دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

بررسی راهكارهای فرزندآوری در شرایط تداوم كاهش نرخ رشد جمعیت فارس
 
شیراز- ایرنا- برگزاری وبیناری با موضوع تحولات و سیاست های جمعیت در استان فارس با ابراز نگرانی نسبت به تداوم كاهش نرخ رشد جمعیت استان همراه بود و راهكارهای تشویق و ترغیب زوجین به فرزندآوری نیز بررسی شد.
بررسی راهكارهای فرزندآوری در شرایط تداوم كاهش نرخ رشد جمعیت فارس شیراز- ایرنا- برگزاری وبیناری با موضوع تحولات و سیاست های جمعیت در استان فارس با ابراز نگرانی نسبت به تداوم كاهش نرخ رشد جمعیت استان همراه بود و راهكارهای تشویق و ترغیب زوجین به فرزندآوری نیز بررسی شد.

مدیركل ثبت احوال استان فارس در سخنانی در این نشست گفت: تسهیل ازدواج، ایجاد شرایط امن اقتصادی و اطمینان به آینده می تواند در تشویق و ترغیب زوجین به فرزندآوری موثر باشد.
علیرضا انصاری افزود: با توجه به پیچیدگی و چند بعدی بودن موضوع جمعیت، موفقیت و پایدار بودن برنامه های جمعیتی مستلزم نگاه سیستمی، تعیین اهداف كوتاه مدت و بلند مدت، همكاری و هماهنگی بین بخشی، و همراهی و مشاركت مردم است.
وی ادامه داد: فرزندآوری همواره در فرهنگ ایرانی به عنوان یك مقوله ارزشمند جایگاه خود را حفظ كرده و به رغم كاهش سطح باروری در دهه های گذشته، میانگین باروری ایده آل زوجین ایرانی كمی بیش از دو فرزند است، بنابراین، خانواده ها همواره به داشتن فرزند تمایل دارند، ولی مهم است كه با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی حاكم بر جامعه چگونه بتوان این ایده و خواسته را به رفتار تبدیل كرد.
او اظهار داشت: ارتقای پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش باروری عمومی به رقمی بیش از سطح جانشینی از مسائلی است كه توجه جمعیت شناسان و سیاست گذاران را به خود جلب كرده است.
مدیر كل ثبت احوال فارس تصریح كرد: واضح است كه رفع موانع ازدواج و كاهش سن ازدواج كه در سال های اخیر روندی صعودی داشته از عواملی است كه خود پویایی و بالندگی جامعه را به دنبال دارد.

زنگ خطر وضعیت طلاق برای جامعه
انصاری گفت: مساله اجتماعی مهم دیگر توجه به طلاق و از هم پاشیدگی خانواده است، خانواده تنها ارگان اجتماعی است كه حفظ حیات می كند و با متزلزل شدن خانواده ، حیات به خطر می افتد، قطعا رفع مشكلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و تلاش برای افزایش سطح آگاهی و تاب آوری افراد جامعه می تواند كاهش طلاق را به دنبال داشته باشد.
وی ادامه داد: مشكلات بعد از طلاق و نبود حمایت قانونی برای خانواده و فرزندان بعد از طلاق، یك زنگ خطر برای جامعه است و از هم پاشیدگی ارزش های فردی و اجتماعی را به دنبال دارد اما آنچه بیشتر توجه دولتمردان را به خود جلب كرده، افزایش آمار طلاق است و به مسائل و مشكلات بخشی از جمعیت كه با این رویداد مواجه شده اند كمتر توجه می شود.
او تصریح كرد: هم اینك استان فارس با 70 و 9 دهم درصد جمعیت فعال در وضعیت پنجره جمعیتی قرار دارد كه این فرصت عمر كوتاهی دارد و اگر به درستی هدایت شود می تواند به توسعه منجر شود و در غیر این صورت به جای كمك به توسعه اقتصادی و اجتماعی، به مانع بزرگی در مسیر توسعه تبدیل می شود.

