دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

تابستان واكسیناسیون كرونا را در فازهای بعدی شروع می كنیم
 
وزیر بهداشت گفت: برنامه ما این است كه تا پایان خرداد، گروه های آسیب پذیر شامل افراد بالای 60 سال و بیماران صعب العلاج و خاص را واكسینه كنیم، در تابستان واكسیناسیون عمومی را در فازهای بعدی شروع كنیم
تابستان واكسیناسیون كرونا را در فازهای بعدی شروع می كنیم

سعید نمكی، وزیر بهداشت:
تابستان واكسیناسیون كرونا را در فازهای بعدی شروع می كنیم وزیر بهداشت گفت: برنامه ما این است كه تا پایان خرداد، گروه های آسیب پذیر شامل افراد بالای 60 سال و بیماران صعب العلاج و خاص را واكسینه كنیم، در تابستان واكسیناسیون عمومی را در فازهای بعدی شروع كنیم

اعتمادآنلاین| سعید نمكی، وزیر بهداشت در بیست و هفتمین آیین پویش ره سلامت كه با افتتاح همزمان پروژه های بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشكی دزفول همراه بود، اظهار كرد: بسیار خرسندم كه امروز زیارت خاك مطهر خوزستان نصیبم شد.

به گزارش روابط عمومی وازتر بهداشت، وی افزود: جای خرسندی است كه امروز خاك مقدس خوزستان را كه به خون های پاك و منزهی آغشته شده، را دوباره می بویم و سجده می كنم. دزفول پایگاه مقاومت و ایستادگی بود. مردمان بزرگوار دزفول، لحظه ای شهر را ترك نكردند و مانند كوه ایستادند و دشمن را عصبانی و مایوس كردند.

وزیر بهداشت تاكید كرد: بزرگترین حقارت برای دشمن این است كه هر چه فشار را بیشتر می كند، می بیند طرفی كه فشار را تحمل می كند، مقاوم تر، شادتر و محكم تر می شود. مردم دزفول با مقاومت شان ثابت كردند كه عشاق بی بدیل پروردگار هستند و این در سابقه این سرزمین ماندگار شد و برای ایجاد یاس و ناامیدی در دل دشمن، الگو و مدل شد و این شیوه ای بود كه بعد از سال های جنگ تحمیلی هم تجربه كردیم.

وزیر بهداشت گفت: در اوج تحریم های ظالمانه، موج بیماری كرونا به ایران رسید و باز هم بسیجی ها در طرح سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی، كمك های زیادی كردند و دستاوردهای بزرگی برای ایران كسب شد. تجربه ما در مدیریت بیماری در این اقلیم گسترده و پراكنده، گرانسنگ است. خداوند به ما آموخت كه از آموزه های دفاع مقدس بهره بگیریم و در كنار یكدیگر با شیوه ای جهادی و بسیجی و با همدلی و وفاق كار را دنبال كنیم.

دكتر نمكی خاطرنشان كرد: دفاع مقدس و دفاع از سلامت مردم ایران، تفاوت هایی داشت. گرچه در دوران دفاع مقدس سربازان و سرداران زیادی را از دست دادیم، اما در دفاع از سلامت مردم ایران، سردار بیشتر از سرباز از دست دادیم، در حالیكه در دفاع مقدس، سرباز و بسیجی بیشتر از سرداران رشید را از دست دادیم. یكی از دردناك ترین لحظاتی كه در این ایام سپری می كردم، زمانی بود كه سردارانی در دفاع از سلامت را از دست دادیم كه هیچ كس هیچ وقت جای آنها را پر نخواهد كرد.

وی یادآور شد: مقاومت مردم خوزستان و دفاع مقدس برای ایران تبدیل به یك فرهنگ شد كه آن فرهنگ چاشنی توفیق ما در مبارزه با كرونا شد. همدلی، وفاق، حضور و مشاركت نیروهای نظامی، جهادی، طلبه ها، سازمان های مردم نهاد و روحانیت، كارهای كمی نبود. در اوج كرونا و در اوج تحریم، هم مبارزه كردیم و هم ساختیم. سردار سلیمانی می گفت، "ما ملت امام حسینیم" یعنی هم می جنگیم و هم تاریخ می سازیم.

