دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

مشكلات نشستن طولانی مدت برای سلامتی
 
نشستن طولانی مدت چه مشكلاتی را برای سلامتی ایجاد می كند؟
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مركز مهاباد؛ نشستن برای مدت طولانی، چه برای كار كردن باشد و چه برای تماشای تلویزیون، سبب می شود میزان قند خون بالا برود و خطر مرگ در اثر بیماریهای قلبی عروقی بیشتر شود. مشكلات نشستن طولانی مدت برای سلامتی

به گفته محققان، عوارض ناشی از نشستن بیش از حد می تواند سبب گردن درد، عدم تمركز، افسردگی، مشكلات انسولین، كمردرد، پا درد، بیماریهای قلبی و عروقی و ضعیف شدن استخوانها شود.

با این حال می توان پس از یك روز طولانی بی تحرك ماندن، با اجرای ترفندهایی، عوارض ناشی از نشستن بیش از حد را از خود دور كرد.

اگر با كامپیوتر كار می كنیم یا كار اداری فراوانی داریم كه موجب می شود ساعات زیادی را پشت میز كار بگذرانیم، احتمال اینكه در پایان روز در ناحیه پشت و گردن احساس گرفتگی یا درد داشته باشیم زیاد خواهد بود. در صورت امكان برای پیشگیری از گردن درد باید از وسایل ارگونومیك استفاده كنیم و در غیر این صورت باید از روشهای مختلف دیگر برای رفع مشكل خود استفاده كنیم.

نشستن طولانی مدت؛ سبب عدم تمركز هم می شود.

بیش از حد نشستن سبب محدود شدن جریان خون به مغز نیز می شود و بلند شدن از پشت میز كار به دفعات و هر 40 دقیقه یك بار و یا تقسیم وظایف كاری ، می تواند انسان در انجام وظایف خلاق تر كند و میزان اكسیژن رسانی به مغز را افزایش دهد.

همچنین نشستن طولانی مدت سبب ایجاد افسردگی می شود.

مطالعات نشان داده، زنان میانسالی كه روزانه بیش از 7 ساعت می نشینند، نسبت به كسانی كه 4 ساعت یا كمتر بی تحرك هستند، بیشتر در معرض خطر افسردگی قرار دارند. به گفته محققان نشستن طولانی مدت با افكار منفی و خطر ابتلا به برخی بیماریهای روانی از جمله افسردگی همراه است.

نشستن طولانی مدت؛ مشكلات انسولین را ایجاد می كند.

بی حركت ماندن می تواند به طور چشمگیری منجر به كاهش فعالیت انسولین و سخت شدن كنترل قند خون شود. همین روند فرد را در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار می دهد.

نشستن طولانی مدت؛ سبب كمردرد نیز می شود.

كم تحركی ستون فقرات، باعث انعطاف پذیری كمتر آن می شود و زمینه آسیب دیدگی ستون مهره ها را بر اثر فعالیتهای روزانه از جمله بستن بند كفش فراهم می كند. حركتهای ناگهانی، احتمال دیسك كمر را بالا می برد و باعث درد و سفتی عضله می شود.

نشستن طولانی مدت؛ درد پا

هنگامی كه پاها شانس كشش و حركت را نداشته باشند، درد عضلات شروع می شود. شاید تصور كنید كه استئوآرتریت تنها در افرادی به وجود می آید كه به شدت ورزش می كنند اما محققان می گویند بین نشستن طولانی مدت و بروز استئوآرتریت ارتباط وجود دارد.

برخی معتقدند كه ضعیف شدن عضلات می تواند به استئوآرتریت منجر شود. هنگامی كه در حالت نشسته هستید،پاهای خود را كاملاً روی زمین قراردهید و ارتفاع صندلی خود را تنظیم كنید.

نشستن طولانی مدت؛ بیماریهای قلبی را ایجاد می كند.

نشستن طولانی مدت با افزایش فشارخون و كلسترول ارتباط دارد. این دو عامل خطر بروز حمله قلبی را بالا می برد. در عوض، فعالیت بدنی عملكرد رگها را بهبود می بخشد و باعث تنظیم ضربان قلب می شود كه جریان خون در رگها را سریع تر می كند.

نشستن طولانی مدت؛ ضعیف شدن استخوان ها

یكی دیگر از عوارض بی تحركی، از دست دادن مواد معدنی استخوانها و كاهش توده استخوانی است. برای جبران این روند منفی، غذاهای غنی از كلسیم مانند شیر و اسفناج، و غنی از ویتامین دی مانند تخم مرغ و ماهی می توانند مفید باشند.
   تاریخ: ۰۹:۱۲ - ۰۴/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۱