تداوم كاهش نرخ رشد جمعیت در استان فارس
انصاری، كاهش نرخ رشد جمعیت و نگرانی از پیر شدن آن را دغدغه همه مسئولان، برنامه ریزان و سیاستگزاران دانست و افزود: آمارهای سرشماری نشان می دهد متوسط رشد جمعیت استان در فاصله 2 سرشماری سال های 90 و 95 كاهش یافته و نرخ رشد طبیعی جمعیت نیز كه با توجه به ولادت و فوت ثبت شده به دست می آید در سال 99 حدود 6 دهم درصد یعنی كمتر از یك درصد محاسبه شده كه بیانگر تداوم كاهش نرخ رشد جمعیت است.
وی گفت: آینده پژوهی جمعیت نشان می دهد جمعیت استان فارس در حال پیر شدن است و در 30 سال آینده درصد جمعیت سالمندان در این استان از 6 و یك دهم درصد در سال 95 به افزون بر 21 درصد در 25 سال آینده افزایش می یابد و میزان وابستگی جمعیت زیر 15 سال و بالای 65 سال به جمعیت فعال 15 تا 64 سال نیز از 41 در سال 95 به حدود 54 درصد در سال 1425 خواهد رسید كه این اتفاق با توجه به پیرشدن جمعیت امری طبیعی است.
مدیر كل ثبت احوال فارس تصریح كرد: میانه سنی از دیگر شاخص هایی است كه به دلیل افزایش سن جمعیت افزایش خواهد یافت و از 30 سال در سال 1395 به 40 و نیم سال در سال 1425 افزایش خواهد یافت و سن نیمی از جمعیت از 40 سال فراتر خواهد رفت.
انصاری گفت: لذا باید در برنامه ریزی ها ضمن حفظ جوانی جمعیت، فرهنگ سازی برای احترام و تكریم سالمندان، ایجاد شرایط لازم برای تامین سلامت و نگهداری آنان در خانواده، پیش بینی سازو كار لازم برای بهره مندی از تجارب و توانمندی های سالمندان درعرصه های مناسب را مد نظر قرار دهیم.

طرح مجلس برای جمعیت
او اضافه كرد: با توجه به اهمیت موضوع جمعیت، مجلس شورای اسلامی در اقدامی ویژه طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را در قالب ماده 85 قانون اساسی با حدود 82 درصد آرا به سرعت به تصویب رسانده كه هم اینك بعد از اظهار نظر شورای نگهبان مرحله نهایی خود را در مجلس شورای اسلامی پشت سر می گذارد.
وی اظهار داشت: از این طرح 74 ماده ای به عنوان مهمترین اقدام جمعیتی در تاریخ قانونگذاری كشور یاد می شود چرا كه اقدامی با این جامعیت و ابعاد گسترده در حوزه سیاست های جمعیتی وجود نداشته است.
انصاری افزود: بر اساس این طرح كه با همكاری نخبگان و متخصصان در 9 كمسیون تخصصی تهیه شده و طی هفت سال اجرایی می شود، مشوق ها و طرح های مختلف از قبیل هشت طرح در حوزه تسهیلات مسكن، 14 طرح حكم شغلی، 6 طرح مشوق های مالی، 10 طرح سیاست بهداشت درمان، هفت طرح آموزشی و 14 طرح فرهنگ سازی ارائه شده كه پس از تایید در شورای نگهبان و ابلاغ، توسط شورای برنامه ریزی و توسعه استان ها اجرایی خواهد شد.
او گفت: محور اصلی این طرح فرزند آوری و افزایش جمعیت است واقداماتی چون افزایش خوابگاه های دانشجویان متاهل، تسهیل گری ازدواج، استفاده از نهادهای رسمی همسریابی، ارتقاء سلامت مادر و كودك، پوشش بیمه ای برای مادران و كودكان و در حوزه بهداشت نیز افزایش متخصصان حوزه سلامت، باروری و درمان ناباروری، بیمه درمان زوجین نابارور، ارائه خدمات و تسهیلات به زنان شاغل، ارائه بسته های حمایتی، بهداشتی و تغذیه ای به مادران و كودكان، فرصت تحصیلی به مادران دانشجو، كمك حمایت معیشتی به خانواده ها و ارائه خدمات درمانی به زنان باردار در آن پیش بینی شده است.

