دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

120پرستار در مبارزه با كرونا جان باختند
 
تعادل| بیش از 100 هزار پرستار به عنوان مدافعان سلامت در مبارزه با كرونا به بیماری مبتلا شدند. از این تعداد 120 نفر جان باختند.
120پرستار در مبارزه با كرونا جان باختند
تعادل| بیش از 100 هزار پرستار به عنوان مدافعان سلامت در مبارزه با كرونا به بیماری مبتلا شدند. از این تعداد 120 نفر جان باختند. مشكل اصلی كمبود پرستار است و با وجود 53 هزار مجوز استخدامی فقط سه هزار پرستار استخدام شدند. رییس كل سازمان نظام پرستاری در نشست خبری روز جهانی پرستار در باغ موزه دفاع مقدس گفت: پرستاران در 14 ماه گذشته ایثارگری كردند، بیش از 100 هزار نفر آنان به كرونا مبتلا شدند، 120 نفر در این راه جان باختند و اگر فداكاری پرستاران در مراقبت از بیماران نبود، بحران كووید19 به این راحتی ها كنترل نمی شد. محمد میرزابیگی افزود: به طور معمول همواره بین 6 تا 7 هزار پرستار در كشور به علت ابتلا به كرونا یا قرنطینه هستند، یا در استعلاجی به سر می برند، با این وجود به محض بهبود بر بالین بیماران حاضر می شوند و صحنه های زیبا و تعجب برانگیز فداكاری را رقم می زنند. رییس كل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: در یكسال گذشته اتفاقات بزرگی در حوزه پرستاری افتاد، مردم قدردان پرستاران بودند و اوج آن پیام رهبر معظم انقلاب بود كه دو بار در روز پرستار سال 98 و 99 از پرستاران قدردانی كردند و دستور دادند تا قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اجرا شود. رییس كل سازمان نظام پرستاری با اشاره به پیشرفت های حوزه پرستاری در ایران گفت: در زمان پیروزی انقلاب فقط یك دانشكده پرستاری فیروزگر را داشتیم، كارشناسی ارشد و دكترای پرستاری در كشور معنا نداشت اما اكنون 195 دانشكده پرستاری و 60 هزار دانشجوی پرستاری در مقاطع مختلف داریم.

مشكل كمبود پرستار در كشور مزمن است

او ادامه داد: علاوه بر آن 17 دوره و گرایش تخصصی پرستاری در مقطع كارشناسی ارشد و دكترا تعریف شده است، فارغ التحصیلان این دوره ها علاوه بر فعالیت در بالین و هیات علمی دانشگاه می توانند به عنوان هیات علمی بالینی در آموزش پرستار در بالین و بیمارستان ها فعالیت كنند و آیین نامه هیات علمی بالینی پرستاری نیز سال هاست اجرا می شود و پرستاران پا به پای پزشكان به سمت دوره های تخصصی و میكرو تخصصی پیش می روند.میرزابیگی با اشاره به مشكل مزمن كمبود پرستار در ایران گفت: اوایل انقلاب نسبت پرستار به تخت بیمارستانی 2 دهم به ازای هر تخت بود اما اكنون به 8 دهم پرستار به ازای هر تخت رسیده است. با وجود پیشرفت های صورت گرفته اما هنوز با استاندارد جهانی 2.5 پرستار به ازای هر تخت فاصله زیادی داریم. او افزود: در یكسال گذشته و بعد از كرونا با تلاش های انجام شده بیش از 53 هزار مجوز استخدامی برای پرستاران اخذ شد اما با وجود توصیه سازمان برنامه و بودجه و برگزاری آزمون استخدامی توسط وزارت بهداشت حداكثر سه هزار پرستار در عمل استخدام شدند. دانشگاه های علوم پزشكی وضعیت بحرانی را درك نمی كنند و با همان روال عادی بروكراتیك 10 سال پیش و 5 سال پیش برای استخدام عمل می كنند.

