دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

20 درصد زنان سرپرست خانوار از هیچ حمایت بیمه ای برخوردار نیستند/دو بسته دولت برای زنان
 
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با بیان اینكه نیمی از زنان سرپرست خانوار نیازمند حمایت های خاص دولتی نیستند و توانمندند گفت: اما 20 درصد زنان سرپرست خانوار از هیچ حمایت بیمه ای برخوردار نیستند.
20 درصد زنان سرپرست خانوار از هیچ حمایت بیمه ای برخوردار نیستند/دو بسته دولت برای زنان به گزارش ایسنا، معصومه ابتكار با اشاره به اینكه دچار جنگ اقتصادی هستیم كه حاصل حضور یك رئیس جمهور بسیار بی خرد در آن سوی دنیا و اعمال تحریم های ظالمانه بی سابقه علیه كشورمان است گفت: در هیچ دوره ای چنین تحریم هایی را تجربه نكرده بودیم و همین باعث شد لطمات سنگینی به اقتصاد كشور وارد شود.

دولت با چالشها مقابله و كشور را از بحرانها عبور داد

وی افزود: علاوه بر این 1.5 سال است كه همه دنیا پاندمی كرونا را تجربه می كند كه متاسفانه صدمات زیادی را به اقتصاد كشورها وارد كرد، خیلی ها پیش بینی می كردند اقتصاد ایران سقوط كند و افت ارزش پول ملی و مسائل مرتبط با ارز و بحران های ناشی از تورم بی حساب و كتاب و مسائل دیگر رخ دهد اما دولت با این چالش های سنگین و جنگ روانی كه علیه مردم ایران از جهات مختلف وارد می شد مقابله كرد و كشور را از همه آن بحران ها عبور داد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اشاره به ایستادگی مردم و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری كه از ابتدا مورد توجه دولت قرار گرفت و در سیاست گذاری ها و برنامه ها وارد شد گفت: مردم هم صبورانه ایستادگی كردند چون متوجه دلایل شده بودند و می دانستند كه دولت منتخبشان تمام تلاشش را برای حل مشكلات به كار گرفته است. از جمله اقشاری كه در این بین بسیار خوب ایستادگی كردند زنان و به ویژه زنان سرپرست خانوار بودند. دولت به طور خاص برای زنان سرپرست خانوار از ابتدای كارش ستاد مربوط به زنان سرپرست خانوار را با حضور همه دستگاه ها تشكیل داد به نحوی كه یك برنامه اقدام و عمل برای زنان سرپرست خانوار تنظیم شد.

نیمی از زنان سرپرست خانوار نیازمند حمایت های خاص دولتی نیستند

20 درصد زنان سرپرست خانوار از هیچ حمایت بیمه ای برخوردار نیستند

ابتكار ادامه داد: ما اكنون یك درگاه اطلاعات جامع زنان سرپرست خانوار ایران را در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان در وزارت رفاه داریم كه تمام اطلاعات مربوط به وضعیت این زنان را كه 4.5 میلیون نفر محاسبه می شوند در اختیار دارد و رصد و پایش كامل شرایط مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی زنان را در بر می گیرد. تقریبا نیمی از این زنان، نیازمند حمایت های خاص دولتی نیستند و توانمند هستند و تقریبا حدود 70 درصد از بیمه و حمایت های تامین اجتماعی استفاده می كنند، اما درصدی كه ممكن است بین 30 تا 40 درصد باشند هنوز از بیمه و حمایت ها به طور كافی برخوردار نیستند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با بیان اینكه البته این حمایت ها هم در بهزیستی و هم كمیته امداد و در دولت رو به افزایش بوده است اظهار كرد: ما به طور خاص طی سه سال گذشته زنانی را شناسایی كردیم كه از هیچ كدام از این حمایت ها برخوردار نیستند. یافتن این ها كار دشواری بوده است. ما فكر می كنیم از مجموع این 4.5 میلیون نفر حدود 20 درصد باشند كه از هیچ حمایت بیمه ای برخوردار نباشند.

ابتكار افزود: كار بزرگی كه در دولت انجام شد این بود كه دو الگو برای بدترین شرایط ترسیم و اجرا كردیم، یك الگو را در حاشیه شهرها در استان های مختلف اجرا كردیم كه این زنان با همكاری وزارت كشور شناسایی شوند. جمعیت بزرگی شناسایی شدند. دوره های توان افزایی برای زنان گذاشته شد و بسیاری از آنها آموزش دوره های مهارتی و مرتبط با كسب و كار و مهارت های تخصصی در كسب و كار را گذراندند و آمادگی ورود به بازار كار و تولید را پیدا كردند.

وی با اشاره به اینكه الگوی دوم مشاغل خانگی است كه بسیار بحث مهمی است و با همكاری وزارت رفاه ایجاد شد گفت: ما اكنون در 31 استان هم الگوی مناطق حاشیه و هم مشاغل خانگی را در دست اجرا داریم كه بسیار مورد استقبال قرار گرفته و زنان سرپرست خانوار كه قبلا در شبكه های حمایتی تامین اجتماعی حضور نداشتند به سمت این طرح ها اقبال كرده اند. این افراد آمادگی پذیرش دارند و استان ها هر روز گسترده تر كار می كنند تا بتوانیم زنانی كه هیچ توانایی ندارند را وارد شبكه های حمایتی كنیم و آنها كه امكان آموزش پذیری و ایجاد كسب و كار دارند از برنامه های توان افزایی بهره مند شوند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری ادامه داد: این الگوها در سندهای ارتقای وضعیت زنان و خانواده وارد شده و در استان ها در حال توسعه است. 31 استان بر اساس شاخص های عدالت جنسیتی یك سند برنامه عملیاتی دارد كه یك بخش آن زنان سرپرست خانوار هستند و این الگوها در آن برنامه ها لحاظ شده است، زیرا دست یافتنی است و شعار نیست. استان ها هم مكلف هستند برنامه های ارتقای وضعیت زنان را كه یك سال و نیم است در شورای برنامه ریزی استان ها تصویب شده و بودجه گرفته است را اجرا كنند.

لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت با گذشت 5 ماه هنوز اعلام وصول نشده

ابتكار كه در یك برنامه رادیویی سخن می گفت با بیان اینكه در این دوره در چند زمینه مرتبط با كرامت زنان كار كردیم كه یك زمینه كار حقوقی و مربوط به زنان بود كه ممكن است در محیط كار یا در هرموقعیتی مورد سوءاستفاده و آزار و خشونت قرار بگیرند. لایحه حفظ كرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت را با همكاری قوه قضائیه تنظیم كردیم و با اجماع قوه قضائیه در دولت تصویب شد و پنج ماه قبل به مجلس رفته و منتظریم كه اعلام وصول شود. مهم است كه بحث كرامت و حرمت زن ایرانی در جامعه فرهنگ سازی شود. دو قوه پشت این لایحه هستند و موضوع بارها مورد تاكید رهبری قرار گرفته است و نمی دانیم چرا بعد از پنج ماه هنوز اعلام وصول نشده است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۱:۰۶ - ۲۹/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۴