دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

دانشگاه ها و مراكز پژوهشی پتانسیل تحقیق در حوزه نشاط اجتماعی را دارند
 
وزیر علوم با تاكید بر اینكه برخی افراد برای دست یابی به اهداف كوچك خود در جامعه سیاه نمایی می كنند، گفت: دانشگاه ها و مراكز پژوهشی این پتانسیل را دارند در حوزه نشاط اجتماعی تحقیق كنند.
دانشگاه ها و مراكز پژوهشی پتانسیل تحقیق در حوزه نشاط اجتماعی را دارند به گزارش ایسنا، دكتر منصور غلامی در اولین جلسه كارگروه امید، نشاط و سرمایه اجتماعی ضمن بیان این مطلب گفت: نگاه به مسائلی مانند نشاط اجتماعی یا سرمایه اجتماعی باید نگاه كلان و ملی باشد و فارغ از منازعات سیاسی یا جناحی به آن نگریست و برای آن برنامه ریزی كرد، هرچند كه توجه به حوزه بخشی و اجرایی نیز لازم است تا بتوان امور را به نحو شایسته ای به پیش برد.

وزیر علوم با اشاره به ظرفیت های پژوهشی دانشگاه ها و مراكز پژوهشی كشور برای انجام مطالعات لازم در این حوزه افزود: گاهی برخی افراد یا نهادها به منظور رسیدن به اهداف كوچك، آرامش جامعه را هدف گرفته و با انتشار برخی اخبار و سیاه نمایی، مردم را دچار اضطراب می كنند؛ این در حالی است كه شفاف سازی های لازم در آن حوزه نیز صورت گرفته است.

وی در ادامه تاكید كرد: از دیگر موضوعات مهم در حوزه نشاط اجتماعی تغییر و جابجایی گروه های مرجع در جامعه است، كه باید برای اصلاح این فرآیند چاره اندیشی كرد.

به گزارش مركز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دكتر سعید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در ادامه این جلسه گفت: دنیای جدید براساس اقتضائات مدرنیته و جهان صنعتی مجموعه مسائل و مشكلاتی را پدید آورده كه هم جامعه و هم زیست محیط انسانی را تحت الشعاع خود قرار داده است.

وی تاكید كرد: زندگی صنعتی، توسعه فرهنگ سكولار و نظام های جدید زندگی مبتنی بر ارزش های نظام تجدد موجب، توسعه اضطراب های اجتماع، خواب نآرام ناشی از بحران هویت و دغدغه های بدون پاسخ، تنبلی و سستی اجتماعی، كاهش مسئولیت پذیری اجتماعی و همچنین كاهش امید و نشاط اجتماعی، شده است.

دكتر عاملی گفت: كاهش نشاط اجتماعی از جمله مسائلی است كه اكثریت كشورهای دنیا با آن مواجه هستند و بروز و ظهور آن را در بالارفتن سن ازدواج، افزایش طلاق، گسترش اعتیاد به مواد مخدر، مصرف و اعتیاد به مشروبات الكلی و افزایش اضطراب های اجتماعی و تجربه افسردگی های فراگیر می توان مشاهده كرد.

به گفته وی، در دنیای معاصر افراد هویت های نامعین پیدا كرده اند، هویت دینی و ملی كمرنگ شده و در نتیجه آن كاهش مسئولیت پذیری اجتماعی و نآرامی هویتی رخ داده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در بررسی كاهش نشاط اجتماعی باید از دو منظر به موضوع ورود كرد؛ ابتدا تحولات جهانی است كه سبك زندگی ناسالم مبتنی بر ارزش های مدرنیته، به صورت فراگیر موجب كاهش نشاط اجتماعی شده و از منظر دیگر برخی مسایل داخلی كشور از جمله مشكلات اقتصادی، فشارهای ناشی از تحریم های ظالمانه دشمن و برخی منازعات سیاسی و جناحی و برملاسازی های تقابلی كه منجر به كاهش اعتمادی ملی می شود، سرمایه اجتماعی خصوص در حوزه امید و نشاط اجتماعی را هدف گرفته است.

این استاد دانشگاه تهران گفت: از سوی دیگر باید مراقب بود كه امیدآفرینی تبدیل به ضد خودش نشود؛ امید تصویر روشنی برای آینده فرد و جامعه ترسیم می كند، ولی اگر در واقعیت جامعه نتوان به اهداف مورد نظر دست یافت، این امید تبدیل به ضد خودش می شود؛ لذا باید براساس واقعیت ها به مردم امید داد و برنامه ریزی اجرائی واقعی داشت.

دكتر عاملی با اشاره به ظرفیت های نگاه دینی و معنوی در نشاط آفرینی به انسان ها گفت: كسی كه مبتنی بر اعتقادات، امید به خداوند داشته باشد، عمل صالح خود را افزایش می دهد و توكل بیشتری به خداوند خواهد داشت، لذا رضایتمندی بیشتری از زندگی دارد. اما هرچه جوامع سكولارتر یا لائیك تر می شوند مشكلات اجتماعی شان نیز بیشتر می شود؛ لذا لازم است نگاه عمیق و همه جانبه به موضوع نشاط اجتماعی داشت و به صورت بنیادین مسأله را توصیف و تحلیل كرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: هم اكنون از لحاظ قوانین و مقررات حوزه نشاط اجتماعی در كشور، ظرفیت های خوبی وجود دارد و می توان برخی كاستی ها را نیز با تعاملات و هم افزایی بین دستگاه ها مرتفع كرد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۰:۱۳ - ۲۲/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۰