دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

نقش توانبخشی ریوی در بهبود بیماران كرونایی
 
یك فیزیوتراپیست، بر نقش توانبخشی ریوی و فیزیوتراپی تنفسی در بهبود بیماران كرونایی تاكید كرد و گفت: فیزیوتراپی تنفسی و قلبی عروقی، بیشترین اثر را در بهبود كامل بیماری كرونا دارد.
نقش توانبخشی ریوی در بهبود بیماران كرونایی یك فیزیوتراپیست، بر نقش توانبخشی ریوی و فیزیوتراپی تنفسی در بهبود بیماران كرونایی تاكید كرد و گفت: فیزیوتراپی تنفسی و قلبی عروقی، بیشترین اثر را در بهبود كامل بیماری كرونا دارد.

مجید روانبخش در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: فیزیوتراپیست ها از همان روزهای ابتدایی شیوع بیماری در كشور، مشغول ارائه خدمات درمانی در بیماران مبتلا به كرونا بوده اند.

وی اظهار داشت: بعد از اینكه پاندمی كرونا در جهان شایع شد تعداد بسیاری از مردم دنیا تحت تأثیر این بیماری قرار گرفته اند و بیش از سه میلیون نفر توسط این ویروس از بین رفته و میلیون ها نفر در سراسر جهان درگیر این بیماری و عواقب و تبعات آن هستند.

روانبخش ادامه داد: پس از این پاندمی خطرناك و كشنده توجه تمامی رشته های علوم پزشكی در سراسر دنیا معطوف به درمان این بیماری و كمك به جامعه بشری شده است تا بتوان از پس ویروس مهلك برآییم و حیات و ایمنی بشر را مجدداً و سریعاً برقرار كنیم.

رئیس انجمن فیزیوتراپی خوزستان افزود: یكی از رشته هایی كه در پاندمی كرونا از همان روزهای اول و در خط مقدم مقابله با كرونا درگیر بوده و به نوعی مستقیماً در درمان بیماری و كاهش عوارض این بیماری فعالیت می كنند فیزیوتراپیست ها در كل دنیا بودند، چرا كه تقریباً همه بیماران كرونایی در هر سطحی از درگیری و حتی افراد سالم قبل از درگیری و ابتلاء و همینطور همه كسانی كه به كووید مبتلا شده و بهبود یافته اند، به توانبخشی تنفسی و فیزیوتراپی ریوی نیاز دارند.

وی با اشاره به اهمیت خدمات فیزیوتراپی برای بیماران كرونایی، ادامه داد: از همان روزهای اول شیوع بیماری در كشور، سعی كردیم با ترجمه دستورالعمل های جهانی مقابله با كرونا و در نهایت تدوین و انتشار نسخه بومی این دستورالعمل های درمانی برای بیماران كووید، بتوانیم به یك چهارچوب و راهكار خوب و یكسانی در سراسر كشور برسیم تا همه همكاران ما در سراسر كشور بتوانند در بخش های مختلف درمان بیماران كووید 19 نقش مهم و بسزایی ایفا كنند.

روانبخش تاكید كرد: خوشبختانه انجمن فیزیوتراپی ایران موفق شد در همان روزهای اول دستورالعمل های زودهنگام و كاربردی را با كمك همكاران فیزیوتراپیست شاغل در فیلدهای قلبی، عروقی و ریوی تدوین و ارائه دهد و همچنین مقالات متعد و كاربردی زیادی توسط اساتید دانشگاه های كشور در زمینه فیزیوتراپی تنفسی در كرونا چاپ شده و سمینارها متعدد و سمپوزیوم های بسیاری در این زمینه برگزار كرده است.

