دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

نقش والدین برای صیانت كودكان از عوارض شیوع كرونا چیست؟
 
یك روانشناس گفت: برای حفاظت از كودكان در برابر عوارض ناشی از كرونا و خانه نشینی، والدین، اصلی ترین عامل در كنترل آثار روانی ناشی از كرونا هستند.
نقش والدین برای صیانت كودكان از عوارض شیوع كرونا چیست؟ مریم فلاح در گفت و گو با ایسنا اظهار كرد: باید والدین، مربیان آموزشی و مسئولان این واقعیت را درك كنند كه كودكان و نوجوانان در مواجهه با بیماری كرونا ممكن است عصبی و نگران شوند و نتوانند تكان های هیجانی خود را به خوبی كنترل كنند، پس بهتر است با این قشر مدارا و همدلی كرد.

به گفته این كارشناس روانشناسی، والدین با تسلط بر رفتارهای اعضای خانواده به فرزندان خود یاد دهند این بیماری قابل درمان است و همچنین به فرزندان این اطمینان را بدهند كه در مواقع بحرانی كارهای مؤثر و مثبت زیادی می توان انجام داد كه هم خود و هم دیگران را از آسیب احتمالی این بیماری مصون نگه داشت.

فلاح با بیان اینكه والدین باید در مورد رعایت كردن نكات بهداشتی با فرزندان خود صحبت كنند و این امری كاملاً ضروری است، ادامه داد: بیشتر از كرونا، ترس و اضطراب است كه سلامتی جامعه را به خطر می اندازد و موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود.

وی ادامه داد: ترس و اضطراب باعث تخریب حافظه شده و به قسمت های خاصی از مغز مثل هیپوكامپ آسیب می زند و فرآیند تنظیم احساسات و نشانه های غیر كلامی را در مغز مختل می كند.

این كارشناس روانشناسی با بیان اینكه والدین برنامه منظم از جمله زمان بازی، استفاده از موبایل و ارتباط با دوستان را در نظر گرفته و از طرفی ساعاتی را برای كمك در كارهای خانه برای فرزند خود در نظر بگیرند، تصریح كرد: والدین باید در مورد این موضوعات باارزش و اولویت دار فكر كنند و بر اساس آن ارزش ها برنامه ریزی كنند.

وی با بیان اینكه كودكان و نوجوانان نسبت به احساسات و رفتارهای والدین هوشیار و حساس هستند از این رو باید مراقب بود كه استرس و اضطراب را به آنها انتقال نداد، تشریح كرد: باید به فرزندان خاطر نشان كنیم كه اضطرابشان كاملاً طبیعی است تابه این درك برسند كه اگر شرایط موجود باعث احساس اضطراب در آنها شده است، تنها نیستند و در واقع باید هم چنین احساسی داشته باشید.

فلاح با اشاره به اینكه باید به كودكان و نوجوانان كمك كنیم راه های جدید برای ارتباط با دوستانشان پیدا كنند، افزود: آنها اگر می خواهند با دوستانشان وقت بگذرانند و در عین حال فاصله اجتماعی را هم رعایت كنند، استفاده از رسانه های اجتماعی بهترین راه ارتباطی است و البته دسترسی بی وقفه به صفحات مجازی و رسانه های اجتماعی هم برای كودكان خوب نیست و باید تحت نظارت والدین و زمانبندی استفاده شود.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۹:۰۳ - ۲۲/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۲