دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

سالانه سكوت 1200 كودك ناشنوا در كشور می شكند
 
سالانه بیش از 1200 كودك ناشنوا در كشور با حمایت هیأت امنای صرفه جویی ارزی، شنوایی خود را به دست می آورند و موفق به شنیدن صدا و شكستن مرز سكوت می شوند.
سالانه سكوت 1200 كودك ناشنوا در كشور می شكند سالانه بیش از 1200 كودك ناشنوا در كشور با حمایت هیأت امنای صرفه جویی ارزی، شنوایی خود را به دست می آورند و موفق به شنیدن صدا و شكستن مرز سكوت می شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سالانه حدود 3 تا 4 هزار كودك مبتلا به ناشنوایی مطلق یا كم شنوایی در كشور متولد می شوند و علاوه بر این كودكان، خانواده آنها نیز گرفتار مشكلات ناشی از این بیماری در فرزندانشان هستند.

بر اساس اعلام هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، درمان به موقع ناشنوایی در كودكان در كمك به آنها بسیار حائز اهمیت است چرا كه هرگونه تأخیر در درمان این بیماری می تواند سبب مشكلات گفتاردرمانی، زبان آموزی و حتی انزواطلبی و افسردگی آنها شود و ناهنجاری های متعدد اجتماعی و روانی را برای آنها به همراه داشته باشد؛ بر همین اصل هیأت امنای صرفه جویی ارزی سالانه برنامه ریزی های لازم را جهت تأمین تجهیزات مورد نیاز برای كمك به این افراد انجام می دهد و به طور متوسط سالانه بیش از 1200 كودك با مساعدت هیأت امنای صرفه جویی ارزی شنوایی خود را به دست می آورند.

استقبال كاربران فضای مجازی از كلیپ نازگل

نازگل یكی از این كودكان است كه از حمایت های هیأت امنای صرفه جویی ارزی بهره مند شده و با كاشت پروتز حلزون، شنوایی خود را به دست آورده است، این كودك 18 ماهه بهشهری برای اولین بار صدای لالایی را شنیده و این موضوع علاوه بر وجد والدین آن، شوق تیم درمانی را به همراه داشته است. كلیپ انتشار یافته از نازگل پس از شنوایی نیز در فضای مجازی با استقبال كاربران مواجه شده و امید است كه با حمایت های هرچه بیشتر از هیئت امنای صرفه جویی ارزی سالانه بتوان كودكان بیشتری را مشابه نازگل درمان كرد.

لالایی متفاوت یك پدر برای كودك

فرزاد موبد شاهی مسئول شنوایی سنجی بیمارستان امیر اعلم كه جزو كادر درمان نازگل و تیم كاشت حلزون در این بیمار بوده است، گفت: پدر نازگل در حوزه موسیقی فعال است و اكنون با كاشت پروتز حلزون شنوایی، نازگل از این پس صدای فلوت پدر را همراه با لالایی می شنود.

وی همچنین به جراحی های كاشت حلزون شنوایی در دو كودك 18 و 23 ماهه برای اولین بار در بیمارستان روحانی بابل اشاره و اظهار كرد: هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران همواره در راستای خیر قدم برداشته است و پروتز حلزون شنوایی را برای بیمارستان های كشور تأمین می كند كه یكی از این بیمارستان ها مربوط به استان بابل بوده است.

مسئول شنوایی سنجی بیمارستان امیر اعلم با اشاره به انواع ناشنوایی گفت: به طور كلی دو نوع ناشنوایی وجود دارد یكی ناشنوایی مادرزادی و دیگری ناشنوایی كه بر اثر حوادث و برخی بیماری ها به وجود می آید كه نازگل مبتلا به ناشنوایی از نوع مادرزادی بود و خوشبختانه اكنون شنوایی خود را بدست آورده است.

