دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

متوسط فرزندآوری در ایران به كمتر از ٢ رسیده است
 
دانشیار بخش جامعه شناسی دانشگاه شیراز با بیان اینكه متوسط فرزند آوری در ایران به كمتر از عدد ٢ رسیده است، گفت: در بخش عمده ای از پهنه كشور به جز استان های یزد، هرمزگان و بخش هایی از غرب و شمال كشور متوسط فرزند آوری رو به كاهش است.
متوسط فرزندآوری در ایران به كمتر از ٢ رسیده است دكتر علی گلی چهارشنبه ٢٩ اردیبهشت در وبینار تحولات و سیاست های جمعیتی(چالش ها و راهكارها) كه به مناسبت سی ام اردیبهشت روز ملی جمعیت در شیراز برگزار شد، بیان كرد: ارتقاء، پویایی و بالندگی جمعیت با افزایش نرخ باروری، رفع موانع ازدواج و ارتقای امید به زندگی جزو مهمترین مباحثی است كه به عنوان عوامل موثر در باروری نقش دارند.

او با بیان اینكه تولید جمعیت در ایران از عدد ٤٠ در شروع سده ١٣٠٠ به كمتر از ١٥ رسیده است، افزود: این آمار نشان می دهد كه یك عدد دو سومی را تحت عنوان تولید جمعیت از دست داده ایم.این موضوع به میزان ازدواج و طلاقی كه در كشور ثبت می شود، ارتباط دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز ادامه داد: در دهه ٨٠ شاهد افزایش ازدواج ها در كشور بودیم كه در اوایل دهه ٩٠ به بیشترین میزان خود می رسد و پس از آن روند نزولی پیدا می كند به گونه ای كه از ٨٩٠ هزار ازدواج در اواخر سال ٨٩ و ٩٠ به كمتر از٦٠٠ هزار ازدواج در سال ٩٧ رسیدیم.

گلی اضافه كرد: ابلاغ سیاست های جمعیتی از سال ٩٣ نقطه شروعی در برنامه های جمعیتی بود و به سمت و سوی افزایش ازدواج و زمینه سازی كاهش طلاق رفتیم و در سال ٩٤ مقداری میزان ازدواج براساس این برنامه افزایش پیدا كرد اما پس از آن تاكنون به شدت روند كاهشی را طی كرده است.

او با بیان اینكه از سال ٦٥ تا ٩٥ سن ازدواج از اعداد ١٨ و ١٩ سال به بیش از ٢٧ سال رسیده و این مهم خود موجب محدود شدن سن بارداری و موالید شده است، گفت: عمده كسانی كه در سال ٩٨ ازدواج كرده اند در بین سنین ٢٥ تا ٣٥ ساله بوده اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز عنوان كرد: پس از سیاست های ابلاغی در سال ٩٣ با بیش از یك میلیون و ٥٠٠ هزار موالید مواجه شدیم اما این عدد به كمتر از یك میلیون و ٢٠٠ هزار موالید در سال ٩٨ رسیده است.

گلی به متوسط تعداد فرزندان هم اشاره كرد و با بیان اینكه از شش فرزندی كه در شروع سده 1300 داشته ایم، طی سال های ٩٢ به بعد به كمتر از عدد ٢ رسیده است، گفت: این مهم در سال ٩٨ به كمتر از ١.٥ رسیده است.

دیگر دانشیار بخش جامعه شناسی دانشگاه شیراز نیز در این وبینار هدف از سیاست جمعیتی را بهبود كیفیت زندگی همراه با بهروزی، توسعه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی انسانها دانست و گفت: اهداف توسعه هم جز این موارد نیست.

دكتر اصغر میرفردی بیان كرد: وقتی صحبت از سیاست جمعیتی می كنیم با سه عنصر آرزوها و آرمان ها، واقعیات و بایسته ها و ممكن ها مواجه می شویم.

او با تاكید بر اینكه نمی توانیم هیچ بایسته ای را بدون توجه به واقعیات رصد كنیم، گفت: جوامع توسعه یافته با برنامه و جوامع توسعه نیافته با آرزو زندگی می كنند.

دانشیار بخش جامعه شناسی دانشگاه شیراز به نرخ رشد جمعیت كشورها اشاره بیان كرد: یكی از عوامل اصلی كه موجب نرخ رشد جمعیت كشورها شده جمعیت مهاجرینی است كه برای اشتغال به كار و ارائه خدمات فنی و زیربنایی وارد كشورها شده اند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۶:۳۱ - ۲۹/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۵