دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

توانمندسازی جوانان مهمترین راهكار برای مقابله با آسیب های نوپدید است
 
اعظم كریمی با تاكید بر این كه توانمندسازی جوانان مهمترین راهكار برای مقابله با آسیب های نوپدید است، افزود: ارتقای سواد رسانه ای از طریق برگزاری كارگا...

اعظم كریمی با تاكید بر این كه توانمندسازی جوانان مهمترین راهكار برای مقابله با آسیب های نوپدید است، افزود: ارتقای سواد رسانه ای از طریق برگزاری كارگاه های آموزشی، آموزش دانش آموزان و والدین می تواند در جهت كاهش آسیب های اجتماعی نوپدید بسیار راه گشا باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از وزارت ورزش و جوانان، اعظم كریمی در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان استان فارس كه با حضور محمد مهدی تندگویان معاون امور جوانان و عنایت الله رحیمی استاندار فارس برگزار شد، به تحلیل و بررسی مسائل نوپدید جوانان پرداخت و گفت: جامعه پذیری متفاوت و ساختارشكنانه توسط رسانه های نوین (تعریف جدید از هویت)، (بازتعریف جدید و ساختارشكنانه از زندگی، ازدواج، خانواده و فرزندآوری) (مصرف اشكال مختلف مواد مخدر با بازتعریف های ساختارشكنانه از مصرف آن)، (بازتعریف جدید و ساختارشكنانه از دین، اخلاق، عرفانگرایی جدید) از مهمترین مسائل نوپدید جوانان هستند.

كریمی ادامه داد: همچنین (نگرش اومانیستی و نیهیلیستی)، (بی تفاوتی و عدم تعلق به اجتماع و عدم تمایل به مشاركت اجتماعی)، (مشاغل جدید و متفاوت و ارائه تعریف جدیدی از كار حلال و حرام)، (فقر و نابرابری و شكل گیری یك نوع دو قطبی و قشربندی به صورت جوانان فقیر و جوانان مرفه)، ( تغییر سبك پوشش و حجاب و عفاف با باز تعریف های ساختارشكنانه از سبك زندگی)، (شیوه های ساختارشكانه گذران اوقات فراغت و بازتعریف جدید و ساختارشكنانه از آن) نیز از دیگر مسائل نوظهور جوانان محسوب می شوند كه باید برای آنها برنامه ریزی كرد.

مدیركل برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان به عوارض و پیامدهای آسیب های اجتماعی نوپدید اشاره كرد و گفت: پیامدها و عوارض آسیب های اجتماعی نوپدید به چهار محور عوارض (روانی)، (خانوادگی و اجتماعی)، ( حقوقی و جرم شناسی) و پیامدهای عدم شناخت همه جانبه عصر دیجیتال و زندگی) تقسیم می شود.

وی به معضل جامعه پذیری متفاوت و ساختارشكنانه توسط رسانه های نوین پرداخت و افزود: این موضوع (تعریف جدیدی از هویت) است و مسئله اساسی جوانان امروز و دهه اخیر، درگیری شدید آنها با توسعه فنآوری های نوین بوده است تا جایی كه تلفن
همراه، فضای مجازی و شبكه های اجتماعی به طور شگفت انگیزی زندگی جوانان ایرانی را تحت تأثیر قرار داده اند.

كریمی ادامه داد: این امر مشكلات و مسائل زیادی را از لحاظ هویت برای جوانان نظیر تغییر در ذائقه، سبك زندگی و منش، طولانی شدن دوره جوانی، مصرف گرایی شدید، تزلزل اصول اخلاقی، گسیخته شدن
پیوندهای عاطفی، ازخودبیگانی و تنهایی، اختلافات نسلی، ظهور پدیده های ناهنجار اخلاقی و اجتماعی ایجاد كرده است.

وی همچنین به مسئله بازتعریف جدید و ساختارشكنانه از زندگی، ازدواج، خانواده و فرزندآوری جوانان پرداخت و گفت: طی چند دهه اخیر تغییرات سریعی در رفتارها و نگرش های باروری جوانان رخ داده است و تغییرات خانواده را می توان ناشی از (گسترش مظاهر مدرنیته همچون شهرنشینی )، (كاهش قدرت نظام خویشاوندی )، (افزایش تحرك جغرافیایی) ، (توسعه فناوری و مانند آن )، (فقر و نابرابری اقتصادی)، (نابرابری جنسیتی و ساختارهای پدرسالارانه) دانست.

كریمی گفت: رواج فردگرایی با طولانی شدن تصمیم گیری و تأخیر ازدواج، تغییر شیوه همسرگزینی و افزایش انتظارات از روابط زناشویی همراه بوده است. با افزایش سن ازدواج، الگوهایی از خانواده و روابط زناشویی در ایران شكل گرفته كه در گذشته رواج نداشته است.

مدیركل برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان همچنین به راهكارهای عملیاتی مقابله با آسیبهای نوپدید پرداخت و افزود: شناسایی فناوریهای نوین (از قبیل شبكه های اجتماعی، تلویزیون های ماهوارهای و ...) و تولید محتوای سواد رسانه ای مرتبط با آنها و ارائه آن به جوانان، پذیرش و اذعان به قدرت فناوری های نوین در تغییر هویت جوانان به صورت هدفمند و ساختارشكنانه
بدون دخالت نهادها و عوامل ایرانی-اسلامی، ضرورت افزایش قدرت نرم افزاری و سخت افزاری در تقابل با قدرت فناوری های نوین از جمله راهكارهای عملیاتی مقابله با این آسیب هاست.

وی با بیان این كه رقابت حال حاضر بر سر تولید محتوا و متن است، اظهار داشت: بنابراین باید نیاز جوانان را خودمان تولید و تغذیه نماییم.

كریمی با تاكید بر این كه توانمندسازی جوانان مهمترین راهكار برای مقابله با آسیب های نوپدید است، افزود: ارتقای سواد رسانه ای از طریق برگزاری كارگاه های آموزشی، حضور موثر كارشناسان متخصص جهت اگاهی بخشی در مدارس و دیگر نهادهای مرتبط می تواند در جهت كاهش آسیب های اجتماعی نوپدید بسیار راه گشا باشد.
منبع خبر:
پایگاه دولت
   تاریخ: ۱۴:۱۹ - ۲۹/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۴