دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

رشد 5 درصدی ازدواج در پاندمی كووید 19/عدم برقراری ارتباط موثر دلیلی برای از هم پاشیدگی خانواده
 
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، خانواده را قوی ترین ساختار در مقابل آسیب های اجتماعی، اقتصادی و... دانست و گفت: پیمایش های متعددی درباره وضعیت خانواده ایرانی انجام شده كه نشان می دهد كماكان محور اصلی جامعه ایرانی خانواده است و اكثریت مطلق به نقش، همراهی، تایید و مشورت گرفتن از خانواده در ...
 رشد 5 درصدی ازدواج در پاندمی كووید 19/عدم برقراری ارتباط موثر دلیلی برای از هم پاشیدگی خانوادهمعصومه ابتكار معصومه ابتكار در گفت وگو با ایسنا، اظهار كرد: علیرغم تمامی تحولات امروزی جوامع، كم توجهی ها و یا بی توجهی های دنیا به خانواده؛ اكنون بیش از هر زمان دیگری اهمیت خانواده به عنوان ساختار حفظ امنیت و انسجام اجتماعی مطرح و بسیار مورد توجه است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اشاره به نقش خانواده در مواجهه با مشكلات اجتماعی، اقتصادی و حتی بهداشتی نظیر پاندمی كووید 19، تصریح كرد: خانواده پویا، سالم و شكوفا قوی ترین ساختار و نهادی است كه می تواند تنش این آسیب ها را به حداقل برساند و به ارتقاء تاب آوری اعضا كمك كند.

توجه جهانیان به جایگاه خانواده

وی این را هم گفت كه خانواده سالم، پویا و شكوفا می تواند تضمین كننده سلامت روان نسل های بعد، تضمین كننده اقتصاد پویا و... باشد چراكه اكنون نگاه جهانیان به خانواده بسیار تغییر كرده و به سهم و جایگاه خانواده در مناسبات اجتماعی، اقتصادی و حتی بهداشتی بسیار توجه می شود.

ابتكار با اشاره به پیمایش های انجام شده بر روی بیش از پنج هزار نفر، ادامه داد: بر اساس همین پیمایش ها معاونت امور زنان طرح های "گفتگوی ملی خانواده"، "گفتگوی بین نسلی" و "مهارت های ارتباطی" را یك ضرورت تشخیص داد و بر روی این طرح ها كار كرد، چراكه برای استمرار و پایداری یك خانواده خوب اعضا باید بتوانند با یكدیگر گفتگو كنند.

"عدم برقراری ارتباط موثر"؛ یكی از دلایل از هم پاشیدگی خانواده ها

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، نداشتن مهارت های ارتباطی را آسیبی برای خانواده ها دانست و گفت: بر اساس پیمایش ملی "خانواده"، معاونت امور زنان و خانواده دولت دوازدهم تصمیم گرفت به طور خاص و ویژه بر مهارت های ارتباطی اعضا خانواده متمركز شود. این پیمایش "عدم مفاهمه" و "عدم امكان برقراری ارتباط موثر" را به عنوان یكی از دلایل از هم پاشیدگی خانواده ها نشان می داد. از این رو طرحی را در سطح ملی و در تمام استانهای كشور آغاز كردیم.

به گفته ابتكار، این معاونت با همكاری انجمن جامعه شناسی، كانون گفتگوی امام موسی صدر، وزارت آموزش و پرورش، وزارت آموزش عالی و انجمن اولیا و مربیان به طور خاص بر روی موضوع "مهارت های ارتباطی" متمركز شد و در این راستا در جهت تقویت مهارت های ارتباطی افراد دوره ها و نشست هایی در 63 شهر كشور اجرا كرد.

