دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

مردم نگران كیفیت واكسن های توزیع شده نباشند
 
مردم نگران كیفیت واكسن های توزیع شده نباشند
رئیس جمعیت هلال احمر كشور در گفت و گو با "ایران":
مردم نگران كیفیت واكسن های توزیع شده نباشند

مهسا قوی قلب
خبرنگار
بیش از 14ماه است كه از شیوع بیماری كرونا در كشور می گذرد و حالا همه كشورهای جهان علاوه بر تشدید رعایت پروتكل های بهداشتی و ایجاد فاصله فیزیكی و رعایت قرنطینه ها، چشم امید به تزریق واكسن دارند تا از آمار مرگ و میر و مبتلایان به كرونا بكاهند؛ براساس گزارش دیروز وزارت بهداشت تاكنون یك میلیون و 713 هزار و 648 نفر دوز اول واكسن كرونا و 342 هزار و 950 نفر نیز دوز دوم را تزریق كرده اند و مجموع واكسن های تزریق شده در كشور به دو میلیون و 56 هزار و 598 دوز رسید. در این میان یكی از سازمان هایی كه مسئول واردات واكسن كرونا به كشور تعیین شده، جمعیت هلال احمر است، از این رو برای اطلاع از روند ورود و چگونگی تزریق واكسن كرونا با دكتر كریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر كشور گفت و گویی كرده ایم كه می خوانید.
با توجه به اینكه روند واكسیناسیون برای برخی از گروه های هدف و پرخطر انجام شده است، شما وضعیت واكسیناسیون در كشور را چطور ارزیابی می كنید؟
با توجه به تعداد محدود تولیدكنندگان واكسن و میزان بالای تقاضا، كشور ما هم به مانند بسیاری از كشورهای دیگر با شیب ملایمی واكسیناسیون را شروع كرده است، اما امیدواریم در خرداد ماه و تیرماه سال جاری با همكاری وزارت بهداشت و درمان كه زحمات بسیار زیادی در این خصوص داشته، بتوانیم با ورود واكسن های خارجی و تولیدات داخلی به سرعت جامعه را واكسینه كنیم. در كل می توان گفت كه شاید در حال حاضر وضعیت مناسب نباشد اما در مقایسه با كشورهای منطقه چندان فرقی با سایرین دیده نمی شود.گشایش هایی هم كه فراهم می شود قطعاً مشكلات را كمرنگ می كنند. ما ورود 400 هزار دوزی و یك میلیون دوزی داشتیم كه خیلی از كشورها چنین وارداتی نداشتند و به نوعی بی سابقه بوده است.
خیلی از افراد جامعه معتقدند با توجه به شیوع مجدد ویروس كرونا و جهش ویروس های جدید این بیماری باید روند تزریق واكسن سرعت بگیرد تا ایمنی بیشتری در جامعه ایجاد شود. در این باره چه نظری دارید؟
خوشبختانه كشور ما سابقه طولانی در امر تولید واكسن دارد و امیدواریم در خردادماه و تیرماه واكسن شركت های تولید داخلی به میزان مورد نیاز تولید شود، چنانچه این اتفاق بیفتد ما مشكلی در این زمینه نخواهیم داشت و سرعت تزریق واكسیناسیون شتاب بیشتری خواهد گرفت و تعداد كثیری از مردم جامعه واكسن را دریافت خواهند كرد و به دنبال آن هم درگیری های شدیدی كه این بیماری برای مردم ایجاد كرده، كاهش پیدا می كند و جامعه به سمت امنیت جسمی و روانی بالاتری سوق پیدا كرده و از شدت نگرانی ها نیز كاسته خواهد شد و در نهایت هم خوی وحشی بیماری مهار شده و تنها مانند یك سرماخوردگی عمل خواهد كرد.
یكی از مطالبات مردم در مقابله با بیماری كرونا اثربخشی واكسن ها و كیفیت آن است، واكسن هایی كه شما وارد می كنید به لحاظ كیفی در چه سطحی قرار دارند و نتایج اثربخشی آنها چطور بود؟
سلامت مردم برای نظام، وزارت بهداشت و درمان و همین طور برای جمعیت هلال احمر كشور در اولویت كامل قرار دارد. تمام واكسن هایی كه وارد كشور می شود، تأییدیه سازمان بهداشت جهانی و سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و درمان را دارند؛ بنابراین مردم به هیچ عنوان نباید نگرانی بابت كیفیت واكسن های توزیع شده داشته باشند و با خیال راحت از واكسن های در دسترس استفاده كنند تا بتوانیم هرچه سریع تر این بیماری مهلك را مهار كنیم.
منبع خبر:
روزنامه ایران
   تاریخ: ۰۴:۳۲ - ۲۵/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۶