دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

سالمندان بعد از تزریق واكسن كرونا چه اقداماتی انجام دهند؟
 
استاد دانشگاه علوم پزشكی دانشگاه تهران : این روز ها تزریق واكسن كرونا برای سالمندان بالای 75 سال در سراسر كشور آغاز شده و آگاهی از اینكه چه اقداماتی بعد از تزریق این واكسن انجام دهند حائز اهمیت است.
سالمندان بعد از تزریق واكسن كرونا چه اقداماتی انجام دهند؟به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، دكتر حمید عمادی افزود: به سالمندان توصیه می شود قبل از تزریق واكسن كرونا حتما غذا خورده باشند تا دچار ضعف و غش نشوند و باید قبل از مراجعه به مركز بهداشت برای انجام واكسیناسیون، هماهنگی های لازم را انجام دهند، زیرا مراجعه بدون هماهنگی، باعث می شود، ساعت های طولانی در صف انتظار بمانند و دچار خستگی و بی حالی شوند.
وی اظهار داشت: تزریق واكسن می تواند پس از چند ساعت از انجام تزریق یا چند روز بعد عوارضی مانند تب، سردرد، سرگیجه و ... در سالمندان ایجاد كند، بهتر است آن ها در صورت وجود این عوارض كه طبیعی نیز است، استامینوفن 500 هر هشت ساعت یكبار مصرف كنند و اگر این عوارض حادتر و تداوم یافت به مركز بهداشت مربوطه كه واكسیناسیون انجام شده، مراجعه كنند.
این متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: پرهیز از مصرف مواد غذایی خاصی قبل و بعد از انجام واكسیناسیون كرونا وجود ندارد، سالمندان می توانند شیوه های مداوم تغذیه خود را ادامه دهند و همه گروه های مواد غذایی را مصرف كنند، اما رعایت شیوه نامه های بهداشتی از جمله استفاده از ماسك، پرهیز از دورهمی ها، تردد نكردن در اماكن شلوغ و رعایت فاصه گذاری اجتماعی، شستشو مرتب دست ها با آب و صابون یا مواد ضدعفونی كننده برای آن ها ضروری بوده و باید مورد توجه قرار گیرد.
عمادی به همه سالمندان توصیه كرد كه واكسن كرونا را حتما تزریق كنند و هیچ عارضه خطرناكی برای آن ها وجود ندارد.
اجرای واكسیناسیون كرونا بر اساس جمعیت كشور سن، جنس و بیماری زمینه ای كه افراد دارند تعیین شده است و تزریق واكسیناسیون در چهار مرحله انجام می شود.
مرحله اول واكسیناسیون در زمستان 1399، برای كاركنان بهداشت و درمان خط اول مواجه با بیماری كرونا و بعدازآن افراد بسیار پرخطر شامل سالمندان در مراكز نگهداری، مراكز معلولان جسمی و حركتی، جانبازان انجام شده و مرحله دوم در بهار و تیر 1400، شامل حال افراد مسن بالای 65 سال به ترتیب گروه های پنج سال از بالا به پایین بوده و همچنین افراد 64-16 ساله دارای حداقل یك بیماری زمینه ای انجام می شود، اطلاع رسانی در خصوص مراقبت های بعد از تزریق این واكسن بسیار ضروری به نظر می رسد.
تاكنون بیش از 652 هزار و 903 نفر دوز اول واكسن كرونا و 171 هزار و 210 نفر نیز دوز دوم را تزریق كرده اند و مجموع واكسن های تزریق شده در كشور به بیش از 824 هزار و 113 دوز رسید و حدود دو میلیون دوز واكسن كرونا از تولید كنندگان مختلف شامل اسپوتنیك روسیه، سینوفارم چین، كوواكسین هند و آسترازنكای تولید كره جنوبی وارد كشور شده است.
   تاریخ: ۱۰:۲۰ - ۲۹/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۹