وزیر بهداشت گفت: امسال و سال گذشته پربارترین دوران ساخت و ساز زیرساخت های نظام سلامت بود. در ایام كرونا، حدود 3 هزار تخت آی سی یو اضافه كردیم، در حالیكه در طول تاریخ كشور حدود 7 هزار و 500 تخت آی سی یو ایجاد شده بود، اما در طول یكسال، سه هزار تخت اضافه كردیم. 460 اكسیژن ساز به بیمارستان های كشور رساندیم. در پیك چهارم بیماری، 66 دستگاه اكسیژن ساز به بیمارستان های كشور ارسال كردیم تا نفسی تنگ نشود. این افتخار بود كه حتی یك بیمار در پیك چهارم با ویروس انگلیسی، بیرون از بیمارستان ها سرگردان نشد.

دكتر نمكی خاطرنشان كرد: امسال و سال گذشته هر ماه حدود هزار و 300 تخت بیمارستانی راه اندازی كردیم. 13 هزار تخت در طول یكسال به ظرفیت بیمارستان ها اضافه می شود. هزار و 400 پروژه بهداشتی اعم از خانه بهداشت، مركز بهداشتی و درمانی افتتاح می شود كه در تاریخ كشور نظیر ندارد و چنین ركوردی وجود ندارد. بیشترین تختی كه در یك سال راه اندازی می شد، حدود 4 هزار تخت بوده و اینها در حالی بود كه ما در سال گرفتاری در باتلاق كرونا، این اقدامات را انجام دادیم.

وزیر بهداشت گفت: همانگونه كه مقام معظم رهبری و رییس جمهور فرمودند، در میدان و دیپلماسی اگر پا به پای همدیگر نرویم، زبان چانه زنی در عرصه دیپلماسی نخواهیم داشت. نمی توان با دنیای قلدر با زبان نرم حرف زد، اول باید مشت پر داشته باشی، بعد با زبان نرم حرف بزنی، با مشت خالی جز زبان خشونت، نمی شنوی.

دكتر نمكی ادامه داد: در سازمان برنامه و بودجه، یك ردیف برای تقویت بنیه دفاعی و موشك قرار دادیم و به عزیزان گفتم هر چه نقطه زن داشته باشید، منابع آن را تامین می كنیم. گفتم هنوز داغ شیون مردمان خوزستان، دزفول و ایلام و سایر مناطق در دوران جنگ، در گوشم می پیچد و همه تلاشم را خواهم كرد تا این كار را پیش ببریم.

وی بیان كرد: خدا را شكر می كنیم كه امروز هزاران پایگاه شلیك موشك داریم، البته با هیچ كشوری در دنیا، دعوا نداریم. قرار نیست به جایی تجاوز كنیم چون مرام ما، تجاوزگری نیست، اما امروز هم نمی نشینیم تا برای ما موشك پرتاب كنند و بی جواب بگذاریم. امروز با همت رزمندگان بسیجی مانده از دفاع مقدس و آنهایی كه بعدا پیوستند، دیگر كسی نمی تواند دزفول و گوشه ای از سرزمین ما را دچار آشوب كند.

وزیر بهداشت خاطرنشان كرد: تردید ندارم كه به زودی بر بیماری كووید19 فائق خواهیم آمد و به آبروی همه مقربین و شهدا، واكسن ایرانی را با صدای بلند و با عزت و سربلندی به دنیا معرفی خواهیم كرد. در خرداد، اولین تزریق های واكسن ایرانی را در كنار واكسن های وارداتی خواهیم داشت.

دكتر نمكی در پایان تاكید كرد: برنامه ما این است كه تا پایان خرداد، گروه های آسیب پذیر شامل افراد بالای 60 سال و بیماران صعب العلاج و خاص را واكسینه كنیم، در تابستان واكسیناسیون عمومی را در فازهای بعدی شروع كنیم و برآورد ما این است كه زودتر از آنچه كه در سند ملی واكسیناسیون كووید19 اشاره كردیم، بتوانیم واكسیناسیون را به پایان برسانیم.
منبع خبر:
روزنامه اعتماد
   تاریخ: ۱۳:۲۱ - ۰۴/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۸