دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

سامانه فوریت های روانی - اجتماعی نماد در البرز راه اندازی شد
 
كرج - ایرنا- معاون پرورشی و فرهنگی اداره كل آموزش و پرورش البرز اعلام كرد: سامانه تلفنی فوریت های روانی- اجتماعی و مداخله سریع، به موقع و موثر« 1570»  نماد ویژه دانش آموزان به منظورحمایت از حقوق كودكان و نوجوانان دراین استان راه اندازی شد.
سامانه فوریت های روانی - اجتماعی نماد در البرز راه اندازی شد كرج - ایرنا- معاون پرورشی و فرهنگی اداره كل آموزش و پرورش البرز اعلام كرد: سامانه تلفنی فوریت های روانی- اجتماعی و مداخله سریع، به موقع و موثر« 1570»  نماد ویژه دانش آموزان به منظورحمایت از حقوق كودكان و نوجوانان دراین استان راه اندازی شد.

فرشته فهمیده روز یكشنبه درگفت و گو با ایرنا اظهارداشت: راه اندازی این خط تلفنی در راستای مداخله درفوریت های روانی – اجتماعی ، دانش آموزانی كه دارای وضعیت روانشناختی و هیجانی نامناسب و بحران شده اند در دستور كاری قرار گرفت.

وی از ظرفیت سازی برای مداخلات روانی ، شناسایی به موقع و توانمندسازی دانش آموزان در معرض خطر، ورود سریع ، كنترل و كاهش عوامل مخاطره آمیز دانش آموزان، افزایش آمادگی مدارس برای واكنش سریع در فوریت های روانی اجتماعی ، كنترل و كاستن از میزان بحران فردی ،خانوادگی و اجتماعی، ارائه خدمات تخصصی به دانش آموزان در معرض خطر، رصد مستمر وضعیت فوریت های روانی اجتماعی و فراهم نمودن زمینه همكاری های درون و برون سازمانی در ارائه خدمات تخصصی را از اهداف مهم این طرح برشمرد.

فهمیده به خدمات تخصصی روانی – اجتماعی كه به صورت شبانه روزی و رایگان به دانش آموزان ارائه می گردد پرداخت و خاطرنشان كرد: این خدمات در سطح مداخله دربحران های فردی، اجتماعی و خانوادگی، پاسخگویی تلفنی و خدمات سیار در مراكز مشاوره و خدمات روانشناختی آموزش و پرورش نواحی و مناطق هشتگانه آموزش و پرورش البرز ارائه می شود.

وی بیان داشت: با توجه به اجرای طرح نماد در مدارس كشور از جمله استان البرز و آزمون غربالگری سلامت روانی – رفتاری كه نشان از افزایش آسیب های روانی – اجتماعی در حوزه رفتارهای پرخطر و اختلالات روانشناختی دربین دانش آموزان دارد لذا راه اندازی خط تلفنی 1570 می تواند نقش موثری درخدمات دهی و اقدامات پیشگیرانه داشته باشد.

فهمیده از اضطراب، افسردگی، خشم به عنوان اختلالات روان شناختی نام برد و خاطرنشان كرد: درحوزه رفتارهای پرخطر هم می توان به خودكشی، فرار، سوء استفاده اخلاقی، بی سرپناهی، بدسرپرستی ، نزاع خیابانی و سوء مصرف مواد مخدر اشاره كرد.

وی یادآورشد: توجه به شرایط دانش آموزان دراین دوران حساس بویژه توسط والدین و مربیان به منظور پیشگیری از گرایش آنان به رفتارهای انحرافی ضروری است.

فهمیده تصریح كرد: دانش آموزانی كه قصد خودكشی دارند یا اقدام به خودكشی كرده اند، آزار دیده جنسی یا سوء استفاده شده ، فرار از منزل یا مدرسه، هرگونه وضعیت زیان بار ناشی از فقر شدید ، آوراگی و بی خانمانی، بزهكاری و همچنین دانش آموزانی كه سرپرست آنان دچارسهل انگاری، ناتوانی در سرپرستی، بد سرپرستی و غفلت یا ترك سرپرستی می باشند زیر پوشش این طرح قرار می گیرند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره كل آموزش و پرورش البرز با بیان اینكه فرآیند ارائه خدمات فوریت های روانی – اجتماعی به دانش آموزان در این طرح نظامند و هدف دار است، اضافه كرد: شناسایی دانش آموزان نیازمند به مداخله به شیوه گزارش از مدرسه، تماس خود دانش آموز با خط 1570 ، مشاهدات و غربالگری های آزمون سلامت روان كه در سامانه همگام صورت می پذیرد، انجام می شود.

وی اعضای تیم تخصصی مداخله در فوریت های روانی – اجتماعی استان البرز را شامل روانپزشك ، پزشك عمومی و مشاوره حقوقی حسب مورد، روان شناس بالینی، مشاور، مددكار اجتماعی ذكر كرد.

فهمیده ادامه داد: حضور تیم تخصصی مداخله در فوریت های روانی – اجتماعی می تواند به صورت گروه های 2 الی سه نفره در محل حادثه صورت پذیرد اما ارجاع و اقدامات درمانی باید به كل اعضا تیم رسانده شود.

وی تاكید كرد: فوریت های روانی - اجتماعی و مداخله سریع ، به موقع و موثر یكی از اولویت های كلان و راهبردی معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش است.

استان البرز 473 هزار دانش آموز دارد.

برچسب ها
- مدارس
- البرز
- سلامت روان
- دانش آموزان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۰:۰۷ - ۲۶/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۲۲۰