دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

خدمات مراكز گفتار درمانی چه هستند؟
 
عوامل متعددی می توانند منجر به اختلالات زبان و گفتار شوند كه چنانچه در كودكی شناسایی و درمان نگردند و در طی دوران رشد با فرد همراه شوند، در بزرگ سالی می توانند منجر به آسیب های روحی و روانی، اختلال در روابط و فعالیت های اجتماعی، افسردگی و انزوا شوند. از خدمات مراكز گفتار درمانی این است كه به ...
خدمات مراكز گفتار درمانی شامل چه چیزهایی است؟

خدمات مراكز گفتار درمانی چه هستند؟
انجام تمرینات گفتار درمانی

گفتار درمانی نوعی توان بخشی محسوب می شود كه به افرادی كه به نوعی دچار مشكلات زبان و گفتار شده اند، كمك می كند تا توانایی استفاده از زبان و مهارت های كلامی را به منظور ایجاد ارتباط با دیگران بدست آورند یا چنانچه در گذشته داشته اند و در اثر آسیب های فیزیكی این مهارت ها را از دست داده اند، مجدداً آن را بازیابی كنند. در مراكز گفتار درمانی، خدماتی به افرادِ دارایِ مشكلات زبان و گفتار كه از هر طیف سنی ممكن است باشند، ارائه می شود تا مهارت های كلامی خود را بهبود بخشند و در به كارگیری زبان برای انجام فعالیت های روزمره و اجتماعی تسلط یابند. از اینرو در این مقاله سعی داریم شرحی بر خدمات مراكز گفتار درمانی ارائه دهیم تا با خدمات این مراكز بیشتر آشنا شوید.

زبان و گفتار چیست؟ گفتار درمانگر كیست؟

فرآیندهایی از جمله انتخاب كلمات، سبك جمله بندی، به كاربردن درست دستور زبان و غیره كه هنگام صحبت در مغز اتفاق می افتند، زبان نامیده می شوند و قسمت های مكانیكی كه در بدن به تولید اصوات و كلمات كمك می كنند، از جمله عضلات حنجره، عضلات زبان، ریه، تارهای صوتی و غیره، منجر به فرایند گفتار می شوند.

بنابراین هنگامی كه شخصی مبتلا به اختلالات گفتاری می شود، ممكن است در هر یك از این دو مقوله یا تركیبی از این دو دچار مشكل شده باشد. خدمات مراكز گفتار درمانی شامل به كارگیری تكنیك هایی است كه به رفع یا كم شدن این مشكلات كمك می كند. از اینرو گفتار درمانگر كسی است كه اختلالات زبان و گفتار را كه ناشی از فرایندهای مغزی یا اختلال عملكرد دستگاه های تولید كلمات و اصوات هستند، شناسایی و درمان می كند.

دلایل ایجاد اختلالات گفتار و زبان

خدمات مراكز گفتار درمانی چه هستند؟
مركز توان بخشی گفتاردرمانی

عوامل متعددی می توانند منجر به اختلالات زبان و گفتار شوند كه چنانچه در كودكی شناسایی و درمان نگردند و در طی دوران رشد با فرد همراه شوند، در بزرگ سالی می توانند منجر به آسیب های روحی و روانی، اختلال در روابط و فعالیت های اجتماعی، افسردگی و انزوا شوند. از آن جایی كه در هر سنی از نوزادی گرفته تا بزرگ سالی، احتمال ابتلاء به این اختلال وجود دارد، از اینرو شناسایی و درمان به موقع آن كمال اهمیت را داراست. در ادامه برخی از عوامل ایجادكننده این اختلالات را بر می شماریم.

