دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

شیوع یك درصدی بیماری اسكیزوفرنیا/ مكاتبه برای تزریق واكسن به بیماران روانی
 
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان تهران با بیان اینكه میزان شیوع بیماری اسكیزوفرنیا یك درصد است كه در مردان 1.4 برابر زنهاست، گفت: 12 هزار و 268 نفر دارای پرونده ثبت شده روانی مزمن در این استان هستند.
شیوع یك درصدی بیماری اسكیزوفرنیا/ مكاتبه برای تزریق واكسن به بیماران روانی سید احمد خادم در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینكه بیماری اسكیزوفرنیا از بیماری های مزمن روانی است كه تا سن 35 سالگی احتمال بروز دارد و تا آخر عمر همراه بیمار می ماند، اظهار كرد: بیشتر افراد مبتلا به این بیماری از سن نوجوانی گرفتار این بیماری می شوند و باتوجه به هوش بالای افراد، تمایل به پذیرش بیماری را ندارند.

به گفته وی، اكثرا افراد مبتلا به این بیماری دچار توهم، هزیان، آسیب و گزند می شوند و از علائم آن می توان به افت عملكرد، ترس و انزوا اشاره كرد.

خادم با اشاره به اینكه بیماری اسكیزوفرنیا با دارو قابل كنترل است، تاكید كرد: اطلاع رسانی و آگاهی بخشی می تواند در كمك به باورهای غلط در مورد این بیماری موثر باشد، همچنین گوشه گیری از اجتماع را نیز می توان با خدمات توانبخشی بهبود داد.

وی با بیان اینكه سازمان بهزیستی متولی خدمات رسانی به بیماران روان در مرحله مزمن با خدمات تخصصی توانبخشی است، گفت: این استان دارای 38 مركز شبانه روزی بیماران روانی مزمن با ظرفیت 2100 نفر و مراكز ارائه خدمات ویزیت در منزل با ظرفیت حدود 900 نفر است. همچنین حدود 250 نفر خدمات روزانه دریافت می كنند و در كنار آن نیز انجمن ها و تشكل هایی كه دارای مجوز از سازمان بهزیستی استان تهران هستند، نیز حمایت های مادی و معنوی خود را ارائه می دهند.

خادم ادامه داد: كلیه مراكز موجود با حمایت بخش خصوصی اداره می شوند و بهزیستی در صورت واجد شرایط بودن توانخواه ماهانه مبلغ بین یك میلیون و صد هزار تا یك میلیون و 350 هزار تومان به صورت یارانه بابت هر توانخواه با توجه به شرایط عادی یا مجهول الهویه و نیز كیفیت مراكز پرداخت می كند. همچنین مبلغ 276 هزار تومان برای توانخواهان استفاده كننده از خدمات ویزیت در منزل و 753 هزار تومان برای خدمات روزانه توسط سازمان بهزیستی پرداخت می شود.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان تهران افزود: كلیه خدمات سازمان با حفظ كیفیت در دوران همه گیری ویروس كرونا به توانخواهان ارائه شده است.

خادم در پاسخ به سوالی درخصوص وضعیت واكسیناسیون بیماران روان در مراكز اظهار كرد: مكاتبات تزریق واكسن با اولویت مراكز شبانه روزی و بعد روزانه برای هم توانخواهان و هم پرسنل مراكز به زودی انجام خواهد شد. همچنین بهزیستی استان تهران توسعه خانه های حمایتی توانبخشی را در بخش بیماران روانی مزمن در صدر برنامه های خود دارد و از داوطلبین واجد شرایط جهت تاسیس خانه ها استقبال و حمایت می كند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۰:۳۰ - ۰۳/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۳