دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

توصیه های یك استاد دانشگاه برای رهایی از استرس امتحانات مجازی
 
استرس امتحانات؛ واژه ای عجین با دانشجویان است، اما این روزهای كرونایی حال و هوایی غریب دارد و حتی نوع استرس امتحانات با قبل فرق كرده است. برای كاهش استرس در ایام امتحانات كه این روزها به شیوه ای متفاوت برگزار می شود، چه اقداماتی باید انجام شود؟
توصیه های یك استاد دانشگاه برای رهایی از استرس امتحانات مجازی این روزهای كرونایی كه دانشجویان در خانه و پشت سیستم های كامپیوتر درس می خوانند و یا امتحان می دهند، خیلی با روش تحصیل سال های گذشته تفاوت دارد. در این میان، دانشجویان نظراتی دارند، عده ای از كاستی های این شیوه گلایه مندند و از استرسی می گویند كه تمامی ندارد و عده ای دیگر به دلیل شرایط بحرانی بیماری ناگزیر با این شیوه امتحان كنار آمده اند و حتی برخی آن را كارآمد می دانند.

در بررسی های ایسنا دانشجویان در خصوص برگزاری كلاس ها و امتحانات آنلاین نظرات متفاوتی داشتند، اما نكته قابل توجه این است كه این روزها ترس و اضطراب دانشجویان از امتحانات بیشتر شده است.

زهره سعادتمند -دانشیار گروه علوم تربیتی و مدیر گروه برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در گفت وگو با ایسنا، امتحان و آزمون های علمی را روشی برای ارزیابی آموخته های فراگیران دانست و اظهار كرد: امروزه ایجاد آمادگی برای حضور در امتحان اعم از آمادگی های علمی و روانی، خود مهارت محسوب می شود كه می توان در قالب روش های نوین موفقیت در امتحان آن ها را بیان كرد.

روش یادگیری مطالب حفظی

وی روش های نوین برای یادگیری بهتر پیشنهاد داد و در توضیح روش یادگیری مطالب حفظی، گفت: برای یادگیری درس های حفظی روش «پسخات» توصیه می شود، این عنوان برگرفته از حرف ابتدایی شیوه های زیر است: پیش خوانی، سوال كردن، خواندن، از برگویی و تمرین.

این استاد دانشگاه افزود: در این روش، ابتدا مقدار مطالبی را كه قرار است مطالعه شود، مشخص كنید و سپس آن مطالب را به سرعت بخوانید (پیش خوانی)، سپس عنوان به عنوان، از خود سوال كنید و به سوال ها پاسخ دهید (سوال كردن) و بلافاصله بعد از پاسخ، مطالب ذیل آن عنوان را بخوانید، این خواندن باید دقیق باشد و در هنگام خواندن، زیر مطالب خط بكشید و همزمان حاشیه نویسی كنید (خواندن). در این مرحله دانشجو باید دوباره برگردد و عنوان به عنوان، مطالب خوانده شده را از خود سوال و از برگویی كند، یعنی مطالب را از حفظ بیان كند و در نهایت تمرین ها یا پرسش ها را پاسخ دهد (تمرین).

روش یادگیری مطالب دركی

سعادتمند همچنین در پاسخ به این پرسش كه روش یادگیری مطالب دركی چگونه است؟ گفت: معمولا دانشجویان در زمینه یادگیری دروس فهمیدنی مانند ریاضی با مشكلاتی مواجه می شوند. در خواندن این دروس نیز باید به نكات زیر توجه شود؛ ابتدا باید قسمتی را كه می خواهد بخواند، معین كنند، سپس با سرعت نگاهی به همه مطالب بیندازند، یعنی همه مطالب را پیش خوانی كنند و در مرحله بعد، قسمت های مربوط به هم را مجزا و از قسمت اول با دقت شروع به خواندن كنند و در حین خواندن، مثال ها را ابتدا خود حل و بعد به حل كتاب مراجعه كنند و برای این كار اصرار داشته باشند.

وی ادامه داد: وقتی شخص به تمرین ها رسید، حداكثر تلاشش را بكند كه خودش آن ها را حل كند، حتی اگر از صحت راه حل اطمینان نداشته باشد، باز هم آنها را حل كند و پس از حل تمرین، اگر پاسخ آن را در اختیار دارد، به آن مراجعه كند و نگاهی به پاسخ بیندازد و بعد مجددا خودش حل كند و مصر باشد كه همه عملیات را تا آخر انجام دهد، چون بسیاری از نكات، حین انجام عملیات مشخص می شود.

