دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

ساخت نخستین نمونه های پروتز زانو در داخل كشور
 
تهران - ایرنا - مدیركل اداره توانبخشی جمعیت هلال احمر از ساخت نخستین نمونه های پروتز در كشور به همت دفتر تحقیق و توسعه این مركز و افتتاح مركز توانبخشی سالمندان در سال جاری خبر داد.
ساخت نخستین نمونه های پروتز زانو در داخل كشور تهران - ایرنا - مدیركل اداره توانبخشی جمعیت هلال احمر از ساخت نخستین نمونه های پروتز در كشور به همت دفتر تحقیق و توسعه این مركز و افتتاح مركز توانبخشی سالمندان در سال جاری خبر داد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از جمعیت هلال احمر، پیمان پیشگاهی با اعلام این خبر گفت: توانبخشی یكی از قدیمی ترین بخش های جمعیت هلال احمر است كه حدود 60 سال قدمت فعالیت دارد و پایه گذار مقوله توانبخشی در كشور بوده است. پیش از راه اندازی توانبخشی در هلال احمر، این مهم در كشور وجود نداشته است. توانبخشی در كشور امروز ابعاد مختلفی دارد كه یكی از آن ها ساخت اندام های مصنوعی بدن است.

وی افزود: ارتوپدی های فنی، فیزیوتراپی، كاردرمانی، شنوایی سنجی، گفتاردرمانی و سایر رشته ها در مركز توانبخشی جمعیت هلال احمر وجود دارد و خدمات این حوزه به شهروندان ارائه می شود. امروز یكی دیگر از شاخه های مهم توانبخشی جمعیت هلال احمر، واحد تحقیق و توسعه است. این واحد امروز بسیار فعال است و در چند زمینه فعالیت های خوبی انجام می دهد. نخستین زمینه كلینیك های تخصصی توانبخشی است كه جای خالی آن به شدت در كشور احساس می شود.

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر خاطرنشان كرد: 26 رشته تخصصی توانبخشی در این حوزه وجود دارد. برای درمان این بیماری ها تیم های توانبخشی تخصصی شامل 7 الی 8 نفر فعالیت می كنند. برای مثال شخصی كه دچار سكته مغزی می شود اگر به خوبی تحت درمان توانبخشی قرار گیرد، 90 درصد توانایی خود را به دست می آورد و غالبا می توانند توانایی های قبل از سكته را دارا شوند.

پیشگاهی ادامه داد: در خصوص سكته مغزی در بسیاری از كشورها پس از درمان بیمارستانی، ادامه درمان در بخش های توانبخشی اجباریست و اگر شهروندان خود را به مراكز توانبخشی معرفی نكنند، بیمه هزینه های ادامه درمان آن شهروند را پرداخت نخواهد كرد. در كشور ما متاسفانه اجبار از سوی بیمه و حتی معرفی نیز در دستور كار قرار نگرفته است. همین اتفاق است كه سبب می شود تا 80 درصد افرادی كه در ایران سكته می كنند تا مدت ها حتی نتوانند كارهای شخصی خود را نیز انجام دهند.

مدیركل اداره توانبخشی جمعیت هلال احمر اظهار داشت: در همین راستا مراكز تحت حاد توانبخشی می توانند خلاهای علمی و فنی را جبران كنند. این مراكز كه نوعی مركز بسته تخصصی هستند و در مرحله بعد كلینیك های تخصصی سرپایی توانبخشی بوده كه هلال احمر در این عرصه به صورت جدی فعالیت می كند. هلال احمر امروز دارای یك مركز تخصصی برای توانبخشی در مركز در راستای بهبود افرادی كه دچار سكته مغزی شده، است و برنامه ریزی برای گسترش این مراكز در سراسر كشور نیز وجود دارد.

وی افزود: از سوی دیگر توانبخشی سالمندان نیز در دستور كار است و در تابستان شاهد افتتاح كلینیك توانبخشی سالمندان در تهران خواهیم بود. این كلینیك در كشور منحصربفرد است و با روش های علمی روز جهان ارائه خدمات خواهد كرد. اهمیت این مراكز زمانی مشخص می شود كه طبق مطالعات صورت گرفته، جمعیت قابل توجهی از كشور در حال پیر شدن است. تا 10 سال دیگر درصد جمعیت پیر كشور به شكل چشم گیری افزایش پیدا می كند و اهمیت این مراكز بیشتر مشخص می شود.

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر با اشاره به دست آوردهای جدید توانبخشی جمعیت هلال احمر گفت: در محصولات ارتوپدی فنی، دو بخش ارتزها و پروتزها وجود دارد. پروتز به این معناست كه یك عضو قطع شده باشد و یك عضو ساخته و جایگزین آن شود. پروتز در قسمت های مختلف از جمله دندان، قلب، مفاصل و سایر اعضای بدن انجام می شود. در جمعیت هلال احمر تمركز بر پروتزهای خارجی مانند دست و پا و گوش و سایر اعضای خارجی بدن است. ما در سال 1400 مركز تولید پروتزهای فك و صورت را افتتاح خواهیم كرد. هر پروتز خارجی از قطعات مختلفی ساخته می شود كه انواع مختلفی دارند و تقریبا بیش از 95 درصد قطعات پروتز را امروز از خارج از كشور وارد می كنیم.

پیشگاهی خاطرنشان كرد: یك هماهنگی خوب با برخی از شركت های دانش بنیان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت گرفت تا پایه ریزی انتقال این فناوری به داخل كشور صورت گیرد. این یك روند طولانی مدت است كه شاید در كوتاه مدت نتوان در خصوص نتایج آن صحبت كرد. ما برای ساخت 70 قطعه در داخل كشور برنامه ریزی كرده ایم. زیرساخت های این عرصه به مرور در حال ایجاد است و در همین حین دو نوع پروتز زانو در داخل كشور ساخته شده است كه مراحل تست آن امروز در حال سپری شدن است. مرحله اول تست این زانوها به پایان رسیده است كه این تست مشكلاتی داشت و پس از برطرف شدن این معایب، مرحله دوم تست آغاز شده است. این نخستین بار است كه چنین اتفاقی در كشور به همت واحد تحقیق و توسعه توانبخشی جمعیت هلال احمر انجام می شود. 10 قطعه پروتز دیگر نیز در سال 1400 به مرحله آزمایش خواهد رسید.

برچسب ها
- پروتز
- معاونت بهداشت درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر
- سكته مغزی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۰:۳۳ - ۰۱/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۳