دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

مكالمه ذهنی چگونه شخصیت ما را شكل می دهد و سرنوشت ما را رقم می زند؟
 
مكالمه ذهنی چگونه شخصیت ما را شكل می دهد و سرنوشت ما را رقم می زند؟

شما باید از یك چیز آگاه باشید: اینكه گفتگوی درونی شما می تواند به طور مستقیم بر سلامتی شما، از نظر جسمی و روانی تأثیر بگذارد. این گفتگوی درونی، عزت نفس شما را مختل می كند و پتانسیل، منابع و فرصت های شما را تعطیل می كند. بنابراین، باید روی آن تمركز كنید تا بتوانید آن را تغییر دهید.
توسعه توانمندی های فردی
ما حاصل گفتگوی درونی خودمان هستیم. یعنی نحوه ای كه در آن با خودمان حرف می زنیم، همان مكالمه لاینقطع درونی، شخصیت ما را شكل می دهد. بنابراین، وقتی با تحقیر، توانایی های خودتان را زیر سوال می برید، به بدترین دشمن خود تبدیل می شوید.
آیا در مكالمات درونی تان نسبت به دیگران احساس حقارت می كنید؟ آیا خود را سرزنش می كنید؟ آیا خود را با دیگران مقایسه می كنید؟ به خاطر داشته باشید كه سلامتی عبارت است از صحبت كردن با خود با عشق و احترام.
كاركرد مكالمه ذهنی
گفتگوی درونی، مغز ما را تغییر می دهد. مكالمه روزانه ای كه با خود دارید می تواند تعدادی از مناطق مغزی را تقویت كند تا به شما در كنترل بهتر استرس، تنظیم خلق و خوی یا حتی قاطعیت بیشتر كمك كند. هرچند اگر محتوای این گفتگوی درونی منفی باشد، می تواند شما را با افسردگی و اضطراب به حالت هایی بسیار ناتوان كننده و زیان بار سوق دهد.
چنان كه معمول است فرض كنیم شما برای دیگران آن دوست خستگی ناپذیری باشید كه همیشه دیگران وقتی به او احتیاج دارند آنجا هستید. شما در بین خانواده، دوستان یا همكارانتان به عنوان شخصی كه همیشه دیگران را تشویق می كند و به آنان امید و انگیزه می دهد، شناخته و متمایز می شوید. كسی كه همیشه می داند هر لحظه چه بگوید. به این ترتیب، شما حامی غیرقابل بحثی برای دیگران هستید كه شجاعت، اشتیاق و روشن بینی را با برقراری ارتباطی دقیق، به آنها القا می كنید.
با این حال، شما گاهی اوقات به بدترین دشمن خود تبدیل می شوید و این به این دلیل است كه گفتگوی شما با خودتان با چنین عباراتی در درون تان طنین انداز می شود: «چطور تونستی چنین حرف احمقانه ای بزنی؟ تو یه دست و پا چلفتی تمام عیار هستی"، "دیگه حتی فكرش هم نكن بخوای دوباره سعی كنی"، "من یه آدم بی فایده ام و همه این رو می دونن"، "ببین امروز دوباره چه گندی زدی؟"، "دیگه سعی نكن همچی كاری رو تكرار كنی"، "تو همیشه خراب كاری می كنی"، "دوباره اشتباه كردم"، ... .
ما همان چیزی هستیم كه به خود می گوییم، به قول معروف از كوزه همان برون تراود كه در اوست. گاهی، یك عمر را با گفتگوی درونی توهین آمیز با خودمان سپری می كنیم.
یك ضرب المثل چینی می گوید: "افكار خود را تماشا كنید، زیرا آنها كلمات شما خواهند شد. به سخنان خود توجه كنید، زیرا آنها به اعمال شما تبدیل می شوند. مراقب كارهای خود باشید، زیرا آنها عادت های شما را می سازند. عادت های خود را رعایت كنید، زیرا آنها به سرنوشت شما تبدیل می شوند".
تغییر یا توقف گفتار درونی، كه دیرزمانی آن را به كار برده ایم، آسان نیست. با این حال، انجام این كار به یك دلیل واضح ضروری است: گفتگوی درونی منفی، مغز را تغییر می دهد. این باعث می شود در برابر اختلالات اضطرابی و افسردگی آسیب پذیرتر شوید.