وی همچنین این را هم گفت كه برای اجرای این طرح تسهیل گران خوبی تربیت شدند، این طرح در مدارس دخترانه مقاطع متوسطه آموزش و پرورش اجرا شد به طوری كه سال گذشته و در مقطعی حدود 650 هزار دانش آموز با مهارت های ارتباطی آشنا شدند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری تصریح كرد: سعی كردیم "گفتگوی ملی خانواده" را به عنوان سیاست عملی برای تحكیم خانواده در سطح كشور پیش ببریم. در كنار آن نیز "گفتگوی بین نسلی" را پیش بردیم و با وزارت آموزش و پرورش و سازمان دانش آموزی به طور ویژه بر روی آن كار كردیم. برای الگو سازی "گفتگوی بین نسلی" نشست ها و پژوهشی با انجمن ایرانی ارتباطات انجام دادیم كه به تولید پادكست های "رادیو نسل" انجامید. دعوت می كنم از خانواده هایی كه فرزند جوان دارند و یا به مناقشات بین نسلی علاقمندند این پادكست ها را گوش كنند چراكه یك مواجهه صحیح برای شكاف بین نسلی ارائه می دهد.

اختلاف نظر نباید به اختلافات گسترده و خشونت خانوادگی منجر شود

ابتكار گفتگو بین اعضا خانواده را امری مهم دانست و ادامه داد: گفتگو با حفظ احترام و داشتن دركی متقابل می تواند شكل گیرد. ممكن است در خانواده ها اختلاف نظر و تفاوت دیدگاه وجود داشته باشد اما دلیل نمی شود به اختلافات گسترده بین اعضا و سوءتفاهم و خشونت منتهی شود. از این رو در سال 98 ستاد ملی زن و خانواده بر اساس پژوهشهای انجام شده، توانست "شاخص های خانواده" را با كاری بین دستگاهی برای نخستین بار تدوین كند.

وی معتقد است كه تا پیش از این در حوزه خانواده و شاخص های آن "كلی گویی" شده است اما اكنون برای نخستین بار مجموعه شاخص هایی تدوین شده كه می تواند وضعیت خانواده ایرانی، شرایط خانواده ایرانی، چالش ها و فرصت های خانواده ایرانی را تعریف می كند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری یادآور شد: منتظر نوبت جلسه ستاد ملی زن و خانواده هستیم تا بر اساس اقدامات انجام شده هر دستگاه، شاخص های سیاست های دولت دوستدار خانواده را كه همسو با سیاست های كلی خانواده ابلاغی مقام معظم رهبری و سیاست های اجرایی رئیس جمهوری است را اعلام كنیم.

نبود "سواد استفاده از فضای سایبری" تهدید جدی خانواده ها

وی با بیان اینكه عدم "سواد رسانه ای" و سواد استفاده از فضای سایبری از جمله تهدیدهای خانواده در عصر فعلی است، گفت: به غیر از مسائل اقتصادی، فقر، بی كاری و مشكلات ناشی از اعتیاد از دیگر تهدیدهای جدی خانواده عدم سواد رسانه ای و سواد استفاده از فضای سایبری است كه امروزه نیز درگیر آن هستیم. امروزه به اجبار به دلیل شرایط پاندمی كووید 19 فرزندان را در معرض این فضا قرار داده ایم كه در صورت نداشتن آشنایی كامل با این فضا یك تهدید جدی برای خانواده تلقی می شود.

ابتكار افزود: در سطح بین الملل نیز موارد بسیاری از "بردگی جسمی" انسانها از فضای سایبری گزارش شده است. تمام این مسائل به عدم آشنایی و مهارت كافی در این فضا باز می گردد كه اگر نتوانیم آن را با آموزش درست مدیریت كنیم بسیار آسیب زا است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری درباره مشوقهای دولت برای افزایش آمار ازدواج و تشكیل خانواده تصریح كرد: از جمله مهم ترین مشوق ها وام ازدواج است كه اگرچه نمی تواند به تنهایی كفایت كند اما كمكی برای مشكلات مالی زوج های جوان محسوب می شود. از سوی دیگر در بحث مسكن نیز دولت سعی كرد برای مسكن اولی ها و زوج های جوان اولویت قائل شود. برنامه هایی هم برای ارائه مشاوره به زوج های جوان از سوی وزارت ورزش و جوانان دنبال شد.

وی افزود: معاونت امور زنان و خانواده نیز مسئول گرفتن گزارشات و نظارت بر كیفیت آموزشهای قبل، حین و بعد از ازدواج در دستگاه های دولتی شد. به ویژه در شرایط پاندمی كووید 19 كه نشست های این آموزشها به فضای مجازی موكول شد سعی كردیم بر كیفیت آنها نظارت داشته باشیم.

