دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

آنچه درباره بیماری فیبرومیالژیا باید بدانید
 
فلوشیپ و فوق تخصص كنترل و درمان درد توضیحاتی درباره علائم ابتلا به سندروم درد های عضلانی _ اسكلتی و فیبرومیالژیا ارائه داد.
بآنچه درباره بیماری فیبرومیالژیا باید بدانیده گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت گروه علمی فرهنگی هنری خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای دكتر حسن محمدی، فلوشیپ و فوق تخصص كنترل و درمان درد همزمان با روز جهانی آگاهی از بیماری فیبرومیالژیا (12می) 22 اردیبهشت درباره بیماری فیبرومیالژیا گفت: این بیماری مجموعه علائم به شكل درد در سراسر بدن است كه با اختلال مود و اختلال خواب خود را نشان می دهد و مهمترین علت آن هیجانات مثبت و منفی و اختلالات روانشناختی است.

وی با بیان اینكه درمان های متعدد برای این بیماری در نظر گرفته شده است، گفت: مهمترین عامل جهت رفع این بیماری رفع عوامل استرس زا است و پس از آن اختلال خواب بیمار را باید درمان كرد.

آقای دكتر محمدی خاطرنشان كرد: داروی پرگابالین علاوه بر اینكه مشكل خواب بیمار را درمان می كند سبب رفع این درد ها نیز خواهد شد، ولی به طور كلی این بیماری درمان ثابتی ندارد و همچنین تشخیص این بیماری سخت است و باید ابتدا عوامل مهم تر را رد كرد و بعد به سمت بیماری فیبرومیالژیا رفت.

این فوق تخصص كنترل و درمان درد درباره بیماری سندرم درد های عضلانی و اسكلتی گفت: این بیماری در واقع جزو درد های میوفشیال محسوب می شود و درد میوفشیال یك بیماری مزمن مربوط به درد است كه در این بیماری فشار بر روی نقاط حساس در عضلات، سبب درد در قسمت های به ظاهر نامربوط بدن می شود. به این نوع درد، درد ارجاعی نیز می گویند.

وی بیان داشت: این بیماری در افرادی ایجاد می شود كه حركات مرتب و تكراری در برخی از عضلات و اسكلت بدن دارند به عبارتی حركات تكرار شونده سبب درد در نقطه های ریز میكروسكوپی در عضله شده و باعث رسوب كلسیم و ... در آن نقطه خواهد شد و این مسئله به صورت ماشه ای درد ایجاد كرده و پس از آن در سایر محدوده های بدن در طول عضله شلیك و پخش می شود.

آقای دكتر محمدی افزود: افرادی كه كار های طولانی و تكراری انجام می دهند مانند تایپیست ها و بافنده ها، سندرم درد های عضلانی و اسكلتی در آن ها بیشتر به وقوع می پیوندد و علائم ابتلا به این سندرم، درد شدید در محدوده عضله و محدودیت حركت در طول عضله همچنین احساس درد تیركشنده است همچنین گاهی علائم درد عصبی هم ممكن است بروز یابد در حالی كه اثری از درگیری عصبی نیست.

این فلوشیپ كنترل و درمان درد كلینیك درد پردیس درباره درمان سندرم درد های عضلانی و اسكلتی خاطرنشان كرد: عمده درمان این بیماری از طریق تغییر وضعیت فیزیك بدن، ورزش، تزریق در نقطه مورد نظر و فیزیوتراپی است كه در حال حاضر به دلیل سبك زندگی افراد كه اصولاً تحرك كم است و افراد حركات تكرار شونده دارند و تقریبا پشت میز نشین هستند بیشتر از گذشته شده و با درمان به موقع و تغییر سبك زندگی می توان با آن مقابله كرد.
   تاریخ: ۱۱:۱۸ - ۲۲/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۸