دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

الزام مشاوره سلامت روان برای دستیاران/زمان واكسیناسیون دانشگاهیان
 
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: تمامی دانشجویان علوم پزشكی باید تست غربالگری سلامت روان بدهند و دستیاران هم به غربالگری مشاوره سلامت روان ملزم می شوند.
الزام مشاوره سلامت روان برای دستیاران/زمان واكسیناسیون دانشگاهیان معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: تمامی دانشجویان علوم پزشكی باید تست غربالگری سلامت روان بدهند و دستیاران هم به غربالگری مشاوره سلامت روان ملزم می شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت (مفدا)، نشست مشترك معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ها و دانشكده های علوم پزشكی سراسر كشور با حضور مدیران ارشد معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و صندوق رفاه دانشجویان این وزارتخانه برگزار شد.

بحث در خصوص مسائل رفاهی دانشجویان علوم پزشكی، بررسی نظام رتبه بندی رعد، واكسیناسیون دانشجویان خط مقدم مبارزه با كرونا و وضعیت مالی دانشگاه ها از جمله موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

در این نشست دكتر سیماسادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی و سخنگوی وزارت بهداشت، مهندس بهروز رحیمی رئیس صندوق رفاه وزارت بهداشت، دكتر سیدعابدین حسینی مشاور معاون فرهنگی و دانشجویی، دكتر حسن زائری لطف مدیركل فرهنگی، مهندس رحمان خدابنده لو مدیركل دانشجویی، دكتر سیدروح الله محمدعلی نژاد عمران رئیس مركز قرآن و عترت، دكتر وحید صرامی دبیر شورای مركزی انضباطی دانشجویان و دكتر بهزاد تدین معاون صندوق رفاه وزارت بهداشت در این مراسم حضور داشتند.

در این نشست دكتر سیما سادات لاری در خصوص مشكلات رخ داده در حوزه دانشجویان دستیاران و فوت تعدادی از این آنها طی ماه های گذشته، گفت: این اتفاق برای ما بسیار تلخ و ناگوار بوده است و همچنان تلخی آن را در كام خود حس می كنیم؛ اگر چه بخشی زیادی از تلاش های این معاونت در دو سال اخیر در مسیر رفع مشكلات دستیاران بوده است، اما قصد داریم تا این حوادث تلخ را به یك فرصت بزرگ تبدیل كنیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به مشكلات دستیاران خاطرنشان كرد: دستیاران در مدت تحصیل خود و حضور در فضای درمانی از سه بعد در فشار هستند كه یكی از این موارد مبحث «معیشتی و موضوعات رفاهی» است، مسئله دوم بحث «فشار كاری» در این دوران است و مشكل سوم بحث «آینده شغلی» دانشجویان دستیاری است كه این آینده شغلی سابق بر این، شرایط بهتری داشت اما مسائل مختلف دست به دست هم داده است كه كار را برای دستیاران در حال حاضر سخت تر كرده است.

وی ادامه داد: در این خصوص مانند سایر مشكلات سلامت روان، عوامل زیستی، روانی و اجتماعی سهیم هستند كه البته ما با برگزاری جلسات متعدد در سطح وزارتخانه و گفتگو با مسؤولان ذیصلاح در تلاشیم مشكلات این بخش از این دانشجویان كه بار سنگین درمان در مراكز بهداشتی و درمانی را بر دوش دارند، كمتر كنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص واكسیناسیون دانشجویان علوم پزشكی یادآور شد: آمار دانشجویان علوم پزشكی كه واكسن تزریق كردند در دانشگاه های مختلف متفاوت است. ممكن است در برخی دانشگاه ها 100 درصد، در برخی 80 و حتی در برخی مراكز نیز 60 درصد از آن ها واكسن زده باشند.

وی افزود: به طور كلی سیاست وزارت بهداشت اولویت واكسیناسیون همه دانشجویان حاضر در خط مقدم بیماری كرونا است، در عین حال هیچ دانشجویی علوم پزشكی كه در خط مقدم مبارزه با كرونا در حال فعالیت است وجود ندارد كه واكسینه نشده باشد مگر این كه خود او تمایل به دریافت واكسن نداشته باشد.

لاری افزود: برنامه ریزی وزارت بهداشت این است كه تا قبل از پایان شهریورماه دانشگاهیان اعم از اساتید و دانشجویان واكسینه شوند تا بدون مشكل در دانشگاه ها حضور داشته باشند، اما نباید دانشجویان برای واكسیناسیون مسافرت كنند چرا كه این كار خلاف پروتكل های بهداشتی است.

وی با اشاره به همكاری معاونت فرهنگی و دانشجویی با معاونت آموزشی و حقوقی وزارت بهداشت گفت: با دكتر حقدوست و مهندس موهبتی همكاری های مشترك و جلسات خوبی داشتیم. بررسی تعهدات دستیاران در مناطق محروم، حق الزحمه آن ها و... نیازمند ارزیابی ها و كار كارشناسی حقوقی است. ما نیز در زمینه بیمه سلامت و بیمه تامین اجتماعی فعالیت های خوبی را از مدت ها قبل شروع كرده بودیم و در این زمینه نیازمند مشاركت معاونت های مختلف در سطح دانشگاه ها هستیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت تاكید كرد: دانشجویان دوره دستیاری بیشتر در مراكز درمانی مشغول به كار هستند و به همین دلیل در دسترسی مناسب معاونت های فرهنگی و دانشجویی برای انجام غربالگری مشاوره سلامت روان قرار نمی گیرند. از مدت ها قبل در خصوص دستیاران جلسالت مختلفی را برگزار كردیم و در این نشست ها در خصوص ملزم بودن حضور دستیاران و غربالگری مشاوره سلامت روان تاكید داشتیم.

وی با اشاره به انجام تست غربالگری در وزارت بهداشت برای دانشجویان نوورود، اظهار داشت: تمامی دانشجویان در وزارت بهداشت باید تست غربالگری سلامت روان بدهند تا اگر در این تست تعدادی از دانشجویان در شرایط خاص یعنی در بالای خط برش قرار داشتند در مصاحبه های اختصاصی تر مورد توجه بیشتری قرار بگیرند و مداخلات درمانی مؤثرتری را بر اساس میزان همراهی و همكاری دریافت كنند.

لاری درباره اولویت های این معاونت گفت: تكمیل خوابگاه های نیمه تمام، صنعتی كردن سلف سرویس های دانشجویی و تكمیل سالن های ورزشی سه رسالتی است كه ما در معاونت فرهنگی و دانشجویی به دنبال اجرایی كردن آن هستیم. در این زمینه نیازمند همكاری تمام معاونان هستیم تا قبل از پایان گرفتن عمر این دولت این رسالت ها به سرانجام برسد.

رفع موانع و برگزاری انتخابات شوراهای صنفی، اصلاح آیین نامه های كار دانشجویی، تغذیه و در اولویت قراردادن اصلاح آیین نامه های اسكان و مشاوره و همكاری با معاونت حقوقی از دیگر مباحثی بود كه در این نشست مورد توجه و تاكید معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت قرار گرفت.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۰:۲۸ - ۲۸/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۵