بزرگنمایی طلاق و ترساندن جوانان از ازدواج

رشد 5 درصدی ازدواج و 4 درصدی طلاق در پاندمی كووید 19

ابتكار با انتقاد از پرداختن صرف رسانه ها به مسائل مربوط به "طلاق" و ازدواجهای نا موفق، تصریح كرد: در مقطعی در سال 96 و 97 فضای رسانه دائما درباره طلاق بزرگنمایی می كرد و دولت را متهم می دانست. من یك بار اعلام كردم كه با این برخوردها جوانان را نسبت به ازدواج می ترسانیم و یك نگرانی درباره طلاق در ذهن آنها ایجاد می كنیم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری تصریح كرد: با توجه به آمار رسمی ثبت احوال در سال 99 علیرغم پاندمی كووید 19 به دلایل كاهش هزینه مراسمات و تشریفات حدود پنج درصد رشد ازدواج و حدود چهار درصد كاهش طلاق داشتیم كه باید بر روی این روند رو به رشد كار كرد. نباید اجازه دهیم فضاسازی ها به ویژه از خارج كشور مانع از ازدواج جوانان در شرایط مناسبی كه خود تشخیص می دهند شود.

به گفته وی، از جمله اقدامات این معاونت در راستای تسهیل ازدواج، مكاتبه با قوه قضاییه در سال گذشته در راستای ثبت شروط ضمن عقد در دفاتر ثبت ازدواج بوده است كه به موجب آن قوه قضائیه بخشنامه ای را در این راستا ابلاغ كرد.

وی معتقد است كه باید شرایط را برای ازدواجی امن، سالم، مبتنی بر علاقه و با هدف رشد طرفین فراهم كرد.

ابتكار در ادامه به بیان لوایح تدوین شده این معاونت در راستای حفظ و استیفای حقوق خانواده پرداخت و اظهار كرد: اداره حقوقی و شورای فقهی حقوقی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری بر روی مجموعه ای از لوایح برای اصلاح قوانین مرتبط با خانواده كار كرده است. برای این لوایح پژوهشها و اسناد پشتیبان تهیه شده است. 17 نشست تخصصی از سال 97 تا كنون در قم و با حضور و مشورت صاحب نظران، دانشگاهیان و حقوقدانان حوزه برگزار كردیم.

وی ادامه داد: این نشست ها تعامل مهمی بود. با همكاری دانشگاه مفید در قم نشست های تخصصی خوبی برگزار شد كه همگی مستند و تبدیل به كتاب شده و قابل دسترس است. از جمله موضوعات پرداخته شده در این نشست ها شروط ضمن عقد، شرایط طلاق، مهریه، حضانت كودكان، خشونت علیه زنان، كودك همسری، حق زوج در طلاق، اجرت المثال زوجه، اصلاح قانون قتل در فراش بوده است.

با اصلاحات قانونی می توان به بهبود شرایط خانواده ایرانی كمك كرد

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری تصریح كرد: از دل این نشست ها حدود 15 لایحه تا كنون تدوین شده كه برخی نظیر لایحه "حفظ كرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت" تصویب و به مجلس ارسال شده، برخی در آخرین مراحل خود است، برخی برای ارائه نظر به قوه قضاییه ارسال شده و برخی نظیر لایحه "تشدید مجازات مدر در صورت قتل فرزند" نظر قوه قضاییه را گرفته و در كمیسیون لوایح تایید شده و در دستور كار دولت است. از جمله لوایحی كه مراحل آخریه خود را در دولت میگذراند لایحه مربوط به "حضانت" است كه مورد درخواست بسیاری از مادران به ویژه خانواده های شهدا بود كه مطابق با آن اختیارات قانونی به حاضن اعطا می شود.

ابتكار در پایان گفت: تمامی این لوایح اسناد پشتیبان دارند و از نظر فقهی و حقوقی بسیار بر روی آن ها كار شده است. ما معتقدیم مجموعه ای از اصلاحاتی را در قوانین مدنی و تعزیری می توانیم داشته باشیم كه به خانواده ایرانی، رعایت حقوق اعضا خانواده و استیفای حقوق اعضا خانواده و حقوق زن و در نهایت بهبود شرایط خانواده ایرانی كمك كند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۳:۲۷ - ۲۴/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۳