دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

خدمات مشاوره ای و روانشناسی در پوشش بیمه قرار بگیرد/ بی تفاوتی در خصوص قتل فرزندان به دلیل مشكلات روحی و روانی است
 
سیما فردوسی با بیان اینكه پدر و مادر بابك خرمدین یا پدر رومینا به رغم قتل فرزند خود ناراحت نبودند، گفت: این بی تفاوتی در این گونه افراد نشان دهنده مشكلات روحی و روانی است.
خدمات مشاوره ای و روانشناسی در پوشش بیمه قرار بگیرد/ بی تفاوتی در خصوص قتل فرزندان به دلیل مشكلات روحی و روانی است

سیما فردوسی؛ روانشناس:
خدمات مشاوره ای و روانشناسی در پوشش بیمه قرار بگیرد/ بی تفاوتی در خصوص قتل فرزندان به دلیل مشكلات روحی و روانی است سیما فردوسی با بیان اینكه پدر و مادر بابك خرمدین یا پدر رومینا به رغم قتل فرزند خود ناراحت نبودند، گفت: این بی تفاوتی در این گونه افراد نشان دهنده مشكلات روحی و روانی است.

اعتمادآنلاین| سیما فردوسی، روانشناس با اشاره به اینكه هم اكنون جامعه به دلیل فراوانی تعداد اخبار ناگوار دچار تنش شدید شده است گفت: قتل های خانوادگی در تمامی جوامع بوده و است. در جامعه افرادی كه از لحاظ شخصیتی روحی و روانی دچار مشكل هستند به خودكشی و دیگركشی تمایل دارند.

به گزارش برنا، او افزود: البته وقتی خبری به این شكل منتشر می شود. در مرحله اولیه بسیاری از ابعاد آن ناشناخته است. در حالی كه این مسائل از سوی قاتل یا قاتلین اظهار شده است.

فردوسی تاكید كرد: هم اكنون بسیاری از مسائل ناشناخته و در آینده مشخص می شود. نباید به این قضیه فكر كه یك نفر دیگری را به قتل رسانده و اتفاق خاصی هم نیافتاده است.

مبتلایان به بیماری روانی در جامعه را بیشتر بشناسید

این روانشناس ادامه داد: این مسائل را نباید ساده انگاری كرد و جامعه ما باید این افراد را به عنوان بیمار تلقی كرد. از سوی دیگر باید پشت پرده چرایی بروز این جرم هم مشخص شود.

چگونگی رفتار در خانه را بیاموزید

فردوسی افزود: از سوی دیگر در ایام كرونا به سر می بریم و فشارها فراوان مردم را تهدید می كند. در ایام پساكرونا هم عواقب این فشارها بیرون می زند. خانواده ها در داخل خانه باید با یكدیگر صحبت كنند، چون صبحت كردن افراد را آرام می كند چرا كه خشم های فروخورده و عصبانیت های درونی در صورت فروخوردگی سر باز می كند.

خدمات مشاوره ای و روانشناسی در پوشش بیمه قرار گیرد

او تاكید كرد: خدمات روانشناسی و مشاوره ای باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.

این روانشناس گفت: باید تمامی مردم جامعه بتوانند با مشاوران صحبت كنند. این در حالی است كه هم اكنون هزینه های مشاوره ای گران است و برخی از افراد نمی توانند از این گونه خدمات بهره مند شوند.

فردوسی افزود: باید با بهره گیری از خدمات پوشش بیمه ای بتوان خشم ها و اضطراب های منجر به بروز این گونه رفتارها را مهار كرد.

بروز بسیاری از جرم ها به دلیل مصرف مواد مخدر

این روانشناس تصریح كرد: مصرف مواد مخدر در بروز این گونه رفتارها موثر است. چه بسا افرادی كه به دلیل مصرف مواد مخدر دست به این گونه اقدامات زده اند.

او ادامه دا: مصرف مواد مخدر باعث بروز این مساله شده است بلكه باید به شكل ریشه ای به این امر توجه و نتایج آن شفاف از سوی رسانه ها برای مردم بازگو شود. برای مثال مردم باید بدانند كه فقط حادثه به اینكه یك پدر فرزند 47 ساله خود را كشته و تكه تكه كرده است، خلاصه نمی شود، بلكه باید بدانند كه در پشت پرده بروز این گونه رفتارها به دلایل مختلف بروز كرده است.