پرستاران و مقابله با بحران كرونا

رییس كل سازمان نظام با اشاره به اهمیت فعالیت پرستاران در مبارزه با كرونا گفت: اگر مراقبت های پرستاران نبود، بحران كرونا به مراتب بیش آنچه امروز هست در ایران كشته می داد، زیرا كرونا درمان و داروی مشخصی ندارد و فقط مراقبت و مراقبت است كه جان بیماران را نجات می دهد. او افزود: علاوه بر پرستاران فعال در بیمارستان ها، هزاران پرستار با گرایش بهداشت جامعه و جامعه نگر تربیت شده اند، 1700 مركز مراقبت در منزل نیز تأسیس شده است كه 1200 مركز آنها فعال هستند. 400 مركز از آنها در بحران كرونا به بیماران خدمت ارایه كردند نقش این مراكز در مراقبت از بیماران در منزل فوق العاده بود، نه تنها در كاهش هزینه های درمان بلكه در كاهش مسائل و مشكلات روانی و عاطفی موثر بودند و حتی یك مورد از بیمارانی كه تحت مراقبت پرستاران در منزل بودند، فوت نكردند. میرزابیگی گفت: سازمان نظام پرستاری به نمایندگی از جامعه پرستاری اعلام برای انجام واكسیناسیون سراسری كرونا توسط پرستاران زیرنظر وزارت بهداشت اعلام كرد، با همه مراكز تصمیم گیری اعم از وزارت بهداشت، ستاد كرونا و تولید كنندگان واكسن مكاتبه كردیم تا به محض ورود و تولید هر میزان واكسن برای تسریع در واكسیناسیون اقدام كنیم و حتی یك ساعت در واكسیناسیون مردم تاخیر ایجاد نشود.

گلایه از سهمیه كم واكسن برای پرستاران

او درباره واكسیناسیون پرستاران نیز گفت: پرستارانی كه در بیمارستان ها بوده اند اغلب واكسن زده اند اما با وجود سهمیه بالایی كه به نظام پزشكی برای پزشكان بخش خصوصی در مطب ها و حتی منشی های مطب ها داده شد، این سهمیه به علت عملكرد معاونت بهداشتی به موقع در اختیار پرستاران بخش خصوصی و مراكز مراقبت در منزل قرار نگرفت و تازه سه روز است كه اعلام كرده اند لیست پرستاران واجد شرایط را بدهیم تا سهمیه واكسن اختصاص دهند. رییس كل سازمان نظام پرستاری افزود: تاكنون حدود پنج هزار پرستار در استان تهران در سایت نظام پرستاری اعلام كرده اند كه واكسن نگرفته اند و امیدواریم با مساعدت معاونت بهداشت وزارت بهداشت به زودی این تعداد پرستار از مجموع 45 هزار پرستار این استان واكسینه شوند و به سرعت در كل كشور این مشكل بر طرف شود تا پرستاران هم در بالین بیماران و هم واكسیناسیون سراسری بتوانند نقش خود را بهتر ایفا كنند. میرزابیگی ادامه داد: امیدواریم تعرفه خدمات مراقبت در منزل نیز هر چه زودتر در شورای عالی بیمه تصویب شود تا این مراكز بتوانند بیشتر به مردم

خدمت رسانی كنند و از بار هزینه ها و مشكلات بیماران كم شود. گر چه با اجرای طرح تحول سلامت دولت پوشش بیشتری به هزینه های درمانی داد اما با توجه به افزایش نرخ تعرفه های پزشكی در مجموع میزان پرداخت از جیب مردم بیشتر شده است. مراكز مراقبت در منزل می توانند از بار هزینه های كمرشكن سلامت بر مردم كم كنند. او گفت: مراكز هوم كر یا مراقبت در منزل در آلمان و بسیاری از كشورها نقش بسیار مهمی در كنترل كرونا نداشتند و در ایران نیز باید از این ظرفیت بزرگ بیشتر استفاده كنیم. میرزابیگی افزود: سازمان نظام پرستاری بر اساس قانون و رأی جامعه پرستاری وظیفه دارد حقوق و مطالبات پرستاران را دنبال كند، شعار امسال این سازمان در سال 1400، هویت، همدلی حرفه ای، رفع موانع خدمتی و تامین سلامت اجتماعی است. او ادامه داد: در این مسیر برای كمبود نیرو تا رسیدن به استانداردهای نسبت پرستار به تخت بیمارستانی اقدام می كنیم، یكی از مشكلاتی كه همواره وجود دارد این است كه هر چقدر كه پرستار استخدام می شود باز هم به علت ایجاد تخت های بیمارستانی جدید و بازنشستگی نیروها نیروهای استخدامی كمبودها را جبران نمی كنند.رییس كل سازمان نظام پرستاری گفت: در دولت های یازدهم و دوازدهم حدود 40 هزار تخت بیمارستانی اضافه شد، یعنی باید 100 هزار پرستار برای این تخت های استخدام می شد . هر سال نیز حدود 5 هزار پرستار بازنشسته می شوند، به طور مداوم نیز حدود 6 هزار پرستار بیمار و در استعلاجی هستند با این وجود فقط 53 هزار مجوز استخدام صادر شد و از این مجوزها تاكنون فقط حدود سه هزار پرستار در عمل استخدام شده اند و روند كند بروكراتیك گذشته در دانشگاه های علوم پزشكی ادامه دارد. سیستم های سنتی اداری باید چابك شوند.