گفتار درونی موضوع مطالعات علمی
تأثیر گفتگوی درونی بر رفتار و شخصیت، همیشه مورد توجه روان شناسان بوده است و در دهه های اخیر كتاب ها و نشریات فراوانی در زمینه خودیاری و رشد و توسعه توانمندی های شخصی، مردم را به مراقبت از این بعد تشویق كرده اند. با این حال، موضوع "گفتار درونی" از ابتدای قرن بیستم مورد بررسی قرار گرفته است.
در حقیقت، این لو ویگوتسكی، روانشناس ماركسیست روسی بود كه برای اولین بار از خود پرسید كه "آیا مغز افراد هنگام گفتگوی درونی با همان مكانیسمی كار می كند كه در زمان حرف زدن با صدای بلند؟" پاسخ مثبت است.
چندین مطالعه نشان می دهد هنگامی كه با خود صحبت می كنید مناطقی از مغز مانند شكنج پیشانی تحتانی چپ (ناحیه بروكا) فعال می شوند كه در زمانی بلند حرف زدن هم فعال هستند.
گفتار درونی یك پدیده پیچیده و چند وجهی است. از این رو باید بیشتر راجع به آن بدانید كه چگونه بر سلامت مغز و روان شما تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، چارلز فرنیهوگ، روانشناس دانشگاه دورهام توضیح داد كه "پچ پچ درونی" در هر دقیقه حدود 4000 كلمه تولید می كند. بر اساس كتاب وی " آوای درون: تاریخ و علم چگونگی گفتگو با خود"، گفتگوی درونی ده برابر سریعتر از گفتار كلامی كار می كند.
بنابراین باید بدانید كه، هر اتفاقی كه در ذهن شما می افتد، هر ایده، فكر، خودآموزی، هر چه كه هست، چه مثبت و چه منفی، تأثیر بسیار زیادی روی شما دارد.
پِچْ پِچ درونی منفی، احساسات و مغز
جان اچ كریستال، سردبیر مجله علمی روانپزشكی بیولوژیك و استاد دانشكده پزشكی ییل، مطالعه ای را انجام داد كه تأثیر عواطف را بر مغز نشان می دهد. نتایج این مطالعه نشان داد كه چگونه تداوم گفتگوی درونی منفی، ساختارهای متعدد عصبی مغز را ضعیف می كند این به این دلیل است كه گفتگوی درونی منفی باعث می شود مردم نسبت به استرس آسیب پذیرتر شوند.
در این مطالعات مراكزی در مغز مانند اینسولا و آمیگدالا بیش فعالی زیادی نشان دادند. این نواحی مربوط به احساساتی مانند ترس یا توجه به تهدیدات در محیط شما، گاهی اوقات می تواند شما را به حالت فرسودگی روانشناختی فرو ببرد. علاوه بر این، شما نمی توانید این واقعیت را نادیده بگیرید كه گفتگوی منفی بستری است كه اضطراب را تغذیه می كند واغلب شما را در هزارتوی افسردگی رها می كند..
شما باید از یك چیز آگاه باشید: اینكه گفتگوی درونی شما می تواند به طور مستقیم بر سلامتی شما، از نظر جسمی و روانی تأثیر بگذارد. این گفتگوی درونی، عزت نفس شما را مختل می كند و پتانسیل، منابع و فرصت های شما را تعطیل می كند. بنابراین، باید روی آن تمركز كنید تا بتوانید آن را تغییر دهید.
چه طور شروع كنیم؟
شما باید بتوانید گفتمان مضر را تغییر دهید. یك راه ساده برای رسیدن به این هدف این است كه در نقش سوم شخص قرار بگیرید و خودتان را مخاطب قرار دهید. این راهی برای به عهده گرفتن نقش آن دوستی است كه بهترین ها را برای شما آرزو می كند اما در عین حال همیشه مراقب اصلاح گفتگوی درونی شما است.
مطالعات نشان می دهد، استفاده از شخص سوم در گفتگو با خود می تواند به شما كمك كند تا عقب بروید و درباره پاسخ و احساسات خود عینی تر بیندیشید ، خواه در مورد یك واقعه گذشته باشید یا به آینده نگاه كنید. همچنین می تواند به شما در كاهش استرس و اضطراب كمك كند.
