دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

چگونه از عادی انگاری اجتماعی كرونا جلوگیری كنیم؟
 
تهران - ایرنا - این روزها همه از كرونا و درمان آن سخن می گویند و در كنار عده ای كه دستورالعمل های بهداشتی را سخت تر از گذشته رعایت كرده، عده ای نسبت به آن بی تفاوت شده و گویا خسته از شرایط كنونی، عادی انگاری را در پیش گرفته و همزیستی با كرونا را برگزیده اند آن هم بدون رعایت دستورالعمل های بهداشتی.
چگونه از عادی انگاری اجتماعی كرونا جلوگیری كنیم؟ تهران - ایرنا - این روزها همه از كرونا و درمان آن سخن می گویند و در كنار عده ای كه دستورالعمل های بهداشتی را سخت تر از گذشته رعایت كرده، عده ای نسبت به آن بی تفاوت شده و گویا خسته از شرایط كنونی، عادی انگاری را در پیش گرفته و همزیستی با كرونا را برگزیده اند آن هم بدون رعایت دستورالعمل های بهداشتی.

عادی انگاری اجتماعی به گفته كارشناسان، احساس ناشی از خستگی روانی تداوم بحران است كه زیر سایه بهره گیری از هنر رسانه، گفت وگو با مردم، تبلیغات صحیح و تكنیك های ارائه آمار واخبار از بین خواهد رفت.

13 فروردین ماه 1400 بود كه آمار جانباختگان كرونا پس از هفته ها روند كاهشی، بار دیگر سه رقمی شد و سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی از فوت 117 هموطن و 11 هزار و 660 بیمار جدید مبتلا به كووید19 در كشور خبر داد.

عددی كه این روزها سوگ نزدیك به 400 خانواده را روایت می كند و به گفته كارشناسان اجتماعی سوغات سفرهای نوروزی 1400 و عادی انگاری اجتماعی است.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری هم در جلسه ستاد ملی مبارزه با كرونا گفته بود: رعایت مردم نسبت به پروتكل های بهداشتی در كشور به طور متوسط 61 درصد است و 39 درصد از مردم دستورالعمل های بهداشتی را مراعات نمی كنند.

مهدی عسكری پور روانشناس و مدرس دانشگاه روز جمعه درباره علل این عادی انگاری و چگونگی كاهش و رفع این آسیب اجتماعی به خبرنگار ایرنا گفت: از منظر طبیعی، بشر اعتقاد به خطرات یك بحران را با گذشت زمان از دست می دهد و براساس این احساس، مخاطرات واقعه عادی می شود.

وی افزود: در بحران كرونا نیز مخاطرات بیماری به تدریج با گذشت زمان عادی می شود، به عنوان مثال اكنون كشور هند با یك سونامی ویروس كرونا مواجه است، اما در این شرایط نیز گاها آداب و سنن سنتی و... توسط مردم انجام می شود.

مطابق با دستورات دین اسلام حفظ جان واجب است

این استاد دانشگاه ادامه داد: این كنش ها و رفتارها در هر یك از كشورها مشاهده می شود و این در حالیست كه براساس دستورات دینی هم حفظ جان واجب و بنابراین باید از خطرات احتمالی به ویژه در جامعه مسلمان ایران پیشگیری شود.

این روانشناس تصریح كرد: یكی از مهمترین علل عادی انگاری اجتماعی در یك جامعه، تكرار مشابه و یكنواخت اخبار و اطلاعات واقعه است. تكرار همسان اطلاعات و آمار و ارقام مربوط به كرونا می تواند رویداد را برای جامعه عادی و در نتیجه مخاطرات را به دست فراموشی بسپارد.

تكرار «بدون تغییر» باعث عادی سازی واقعه می شود

عسكری پور با اشاره به مبحث تلقین در علم روانشناسی افزود: تكرار جملات انرژی بخش و مثبت نیز در علم روانشناختی به دلیل ثبت شدن این عبارات در ذهن و بنابراین عادی شدن این مثبت اندیشی انجام می شود.

وی تاكید كرد: بنابراین باید گفت، تكرار «بدون تغییر» باعث عادی سازی واقعه می شود و به منظور كاهش و رفع این آسیب (عادی انگاری بحران) باید از تنوع در ارائه آمار و اخبار استفاده كرد. ساخت فیلم، انیمیشن و بهره گیری از هنر رسانه می تواند از عادی انگاری اجتماعی جلوگیری كند.

عسكری پور ادامه داد: گاه این تكرار برای پیشگیری از وحشت روانی جامعه هم اتفاق می افتد، اما كاهش این تنش اجتماعی نباید به عادی انگاری اجتماعی بیانجامد و عمق فاجعه نادیده گرفته شود.

یك دوربین با بازماندگان كرونا مصاحبه كند

وی اضافه كرد: ساخت مستند از بهشت زهرا(س) تهران، گفت وگو با بهبودیافتگان كرونا، مصاحبه با داغدیدگان و بازماندگان كرونا و... می تواند فاجعه را بار دیگر برای مردم روایت و ضرورت رعایت پروتكل های بهداشتی را یادآوری كند.

چگونه از عادی انگاری اجتماعی كرونا جلوگیری كنیم؟

این مشاور اضافه كرد: خستگی روانی ناشی از یكنواخت شدن زندگی به جهت شیوع كرونا هم در كاهش رعایت ضوابط بهداشتی موثر است. در حال حاضر به دلیل شیوع این بیماری زندگی یكنواخت شده و این مساله سبب خستگی شدید روحی، بی تفاوتی اجتماعی و در نتیجه عادی انگاری اجتماعی می شود.

به گفته این مدرس، خانه نشینی دوران كرونا نیز اختلال اضطراب و افسردگی را افزایش داده و این تبعات روانی نیز بی تفاوتی عادی انگاری اجتماعی را رقم خواهد زد.

عسكری پور تاكید كرد: در این زمینه باید از مشاوران و كارشناسان روانشناختی بهره گرفت. آمار واطلاعات كرونا را نزدیك به واقعیت، دور از وحشت، همراه با آموزش همگانی در باره این رویداد و اعمال سلیقه اصحاب رسانه بازنشر داد.

برچسب ها
- آسیب های اجتماعی
- ویروس كرونا
- اختصاصی ایرنا
پروندهٔ خبری
- كرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش ها
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۷:۱۳ - ۲۴/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۷