دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

جولان كودكان كار و خیابانی در پایتخت و سكوت بهزیستی
 
در حالی سازمان بهزیستی كشور از طرح جدید ساماندهی كودكان كار و خیابانی در پایتخت خبر داده بود كه تعداد این افراد نه تنها كاهش نیافته بلكه افزایش نیز یافته است و در این زمینه مسئولان بهزیستی سكوت كرده اند.
جولان كودكان كار و خیابانی در پایتخت و سكوت بهزیستی
در حالی سازمان بهزیستی كشور از طرح جدید ساماندهی كودكان كار و خیابانی در پایتخت خبر داده بود كه تعداد این افراد نه تنها كاهش نیافته بلكه افزایش نیز یافته است و در این زمینه مسئولان بهزیستی سكوت كرده اند. - اخبار اجتماعی -
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ مسئله كودكان كار و خیابانی و حضور آنها در چهارراه ها و معابر در این سال ها به یكی از آسیب های جدی در كلان شهرهای كشور و به ویژه تهران تبدیل شده و هر روز تعداد این افراد در حال افزایش است.

به طور قطع می توان گفت پدیده كودكان خیابان، پدیده ای فراگیر، جهانی و هشداردهنده است؛ مسئله كودكان كار خیابانی از پیچیده ترین مسائل اجتماعی در ایران است و به همین سبب، مقابله با كودكان خیابانی یكی از مظاهر دردناك نابرابری در جامعه بشمار می آیند لذا مداخله سازمان های دولتی و غیردولتی برای بهبود وضعیت آنها ضروری به نظر می رسد.

از سوی دیگر مشكلات معیشتی خانوارهای فقیر و عمدتاً حاشیه نشین مطرح می شود كه برای امرار معاش، كودكان خود را وارد شبكه كار غیررسمی می كنند؛ سازمان بهزیستی بر اساس ماده واحده لایحه قانونی مصوب 1359 در راستای تحقق مفاد اصول 21 و 29 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از جمله حمایت از خانواده های بی سرپرست و نیازمند وارائه خدمات مختلف به كودكان، تدارك امكانات پیشگیری و توان بخشی حرفه ای و اجتماعی به توانخواهان جسمی و روانی، تجدید تربیت منحرفین اجتماعی و حمایت و نگهداری از كودكان و اطفال بی سرپرست و معلولین غیرقابل توانبخشی و سالمندان نیازمند و آموزش نیروی انسانی، تأمین موجبات تشویق، جلب مشاركت و فعالیت گروه های داوطلب و مؤسسات غیر دولتی، تشكیل شده است.

لذا به عنوان سازمان متولی سلامت اجتماعی عهده دار سیاست گذاری و برنامه ریزی برای تحقق اهداف متعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی در زمینه ایجاد جامعه سالم با رویكرد كنترل و كاهش آسیبهای اجتماعی و ارتقای كیفیت زندگی احاد جامعه است، در همین راستا موضوع كودكان كار و خیابانی به عنوان پنج آسیب اولویت دار در كشور ناشی از شرایط نامناسب اقتصادی ـ اجتماعی و فرهنگی از جمله فقر، بیكاری، مهاجرت از روستاها و شهرهای كوچك، بروز حوادث طبیعی و انسان ساخت، شكل گیری سكونت گاه های غیررسمی، هم چنین ورود اتباع خارجی بویژه به شكل غیرمجاز، همواره یكی از مهمترین دغدغه های مهم سازمان بهزیستی برای ساماندهی و توانمند سازی آنها بوده و است كه در این مسیر اقداماتی را انجام داده است.

بر همین اساس برای صیانت و حمایت از حقوق كودكان و متناسب با شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حاكم بر جامعه و نیز شرایط بروز آسیبهای اجتماعی، سازمان بهزیستی از سال 1378 اقدام به راه اندازی مراكز ساماندهی كودكان خیابانی به صورت دولتی برای نگهداری و فراهم كردن شرایط توانمند سازی كودكان و خانواده های آنان كرده است اما با این اقدامات نه تنها تعداد كودكان كار و خیابانی كاهش پیدا نكرده است بلكه در برخی از مناطق تهران باندهای كودكان كار شكل گرفته است.

به گفته حبیب الله مسعودی فرید؛ معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور، تنها 40 درصد از كودكان كار، به خاطر فقر خانوادگی در خیابان ها كار می كنند و بیشتر این كودكان تحت سواستفاده باندهای مختلف قرار دارند.

وی در این باره گفت: كودكان كار معمولا به دو علت كلی در خیابان ها كار می كنند، علت اول فقر و نداشتن سرپرست موثر است؛ علت دوم سواستفاده برخی از افراد از این كودكان و بهره جویی از آن ها است. بیش از 55 درصد كودكان كار در كشور، ایرانی نیستند؛ این در صورتی است كه بیشتر این كودكان خارجی، به صورت غیرمجاز در كشور زندگی می كنند.

فرید به اجرای طرح جدید ساماندهی كودكان كار و خیابانی توسط سازمان بهزیستی اشاره كرد و توضیح داد: این كودكان به صورت دقیق و از طریق عنبیه چشم شناسیی شده و برای هر یك پرونده ایجاد می شود تا كارشناسان به صورت موردی مشكلات آن ها را بررسی و پیگیری كنند و طی بازدیدی كه مددكاران از محل سكونت این كودكان انجام می دهند، فرآیند حمایت از تمامی كودكان، چه ایرانی و غیر ایرانی انجام می شود.

وی با تأكید بر اینكه بحث كودكان اتباع بسیار مهم است و انتظار داریم كه اداره اتباع وزارت كشور در این خصوص به طور جدی ورود كند، ادامه داد: از مجموع 2 هزار خانواده ایرانی، پرونده 600 خانوار را كه فرزندان آن ها در خیابان كار می كنند و از آن ها آزمون وسع گرفته شده، بررسی كردیم كه روی توانمندسازی این كودكان كار می شود.

به گزارش تسنیم در حالی طرح شناسایی كودكان كار و خیابانی از طریق عنبیه چشم از سوی بهزیستی از سال گذشته آغاز شده است كه هنوز این طرح خروجی قابل قبولی را در پی نداشته است و سند آن نیز افزایش تعداد كودكان كار و خیابانی در پایتخت است؛ موضوعی كه این روزها و با فرا رسیدن روزهای گرم سال بیش از گذشته شده است.

نحوه پرداخت فطریه از طریق كمیته امداد و بهزیستی چگونه است؟
روش های پرداخت فطریه به بهزیستی اعلام شد
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۱۱:۵۶ - ۲۸/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۲