دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

راه های مقابله با افسردگی ناشی از شرایط شیوع كرونا
 
مدیر مركز مشاوره آرامش پلیس فارس با اشاره به تاثیر همه گیری كروناویروس بر ایجاد افسردگی افراد در جوامع مختلف، راهكار هایی را برای پیشگیری از آسیب دیدن سلامت روان ارائه داد و بر لزوم توجه بیشتر به سلامت كودكان و سالمندان تاكید كرد.
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سیده طاهره حسینی در یك كارگاه آموزشی گفت: افسردگی یكی از آسیب ها و اختلال های روانی شایع است كه از زمان شیوع بیماری كرونا و به اشكال مختلف جمعیت كثیری از مردم جهان چه آن هایی كه به این بیماری مبتلا شده و بهبود یافته اند و چه آن هایی كه هنوز ترس از ابتلا به این بیماری را دارند، تحت تاثیر قرار داده است.

او اضافه كرد: كرونا به دلیل سرعت انتقال كه از ویژگی های این ویروس است، باعث ایجاد یك وضعیت اضطراری و ترس آور شده است و این بیماری واگیردار نه تنها سبب نگرانی هایی در ارتباط با سلامت جسمی همگانی شده بلكه باعث بروز بیماری های روانشناختی و اختلالات روانی نیز می شود. در این شرایط، حفظ وضیعت سلامت روان افراد به ویژه بهبود یافتگان كرونا ضروری است.

حسینی گفت: در شرایط شیوع كرونا نه تنها باید به حفظ سلامت جسمی اهمیت داد، بلكه باید مراقب سلامت روان خود و افراد خانواده هم بود. گاهی اپیدمی اضطراب بسیار سریع تر از اپیدمی بیماری رشد می كند و ابهامات موجود در این شرایط می تواند احساس ناامنی، نگرانی و اضطراب را افزایش دهد.

او گفت: ترس و اضطراب و عدم اطمینان طولانی مدت می تواند اثرات نامطلوبی روی سلامت ذهن داشته باشد؛ بنا به نظر متخصصان، ترس در برابر یك موضوع حاد و نگران كننده واكنشی كاملا عادی محسوب می شود كه به موجب آن فرد نشان می دهد كه تهدید را درك كرده است.

این مشاور خانواده گفت: افراد هنگام رویارویی با تهدیدی خطرناك، از خود واكنش جنگ یا گریز را بروز می دهند كه رفتاری موقتی است و فقط به ما كمك می كند كه در لحظه ای بحرانی، تصمیمی بگیریم تا خود را از مهلكه نجات دهیم. در واقع این ترس، قرار نیست هفته ها یا حتی ماه ها باقی بماند.

حسینی ادامه داد: با وجود پاندمی كرونا باید گفت، می توان از این شرایط جان سالم به در برد و دچار مشكلات روحی نشد، اما پیش از هر چیز باید بدانید كه فقط شما نیستید كه گرفتار این شرایط بغرنج شده اید. سپس با توجه به راهكار هایی ساده، خود را از ابتلا به افسردگی حفظ كنید.

او در بیان راهكار های هشتگانه برای ممانعت از ابتلا به افسردگی، گفت: اولین اقدام كمك گرفتن از متخصصان است؛ امروزه مشاوران متخصصی در دسترس هستند و هر فرد می تواند ضمن تماس با این افراد از آنان طلب راهنمایی كند؛ قطعا مشاوران سلامت روان، توصیه های خوبی برای افراد دارند.

حسینی با اشاره به اینكه دومین راهكار، شكیبایی است، گفت: همه گیری كووید19 شرایطی را به وجود آورده كه تاكنون كسی آن را تجربه نكرده بود؛ بنابراین تا جایی كه می توانیم باید صبور باشیم، در این زمینه دنبال كردن كار های معوقه، تلاش برای یادگیری و افزایش آگاهی و مطالعه و ... تاثیر گذار خواهد بود.

مدیر مركز مشاوره آرامش پلیس فارس یك راهكار ساده را تمرین نفس كشیدن عمیق بیان و اضافه كرد: هر زمان كه احساس ترس و اضطراب به سراغتان آمد، از تكنیك تنفس عمیق بهره بگیرید. چند تنفس عمیق با چشمان باز و پا هایی كه محكم روی زمین قرار گرفته اند، معجزه می كند. این تكنیك اثرات آرام بخشی دارد.

او به همه توصیه كرد: با ورزش از سلامت جسم و روان خود محافظت كنند و گفت: مسلماً در این زمان رفتن به باشگاه عقلانی نیست، زیرا خود را در معرض خطر ابتلا قرار خواهید داد، بنابراین پیاده روی در مسیر های مناسب و اطراف محل سكونت، انجام حركات ساده ورزشی در منزل و داشتن تحرك بدنی كافی، می تواند ما را در جلوگیری از بروز افسردگی یا تشدید آن، یاری دهد.

حسینی، توجه و تمركز بر امور روزانه را یك راهكار دیگر بیان و اضافه كرد: انجام دادن كار های روزمره برای همه ضروری است، اما افرادی كه گرفتار نگرانی، اندوه و دیگر مشكلات روحی هستند، بیش از هر فرد دیگری باید به كار های روزمره خود رسیدگی كنند. با این روش افكار مزاحم را از ذهن خود بیرون كرده و احساس آرامش خواهند كرد؛ بنابراین برای خود یك برنامه روزانه ترتیب داده و به آن پایبند باشیم.

او در ادامه با اشاره به اینكه تغییرات برای كودكان بسیار سخت است، گفت: بنابراین باید در این روز ها به كودكان بیش از گذشته توجه داشته باشیم. به آن ها شرایط را با زبانی كه متوجه شوند، توضیح دهیم و صادقانه رفتار كنیم. سپس برای فعالیت های روزانه كودك خود برنامه ریزی كرده و اجازه ندهیم كه به بهانه تعطیل بودن مدرسه، ساختار زندگی روزانه آنان به هم بریزد؛ البته می توان كودكان را به انجام كار های خلاقانه تشویق كرد؛ چنین اقدامی موجب خواهد شد كه كودك از شرایط پیش آمده لذت برده و كمتر دچار ترس و افسردگی شود.

حسینی مراقبت از سالمندان را هم به توصیه های خود اضافه و خاطرنشان كرد: درست است كه باید فاصله اجتماعی خود با سالمندان را حفظ كنیم تا آن ها از ابتلا به ویروس كوید19 در امان بمانند. اما باید با استفاده از وسایل ارتباطی دائما با آنان در تماس بود.

مدیر مركز مشاوره آرامش پلیس فارس یادآور شد: سالمندان نباید احساس تنهایی و ترس كنند. البته در صورت نیاز می توان از خدمات اجتماعی كمك گرفت و بهترین اقدام را برای عزیزان سالمند خود انجام داد.

حسینی تصریح كرد: با پیشگیری از ترس مزمن می توان جلوی افسردگی ناشی از آن را گرفت؛ باید توجه داشته باشیم و به دیگران هم یادآوری كنیم كه همه گیری كرونا و شرایط و پیامد های ناشی از آن همیشگی نیست و بلاخره روزی به پایان می رسد.
   تاریخ: ۱۰:۳۹ - ۲۹/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۰