دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

پروژه های علمی درباره «اختلالات تكاملی كودكان» حمایت می شوند
 
ستاد توسعه علوم شناختی از پژوهش های علمی و تحقیقاتی درحوزه اختلالات تكاملی كودكان حمایت می كند.
پروژه های علمی درباره «اختلالات تكاملی كودكان» حمایت می شوند ستاد توسعه علوم شناختی از پژوهش های علمی و تحقیقاتی درحوزه اختلالات تكاملی كودكان حمایت می كند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد علوم و فناوری شناختی، این ستاد از طرح های پژوهشی و تحقیقاتی برای تشخیص زودهنگام اختلالات تكاملی كودكان و سرمایه گذاری در امر حفظ و ارتقای سلامت شناختی آنان حمایت می كند.

دكتر محمد تقی جغتایی مشاور عالی ستاد توسعه علوم شناختی در امور آموزش و دبیر كارگروه توانبخشی این ستاد با اشاره به اینكه كودكان مبتلا به اختلالات تكاملی نیازمند دریافت خدمات توانبخشی هستند و تشخیص و شناسایی به موقع كودكان دچار عصب تحولی مانع از ناتوانی های آنان می شود، گفت: با حمایت ستاد و همكاری و مشاركت دیگر مراكز و نهادی های درمانی و بهداشتی طرح غربالگری كودكان دارای اختلالات تكاملی شناختی اجرا می شود.

وی با بیان اینكه مطالعات تحقیقاتی و پژوهشی درباره اختلالات تكاملی شناختی در كودكان در اولویت فعالیت های سال جاری ستاد توسعه علوم شناختی قرار دارد، افزود: اختلالات تكاملی شناختی در كودكان طیف وسیعی از اختلالات از جمله تمركز، حافظه ، یادگیری ، توجه ، اتیسم و فلج مغزی را در بر می گیرد و كارگروه توابنخشی شناختی این ستاد مصمم است با همكاری سایر مراكز ، شركت های دانش بنیان در امر مطالعات پژوهشی و تحقیقاتی ، طراحی ، ساخت و بومی سازی ابزارهای توانبخشی شناختی برای درمان این بیماری ها گام های موثری برداشته شود.

دبیر كارگروه توانبخشی شناختی ستاد توسعه علوم شناختی، سرمایه گذاری در حوزه عصب تحولی را امری ضروری دانست و یادآور شد: حمایت از مداخلات توانبخشی شناختی و نیز طراحی ، تولید و بومی سازی ابزارهای توانبخشی شناختی برای كودكان دارای اختلالات تكاملی از دیگر اهداف عمده این كارگروه برای كمك به بازتوانی و بهبود و ارتقای سلامت شناختی كودكان است.

مشاور ارشد ستاد توسعه علوم شناختی در امور آموزش برگزاری چالش در حوزه اختلالات تكاملی شناختی در كودكان را از دیگر اقدامات و تلاش ها برای كمك به سلامت كودكان اعلام و خاطر نشان كرد: درچارچوب سیاست های حمایتی ستاد ، از ایده های توانبخشی شناختی برای طراحی ، تولید و بومی سازی ابزارها وتجهیزات درحوزه اختلالا ت تكاملی كودكان حمایت می شود.

جغتایی آموزش خانواده ها و والدین با استفاده از ابزارهای ارتباطی برای تشخیص زودهنگام اختلالات تكاملی در كودكان را از دیگر برنامه های حمایتی كارگروه توانبخشی ستاد توسعه علوم شناختی با همكاری مراكز درمانی و بهداشتی یاد كرد و گفت: تلاش می شود از طریق این برنامه تاخیر در رشد شناختی كودكان بررسی و مداخلالات لازم برای رشد و ارتقای سلامت و توانبخشی آنان انجام شود.

مشاورعالی ستاد توسعه علوم شناختی در امورآموزش با اشاره به اینكه حوزه توانبخشی شناختی بویژه در كودكان در اولویت فعالیت های ستاد قرار دارد ، گفت: باید در حوزه شناختی كودكان تحقیقات و مطالعات جامعی در كشور انجام شود ، چراكه آینده جامعه بستگی به رشد و تكامل كودكان دارد.

وی با بیان اینكه رشد و پرورش شناختی كودكان سهم بسزایی در كمك به سلامت ، یادگیری ، توجه و تمركز آنان دارد ، گفت: كارگروه توانبخشی شناختی ستاد تلاش می كند در چارچوب برنامه های راهبردی خود با حمایت از برنامه های مطالعاتی و تحقیقاتی در حوزه اختلالات تكاملی كودكان ، طراحی ، تولید و بومی سازی ابزارهای شناختی توانبخشی و نیز ارایه آموزش های لازم به خانواده ها ، گام های اساسی در امر تشخیص بیماری ها و بهبود و ارتقای سلامت شناختی كودكان برداشته شود.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۷:۲۶ - ۲۹/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۹