ارائه رایگان پروتز شنوایی توسط هیأت امنا

موبدشاهی با بیان اینكه از اقدامات ارزنده هیأت امنای صرفه جویی ارزی در اختیار قرار دادن دستگاه پروتز حلزون شنوایی برای بیمارستان ها است، یادآور شد: بیشتر خانواده ها امكان خرید پروتز حلزون شنوایی را ندارند چراكه قیمت دستگاه به صورت آزاد بسیار گران است در همین راستا هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران پس از اینكه نیاز بیمار به پروتز كاشت حلزون در كمیسیون پزشكی بررسی و تأیید شد، پزشك معالج درخواست كاشت پروتز حلزون شنوایی را به هیأت امنای صرفه جویی ارزی ارسال كرد و پروتز به صورت رایگان در اختیار بیمارستان برای بیمار قرار می گیرد.

مسئول شنوایی سنجی بیمارستان امیر علم یاد آور شد: تنها پرداختی بیمار جهت هتلینگ و كلاس های بازتوانی و حق العمل جراحی است به عبارتی می توان گفت، زمانی كه دستگاه پروتز حلزون شنوایی به بیمارستان ارسال می شود بیمار تحت عمل جراحی قرار گرفته و بعد از 30 تا 40 روز بعد از كاشت پروتز حلزون شنوایی دستگاه پردازشگر شنوایی نصب می شود.

تأمین 13 هزار پروتز شنوایی

هومن نریمانی مدیر طرح و برنامه هیأت امنای صرفه جویی ارزی در خصوص حمایت های این مجموعه در راستای تأمین پروتز حلزون شنوایی عنوان كرد: هیأت امنای صرفه جویی ارزی از سال 72 هم زمان با شروع انجام اعمال كاشت حلزون شنوایی در داخل كشور، حمایت از این اعمال را آغاز كرده و تا پایان سال 1399 حدود 13 هزار پروتز حلزون شنوایی را برای افراد واجد شرایط تأمین كرده است و به عبارتی موجب شده تا افراد بتوانند از قدرت شنوایی بهره مند شوند.

سن طلایی كاشت حلزون

نریمانی با بیان اینكه طیف وسیع سنی بیماران در طی این سال ها تحت عمل كاشت حلزون قرار گرفته اند، افزود: سن طلایی انجام این اعمال قبل از چهارسالگی است، هر سال حدود 3 تا 4 هزار كودك مبتلا به ناشنوایی مطلق و كم شنوایی شدید متولد می شوند كه از این تعداد، حدود یك هزار تا یك هزار و 500 مورد از آنها با تأیید كمیسیون های علمی مراكز كاشت حلزون كاندید عمل كاشت حلزون می شوند. بنابراین خانواده های مراجعه كننده به مراكز كاشت حلزون در سراسر كشور، با توجه به شرایط بیمار، مورد ارزیابی در خصوص امكان بهره مندی بیمار از مزایای عمل كاشت حلزون قرار می گیرند.

خرید 2 هزار دستگاه پروتز شنوایی در سال گذشته

وی با تاكید بر اینكه با مساعدت هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران سالانه بیش از 1200 كودك شنوایی خود را بدست می آورند، خاطر نشان كرد: با وجود اینكه كاشت حلزون شنوایی دارای ردیف بوجه مشخص در قانون بودجه كل كشور است، اما متأسفانه در طی پنج سال گذشته به دلیل مضایق دولت در تأمین منابع اعتباری بودجه، ردیف مربوط به كاشت حلزون شنوایی به میزان بسیار اندكی به هیأت امنا تخصیص پیدا كرده و در سال 1399 با كمال تأسف، هیچ گونه اعتباری بابت خرید پروتز حلزون شنوایی به هیأت امنا تخصیص پیدا نكرده در حالی كه هیأت امنای صرفه جویی ارزی در سال 1399 بر حسب اعلام نیاز معاونت درمان وزارت بهداشت در راستای كوتاه كردن صف انتظار انجام اعمال كاشت حلزون، نسبت به خرید دو هزار دستگاه پروتز اقدام كرده است.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۲۱:۰۴ - ۲۲/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۶