گفتگوی زیر مثالی از این تغییر است: "من می دانم كه نگران هستید، اما به یاد داشته باشید كه می دانید چگونه بر آن غلبه كنید. قبلاً این كار را كرده اید، پس به شایستگی خودتان اعتماد كنید. شما قوی هستید، فقط سعی كنید ادامه دهید ".
گوش كنید و یاد بگیرید
چند روز را صرف گوش دادن به گفتگوهای درونی خود كنید. آیا از خودتان حمایت می كنید؟ آیا منتقد خودتان هستید یا دید منفی نسبت به خودتان دارید؟ آیا به راحتی می توانید این افكار و سخنان را به یكی از عزیزان خود بیان كنید؟ آیا در گفتگو های درونی شما، موضوعات یا مضامین مشترك تكرار می شوند؟ افكار منفی مهم یا مكرر را بنویسید.
خوب فكر كنید
در مورد افكاری كه لیست كرده اید این سوالات را از خود بپرسید:
• آیا من بیش از حد واكنش نشان می دهم؟ آیا واقعاً مساله به این بزرگی است؟ آیا در طولانی مدت مهم است؟
• آیا من بیش از حد مسائل رو تعمیم می دهم؟ آیا من بیشتر بر اساس واقعیت ها نتیجه گیری می كنم یا بر اساس نظر و تجربه ام ؟
• آیا می توانم ذهنو را بخوانم ؟ آیا فرض می كنم دیگران اعتقادات یا احساسات خاصی دارند؟ آیا می توان حدس بزنم دیگران چه واكنشی نشان خواهند داد؟
• آیا من به خودم برچسب های بد می زنم؟ آیا خودم را با استفاده از كلماتی مانند "احمق" ، "ناامید" یا "چاق" توصیف می كنیم؟
• آیا این یك فكر همه یا هیچ است؟ آیا من یك حادثه را چه خوب و چه بد، بدون در نظر گرفتن اینكه واقعیت به ندرت سیاه یا سفید است، مشاهده می كنم؟ پاسخ معمولا در ناحیه خاكستری بین این دو قرار دارد.
این فكر چقدر صادقانه و دقیق است؟ به عقب برگردید و خود را با دقت نظر یك دوست در نظر بگیرید.
دنده عوض كنید
حالا كه فهمیدید افكار درونی تان چگونه ممكن است شما را منحرف یا نامتوازن كند، وقت آن رسیده است كه دنده را عوض كنید و رویكرد جدیدی را برای گفتگوی خود بیاموزید. به افكار موجود در لیست خود نگاهی بیندازید و آنها را با نگاهی مثبت تر بیان كنید.
مثال 1
• "چه احمقی هستم. من كار رو خراب كردم و این آخرشه".
• جایگزین: "من بهتر از این هم می توانم كار كنم. دفعه بعد بیشتر آماده می شوم و تمرین می كنم. شاید یه ویدئوی آموزش سخنرانی در جمع ببینم. این می تواند برای حرفه من خوب باشد. "
مثال 2
• "من در عرض یك هفته نمی توانم این كار را انجام دهم. غیر ممكنه."
• گزینه جایگزین: ”انجام این كار زمان زیادی می خواهد، اما من انجامش می دهم. فكر كنم ببینم كدام از دوستانم می توانم كمكم كنند. "
مثال 3
• "چه مسخره! من نمی توانم به خودم یاد بدهم كه چطور روشن تر فكر كنم. "
• روش جایگزین: «یادگیری روشن اندیشی می تواند از بسیاری جهات به من كمك كند. بزن بریم. "

خلاصه آنكه، این تغییر، فرایندی زمان بر است. تغییر آن گفتمان محدود كننده درونی ممكن است در ابتدا دشوار باشد، اما اگر به آن متعهد شوید تغییرات را به تدریج خواهید دید. یك بار دیگر آن ضرب المثل قدیمی چینی را مرور كنید:
"افكار خود را تماشا كنید، زیرا آنها كلمات شما خواهند شد. به سخنان خود توجه كنید، زیرا آنها به اعمال شما تبدیل می شوند. مراقب كارهای خود باشید، زیرا آنها عادت های شما را می سازند. عادت های خود را رعایت كنید، زیرا آنها به سرنوشت شما تبدیل می شوند".

منبع: عصر ایران
   تاریخ: ۱۷:۳۷ - ۲۴/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۲۱۱