· آسیب های مغزی( تومور مغزی، ترومای مغزی، سكته مغزی، دمانس، زوال عقل)

· آسیب اندام های تولید كننده صوت

· آفازیا(زبان پریشی)

· آلودگی هوا

· اختلال حس های دهانی

· اختلالات حافظه

· اختلالات شنوایی

· اختلالات یادگیری

· ازدواج های فامیلی

· اشكال در بلع

· اشكال در تنفس

· افزودنی های خوراكی

· انواع سرطان(حنجره، زبان، گردن)

· اوتیسم

· بیماری های صعب العلاج(پاركینسون، ام اس، اِی اِل اِس)

· بیماری های خاص

· بیش فعالی

· تراتوژن های دوران جنینی یا زمان تولد

· تأخیر در رشد

· جهش های ژنی(سندروم داون، سندروم ویلیامز)

· سكته مغزی

· شكاف لب

· فلج مغزی

· كم توانی یا ناتوانی ذهنی

· نوزاد نارس

· لكنت زبان

خدمات مراكز گفتار درمانی چه هستند؟
عوامل ایجاد كننده اختلالات زبان و گفتار

حیطه فعالیت گفتاردرمانگر

گفتاردرمانگر یا پاتولوژیست زبان و گفتار، به عنوان رابط بیمار و روش درمانی، فردی است كه در ابتدا به تشخیص عامل ایجاد كننده اختلال می پردازد و پس از ارزیابی و شناسایی عامل ایجاد كننده اختلال زبان و گفتار، درمان متناسب با مشكل را برمی گزیند. از آن جایی كه عوامل مختلفی می توانند منشأ بیماری باشند، ممكن است گفتاردرمانگر ناگزیر از گرفتن ارتباط با متخصص مغز و اعصاب، متخصص اطفال، متخصص گوش و حلق و بینی، فیزیوتراپ، معلم مدرسه، پرستاركودك، روانشناس، روانپزشك و بسیاری افراد و متخصص دیگر باشد تا در كنار آن ها بتواند به رفع مشكل كودك یا بزرگ سالی كه مبتلا به اختلالات زبان وگفتار شده است، كمك كند. همه این فعالیت ها در خدمات مراكز گفتار درمانی انجام می شوند.

خدمات مراكز گفتار درمانی چه هستند؟
تمرین گفتار درمانگر با كودك مبتلا به اختلالات زبان و گفتار

خدمات مراكز گفتار درمانی

در مراكز گفتار درمانی تكنیك هایی برای بهبود زبان و گفتار به كار گرفته می شوند كه اختلالات زبان را كه ناشی از عوامل زیر هستند، از بین ببرند. این عوامل عبارتند از:

· اختلالات تولید صوت

· اختلالات خواندن و نوشتن

· تأخیر در فرایند رشد زبان وگفتار

· كم شنوایی و ناشنوایی، كاشت حلزون گوش

· آفازیا(زبان پریشی) كودكی و بزرگ سالی

· لكنت زبان كه شامل هرگونه قفل شدگی، مكث طولانی، كشیده گویی و تكرار كلمات باشد.
· فلج مغزی

· شكاف لب و كام

نكته
افرادی كه با نیاز به درمان، از خدمات مراكز گفتار درمانی استفاده می كنند، باید توجه داشته باشند كه بسته به شرایط بیمار، ممكن است مداخلات درمانی نیاز به بازه زمانی طولانی تری داشته باشند. از اینرو بهتر است با صبر و شكیبایی درمان را ادامه دهند تا به نتیجه مطلوب دست یابند.

مزایای گفتاردرمانی

چنانچه اختلالات زبان و گفتار به موقع و در سنین كم یا دوره طلایی درمان، شناسایی و درمان شوند، مانع از مشكلاتی می گردند كه در بزرگ سالی، بیمار ممكن است به آ ن ها دچار شود. برخورداری از خدمات مراكز گفتار درمانی موجب می شود كه كودكان یا بزرگ سالان مبتلا، بهتر صحبت كنند، بهتر ارتباطات اجتماعی و فعالیت های خود را دنبال كنند، اعتماد به نفس خود را بهبود بخشند، زندگی اجتماعی و شغلی خود را ارتقاء دهند و از انزوا خارج شوند.

سایت پی جو، یك وب سایت معرفی كننده مراكز ارائه دهنده خدمات گفتار درمانی است كه با مراجعه به این سایت می توانید از مراكز گفتار درمانی و كار درمانی در شهرهای مختلف مانند گفتار درمانی در شیراز همچنین كاردرمانی در شیراز و سایر شهرهای ایران و خدمات ارائه شده توسط آن ها اطلاع حاصل كنید.
   تاریخ: ۱۳:۱۸ - ۲۵/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۶