مساله جمعیت باید به شكل جدی مورد توجه قرار گیرد
عضو هیات علمی و رئیس بخش جامعه شناسی دانشگاه شیراز هم گفت: امروزه مساله جمعیت از میان مباحث اجتماعی گوناگون باید به شكل جدی مورد توجه قرار گیرد.
منصور طبیعی افزود: باید توجه كنیم كه در طرح مباحث مربوط به جمعیت، بررسی ها باید عالمانه و تخصصی باشد.
وی ادامه داد: متخصصان مساله جمعیت باید در بررسی های خود باید به این نكته توجه داشته باشند كه جمعیت یك مساله مهم و زیربنایی در هر كشور است و اگر قرار باشد استراتژی های جمعیتی را تعریف كنیم باید علاوه بر متخصصان جمعیت، جامعه شناسان، اقتصاددانان، فقها و سایر متخصصان و آگاهان جامعه هم حضور داشته باشند تا بتوان یك برنامه جامع در مورد جمعیت تهیه كرد.
او اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم كه در دوره معاصر اگر در حال مطالعه جمعیت هستیم نباید صرفا خود جمعیت را مطالعه كنیم بلكه باید گذشته را مطالعه كنیم و از گذشته به حال برسیم و سپس یك نوع آینده پژوهی و آینده شناسی نیز در مورد جمعیت داشته باشیم.
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز تصریح كرد: برای پرداختن به مساله جمعیت استان فارس ابتدا باید اهمیت و جایگاه این استان را پیدا كنیم.
طبیعی افزود: استان فارس به لحاظ فرهنگی همیشه یكی از سرچشمه های فرهنگی كشور بوده به ویژه شهر شیراز كه لنگرگاه فرهنگی كشور بوده و یكی از سرچشمه های اصلی بسیاری از رویدادها و حوادث فرهنگی كه در كشور ساری و جاری می شود شهر شیراز است و هر اتفاقی كه در مباحث فرهنگی در این شهر رقم می خورد می تواند بر تمام كشور تاثیرگذار باشد.
وی اظهار داشت: اگر میراث فرهنگی را به میراث فرهنگی دوره باستانی و میراث فرهنگی دوره اسلامی تقسیم كنیم، افزون بر 75 درصد میراث فرهنگی باستانی كشور در استان فارس است و در میراث فرهنگی اسلامی هم علاوه بر ابنیه و بناهایی كه به عنوان میراث فرهنگی اسلامی تلقی می شود، در گرایش های مختلف فرهنگی نیز فارس و شیراز جایگاه برجسته ای داشته اند.
او گفت: در استان فارس به عنوان چهارمین استان پهناور و پر جمعیت كشور هرگونه مساله ای كه به لحاظ اجتماعی روی دهد می تواند در همه مناطق كشور تاثیرگذار باشد.
وی گفت: باید بگوییم كه ما از یك سو در مباحث اجتماعی و فرهنگی كه در كشور شكل می گیرد پذیرنده و اثرپذیر هستیم و از یك سو هم می توانیم بر روی همه این مسائل اثرگذار باشیم.

اطلاع از وضعیت زنان می تواند مبنای سیاست گذاری مناسب برای پیشرفت آنها باشد
عضو هیات علمی و استاد بخش جامعه شناسی دانشگاه شیراز هم گفت: با توجه به نقش زنان در توسعه همه جانبه كشورها، اطلاع یافتن از وضعیت زنان می تواند مبنای سیاست گذاری های مناسب در جهت پیشرفت زنان به عنوان 50 درصد جمعیت كشور قرار گیرد و لذا ضرورت مطالعه و تحقیق در حوزه زنان بیشتر می شود.
حلیمه عنایت افزود: باید پژوهش های علمی و كارشناسانه ای در این راستا باشد تا بتوانیم عوامل مرتبط و موثر بر این نیازهای اساسی جامعه را شناسایی كنیم و سپس به انتشار نتایج این مطالعات در جامعه بپردازیم.
وی ادامه داد: با توجه به اینكه سلامت زنان در تمام مراحل زندگی با مسائل و مشكلات خاص خود همراه است از جمله تغذیه، بارداری های زودرس و عفونت ها، در هر یك از این مراحل حركتی، نیاز به سیاست ها و برنامه های بهداشتی مختلفی وجود دارد و در كنار این سیاست ها نقش آگاهی زنان برای اجرای این سیاست ها بسیار مهم است.
او تصریح كرد: اگر سطح آگاهی ها را بتوانیم به اشكال مختلف بالا ببریم، این آگاهی و آموزش می تواند نقش بسیار مهم و موثری در كیفیت جمعیت و تصمیم گیری برای باروری، افزایش جمعیت و داشتن فرزندان بیشتر داشته باشد.

این نشست مجازی را شورای راهبری جمعیت استان فارس، اداره كل ثبت احوال استان و دانشگاه شیراز برگزار كردند.

برچسب ها
- سازمان ثبت احوال كشور
- شیراز
- قانون تسهیل ازدواج جوانان
- فارس
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۴:۲۷ - ۲۹/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۳