استخدام های 89 روزه غیرقانونی

و غیراخلاقی است

میرزابیگی ادامه داد: هنوز استخدام های 89 روزه پرستاران در دانشگاه های علوم پزشكی ادامه دارد به محض اوج گرفتن كرونا اطلاعیه جذب پرستار 89 روزه می دهند و با فروكش كردن آن با این نیروهای جوان و كارآمد تسویه حساب می كنند. مسوولانی كه این طور رفتار می كنند، پیش خدا گیر هستند، سازمان نظام پرستاری در مورد این مساله نیز كوتاه نمی آید و اگر دانشگاه های علوم پزشكی این روند را متوقف نكنند از مجاری حقوقی پیگیری می شود.

تناقض در اجرای قانون ارتقای بهره وری

رییس كل سازمان نظام پرستاری گفت: دانشگاه های علوم پزشكی در اجرای كامل قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی كوتاهی می كنند، به صورت اجباری به پرستاران 200 تا 300 ساعت اضافه كاری اجباری می دهند و بعد می گویند چون بر اساس این قانون سقف اضافه كار 80 ساعت است یا باید پول اضافه كار را نگیرید یا از مزایای قانون بهره وری محروم می شوید. او افزود: پرستاران یا باید بر اساس قانون ارتقای بهره وری از مزایای قانونی مثل كاهش ساعت كار، افزایش مرخصی و مزایای سختی كار و بازنشستگی پیش از موعد با 20 سال برخوردار شوند یا بر اساس آیین نامه كاركنان غیر هیات علمی دانشگاه های علوم پزشكی در صورت فعالیت بیش از 60 ساعت به عنوان نیروی تمام وقت اضافه كار یك حقوق و مزایای اضافه دریافت كنند.

بازنشستگی پیش از موعد و موانع پیش رو

او گفت: سازمان تامین اجتماعی نیز در بازنشستگی پیش از موعد پرستاران اخلال ایجاد می كند، بر اساس نص صریح قانون ارتقای بهره وری، پرستاری جزو مشاغل سخت است و این نیروها بعد از 20 باید بازنشسته شوند اما سازمان تامین اجتماعی می گوید چون حق بیمه مشاغل سخت را نداده اند برای برخورداری از مزایای این قانون باید 200 تا 300 میلیون تومان بپردازند و پاداش بازنشستگی آنان را گرو می گیرند، در حالی كه در طول خدمت مزایای دیگر قانونی پرستاران مانند حق سختی كار و كاهش ساعت كاری را به آنان نداده اند. رییس كل سازمان نظام پرستاری افزود: سند جامع پرستاری در حال تدوین است، برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، اجرای كامل قانون ارتقای بهره وری، تسریع در استخدام پرستاران، تصویب تعرفه مراكز مراقبت در منزل در شورای عالی بیمه، احقاق حقوق پرستاران شهید خدمت در تلاشیم و از مسیرهای قانونی این مطالبات را پیگیری می كنیم.
منبع خبر:
روزنامه تعادل
   تاریخ: ۰۵:۳۸ - ۲۲/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۳