به گفته این استاد دانشگاه، داشتن مقداری اضطراب در اول جلسه امتحان امری طبیعی است و نباید از این اضطراب ترسید و دانشجو باید حركت به سمت ساده ترین سوال را ادامه دهد، شاید در ابتدای كار احساس كند چیزی نمی داند و پاسخ هیچ سوالی یادش نمی آید، این موضوع نیز طبیعی است و روی هیچ سوالی نباید بماند، زیرا وقتی یكی دو سوال ساده را پاسخ داد و برگشت، میزان اضطراب كم می شود و راحت تر به سوالات پاسخ می دهد.

راهكارهای كاهش اضطراب در جلسه امتحان

مدیر گروه برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در خصوص راهكارهای كاهش اضطراب در جلسه امتحان، خاطرنشان كرد: اگر كسی برای حضور در جلسه امتحان به اندازه كافی مطالعه نكرده باشد و علایم اضطراب را نشان می دهد، این اضطراب نیست، بلكه ترس از امتحان است و بدیهی است كسی كه از امتحان می ترسد، باید بیشتر مطالعه كند.

سعادتمند، نكاتی برای كاهش اضطراب امتحان به دانشجویان توصیه كرد و گفت: اگر دانشجو باز هم احساس می كند كه در جلسه امتحان آن قدر اضطراب دارد كه مانع امتحان می شود و باعث افت شدید نمره های درسی او است، باید این نكات را رعایت كند و اگر باز هم مشكل برطرف نشد، به مشاور مراجعه كند.

وی در توضیح نكات كاربردی برای كاهش اضطراب، تصریح كرد: در شب و روز قبل از امتحان، به مرور به مطالب بپردازد، نه خواندن عمیق، زیرا خواندن عمیق در روزهای قبل از امتحان باید انجام شود. از چند ساعت قبل از امتحان دیگر مطالعه نكند. به موقع و مجهز در جلسه امتحان حاضر شود، یعنی وسایل لازم را به همراه داشته باشد. در روزهای امتحان فكر خود را درگیر بحث و جدل نكند و حل مشكلاتی را كه پیش می آید به بعد از امتحان موكول كند.

وی ادامه داد: قبل از امتحان با كسی بحث نكند، زودتر سر جلسه حاضر شود و با تنفس عمیق و یاد خدای بزرگ به آرامش برسد؛ پس از دریافت برگه امتحان، نام و نام خانوادگی و سایر اطلاعات مورد نیاز را بنویسد و به سخنان استاد در مورد امتحان به دقت گوش دهد. در ابتدا شروع به خواندن همه سوالات كند و به محض اینكه به یك سوال ساده كه جوابش را می داند رسید، آن را پاسخ دهد. پس از آن تا آخر سوالات برود و به همه سوالات ساده پاسخ دهد و بعد برگردد به سوالات متوسط و سرانجام نیز به سوالات سخت كه بیش از همه به تفكر نیاز دارد، پاسخ دهد.

راهكار عملی مهار اضطراب در جلسه امتحان

دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) راهكار عملی مهار اضطراب در جلسه امتحان را اینگونه اعلام كرد: اگر در حین امتحان، اضطراب اندكی به سراغ فرد امتحان دهنده آمد، مهم نیست، فقط سعی كند عجله خود را كمتر كند، ولی اگر اضطراب شدید شد، از خودگویی مثبت استفاده كند، مانند این جملات؛ «من سعی خودم را می كنم، ان شاء الله موفق می شوم و...» و هرگز از جملات منفی، از قبیل: «بدبخت شدم، خیلی بد شد و....» استفاده نكند و البته تنفس عمیق را فراموش نكند.

سعادتمند اضافه كرد: دانشجو باید سعی كند در آخرین لحظه ها، پاسخ همه سوالات تشریحی را ـ حتی اگر فكر می كند اشتباه است ـ حتما بنویسد و در آزمون های چند گزینه ای كه نمره منفی ندارد، نیز حتما به سوالات پاسخ دهد و اضطراب اضافی برای خود ایجاد نكند، مثلا در جلسه امتحان سعی نكند به دوستانش كمك كند و سعی نكند نشان دهد كه شجاع است و از ممتحنین نمی ترسد و می تواند به دیگران مطالبی را برساند و یا بر عكس از آن ها مطالبی را بگیرد، این امور علاوه بر قبیح بودن، باعث اضطراب بیشتر نیز می شود.

وی افزود: دانشجو باید به احساسات منفی قبل از امتحان مثل این گونه احساس ها كه هیچی بلد نیستم یا احساس می كنم همه مطالب را فراموش كرده ام، اعتماد نكند چرا كه این گونه احساسات ممكن است قبل از امتحان برای بیشتر افراد به وجود آید.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۳:۲۹ - ۰۴/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۱