بی تفاوتی پدر و مادر خرمدین نسبت به قتل فرزندان به دلیل مشكلات روحی و روانی است

این روانشناس با بیان اینكه پدر و مادر بابك خرمدین یا پدر رومینا به رغم قتل فرزند خود ناراحت نبودند، تصریح كرد: این بی تفاوتی در این گونه افراد نشان دهنده مشكلات روحی و روانی است. این رفتار یك علامت روحی و روانی است .

فردوسی گفت: این گونه افراد به دلیل جنون و بیماری اسكیزوفرنی احساس پشیمانی ندارند.

ایجاد روابط حسنه در خانواده ها از اهمیت برخوردار است

فردوسی خطاب به خانواده ها افزود: خانواده ها باید در حسنه كردن روابط تاثیر داشته باشند. همچنین خانواده ها در ایجاد حس دوستی و رابطه توامان با عشق و احترام در بهبود روابط خانوادگی موثر عمل كنند تا جو عاطفی خانه مناسب باشد و به ویژه مادران در احقاق این مهم اقدام كنند. از سوی دیگر باید سعی شود رابطه بین پدران و فرزندان را حسنه كنند.

این روانشناس با بیان اینكه رابطه در خانواده باید مبتنی بر عشق و احترام در بین افراد باشد، افزود: اگر جو عاطفی درون خانه مناسب باشد بچه ها به سمت بیرون از خانه سوق پیدا نمی كنند. گرایش به بیرون و دوستان مشكلات متعدد به دنبال داشته است. اگر محیط خانه عاطفی بوده و طلاق عاطفی بین والدین وجود نداشته باشند پدر و مادر یكدیگر را دوست داشته باشند و برنامه ریزی برای اوقات فراغت فرزندان لحاظ شود، طبیعتا مشكلات خانواده ها كاهش می یابد.

او ادامه داد: كودك به سمت درون خانه گرایش دارد تا بیرون از خانه بسیاری از نابسامانی های رفتاری به دلیل ارتباط با دوستان ناباب و تاثیرگیری از افراد نامناسب و درگیر شدن با مسائل اجتماعی و آسیب ها را شاهد هستیم.

فرزندان با والدین دارای مشكلات روحی و روانی چگونه رفتار كنند؟

فردوسی در واكنش به این سوال كه با گشتی در فضای مجازی احساس ترس و خطر را در جامعه در قالب جوك مطرح می شود، گفت: هر پدر و مادر چنین كاری نمی كنند. برخی فرزندان به این امر واقف هستند كه والدین آنها به مشكلات روحی و روانی مبتلا هستند نباید آنها را حساس و تحریك كنند.

به گفته او باید مراقب افرادی كه از لحاظ روحی مشكل و خلق تحریك پذیر دارند، بود. البته تمامی مشاجرات به قتل ختم نمی شود اما همین دعواها و كتك زدن ها را شامل می شود. این مقوله می تواند زیربنای مسائل دیگر باشد.

فردوسی با بیان اینكه پدر و مادر نسبت به والدین وظایفی دارند، افزود: باید فرزندان مسئولیت مادر و پدر را بر عهده گیرند. ظلم است كه پدر و مادر فرزندی را به دنیا آورند، اما فرزند به پدر و مادر توجه نداشته باشد، بلكه باید به وظایف فرزندان در قبال والدین نیز توجه شود.

او گفت: رسانه ها باید وظایف نوجوانان نسبت به والدین را بیش از پیش مطرح كنند.

این روانشناس درباره اضطراب اجتماعی و نحوه مهار آن افزود: نباید بیش از پیش مسائل را كنكاش كرد. اخبار مربوط به این مسائل را باید از رسانه ملی پیگیری كرد. این مقوله ناامنی را ایجاد می كند.

به اخبار خفاشان فضای مجازی توجه نكنید

فردوسی افزود: خفاشان فضای مجازی بیكار نیستند. آنها برای ایجاد ناامنی در جامعه فعالیت می كنند. نباید اخبار در این زمینه به ویژه اخبار كذب را دنبال كرد.
منبع خبر:
روزنامه اعتماد
   تاریخ: ۰۹:۳۵ - ۰۲/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۴