وی افزود: به طور خلاصه فیزیوتراپی تنفسی و قلبی عروقی، بیشترین اثر را در بهبود كامل بیماری كرونا دارند و این اثر فقط معطوف به بیماران نمی شود و امروز ما خوب می دانیم حتی افراد سالم هم كه هنوز درگیر بیماری كرونا نشده اند باید در معرض برنامه های توانبخشی و تمرینات تنفسی و فیزیوتراپی ریوی قرار گیرند. ریه ها و سایر سیستم های حمایتی و پایه بدن این افراد می توانند به مقدار زیادی تقویت شوند كه اگر در آینده افراد گرفتار كرونا شدند، بتوانند بخوبی بر عوارض و تبعات بیماری غلبه كنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز گفت: می توانم بگویم همه افراد در تمام سنین و هر دو جنس و گروه های جمعیتی خاص اعم از بیماران دچار بیماری زمینه ای، بیماران سیستمیك مختلف و افراد سالمند و كودكان نیازمند توانبخشی ریوی و فیزیوتراپی تنفسی هستند.

وی افزود: بجز بهبود عملكرد بافت ارتجاعی و هواداری بهتر ریه ها، تقویت سیستم عضلانی، تقویت عضله قلب، بهبود عملكرد سیستم عروقی، تحرك پذیری و برقراری دامنه های طبیعی حركت مفاصل و تمریناتی كه منجر به حفظ ارگونومی طبیعی و ساختار سالم بدنی هستند كه ما فیزیوتراپیست ها می توانیم برای بیماران برنامه ریزی و بخوبی اجرا كنیم.

روانبخش ادامه داد: بیماران را از نظر اصلاح الگوی بدنی و ساختار بدنی شامل موارد مهمی نظیر رفع قوز پشتی و انحناهای ستون فقرات و كاهش تحرك قفسه سینه بررسی می كنیم و در صورتی كه نیاز به مداخله و درمان و اصلاح عملكرد این سیستم ها بود، مورد توجه قرار می گیرند و درمان های فیزیوتراپی برای آنها انجام می شود.

وی افزود: یكی از نكات بسیار مهم و حائز اهمیت در بیماران بعد از ابتلاء به كرونا اعم از بیمارانی كه در بخش های ویژه و در حالت بحرانی بستری هستند تا بیماران در فازهای مختلف و خفیف تر و یا حتی در افرادیكه با علائم خفیف مواجه هستند و یا در نهایت حتی افراد سالم همگی می توانند و باید در برنامه های جامع توانبخشی ریوی و فیزیوتراپی تنفسی شركت فعال داشته باشند.

روانبخش گفت: طبعاً هرچقدر «آی سی یو» ها و بخش های ویژه از خدمات فیزیوتراپی و توانبخشی بهره ببرند، بیماران بیشتری بهبود پیدا می كنند كه این موضوع در دنیا ثابت شده است و همچنین فیزیوتراپیست ها در تمام بخش های درمانی بیماران كووید 19 مشغول كاهش تبعات بیماری و كمك به بهبود بیماران هستند.

وی افزود: به هموطنان توصیه می كنم اگر هنوز گرفتار كرونا نشده اید نیز این فرصت را مغتنم بشمارید و هر چه زودتر توانبخشی تنفسی و فیزیوتراپی ریوی و قلبی، عروقی را زیر نظر یك فیزیوتراپیست پروانه دار و دارای مجوزهای قانونی لازم شروع كنید و تمرینات لازم را بخوبی یاد بگیرید و به طور منظم و پیشرونده به آنها عمل كنید.

روانبخش ادامه داد: این تمرینات كمك می كند بدن قوی تر و سالم تری داشته باشیم و شاخص های متعددی كه ممكن است در ابتلای به كووید ما را از پا بیاندازند را قبل از ابتلاء تقویت كنیم.

بیماری كرونا گریز ناپذیر است و شاید بزودی روزی برسد كه همه جهان به آن مبتلا شده باشند ولی متأسفانه خیزهای جهشی زیادی كه این بیماری از خود نشان داده است و تغییرات ژنتیكی این ویروس به همراه گونه های متعدد جهش یافته زنگ خطری برای بشریت محسوب می شود و به نظر می رسد هر چه بیشتر به تمرینات و تقویت سیستم های قلبی _ عروقی و ریوی بپردازیم شانس بقای بیشتری خواهیم داشت.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۰۹:۰۲ - ۲۴/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۸