دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

توصیه هایی برای مراقبت از بیمار افسرده
 
در صورتی كه فردی از اعضای خانواده یا دوستان تان به افسردگی مبتلا باشد، تجربه هر اندازه احساسات سخت و ناخوشایند از جمله ناتوانی، ناامیدی، عصبانیت، ترس، گناه و غم و اندوه در شما غیرطبیعی نخواهد بود.
توصیه هایی برای مراقبت از بیمار افسرده

توصیه هایی برای مراقبت از بیمار افسرده در صورتی كه فردی از اعضای خانواده یا دوستان تان به افسردگی مبتلا باشد، تجربه هر اندازه احساسات سخت و ناخوشایند از جمله ناتوانی، ناامیدی، عصبانیت، ترس، گناه و غم و اندوه در شما غیرطبیعی نخواهد بود.

اعتمادآنلاین| برخورد با افسردگیِ یك دوست یا یكی از اعضای خانواده آسان نیست و اگر شما نیز از سلامتی خود غفلت كنید، ممكن است بار این دشواری دو چندان شود.

به گزارش ایسنا، افسردگی نوعی اختلال روحی و روانیِ جدی اما قابل درمان است كه میلیون ها انسان را از جوان تا پیر و در همه جنبه های زندگی تحت تأثیر قرار می دهد. این اختلال علاوه بر ایجاد مشكلات جدی برای فرد مبتلا، زندگی همه اطرافیان او را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

بنابراین همراهی و حمایت شما می تواند برای بهبودی عزیزان تان بسیار مهم باشد. شما می توانید به آن ها كمك كنید تا با علائم افسردگی كنار بیایند، بر افكار منفی غلبه كنند و انرژی، خوش بینی و احساس لذت از زندگی را بازیابی نمایند.

توجه داشته باشید تلاش برای كمك به فرد مبتلا به افسردگی نیازمند آگاهی های خاص خود بوده و مراقبت از سلامت روانی خودتان نیز در این روند از اهمیت بالایی برخوردار است.

در ادامه چند نكته مفید به نقل از سایت «ریچ اوت» آورده شده كه با رعایت آن ها می توانید بهتر به افراد مبتلا به افسردگی كمك كرده و مراقب سلامت روانی خود نیز باشید:

میزان آگاهی خود را نسبت به افسردگی محك بزنید. اولین قدم بسیار مهم و كاربردی برای كمك به دوست افسرده تان این است كه اطلاعات بیشتری در مورد این اختلال كسب كنید. این كار به شما كمك می كند بدانید دقیقاََ در این روند با چه موضوعات و موانعی مواجه خواهید شد.

اگر دوست افسرده شما تمایل به صحبت كردن دارد به او گوش بدهید و در مورد وضعیت كلی او سوالاتی بپرسید. می توانید سوالاتی مانند «چه كاری می توانم برای كمك به تو انجام دهم؟» و «به نظر تو چه چیزی می تواند برایت مفید باشد؟» را مطرح كنید.

وقتی می خواهید با دوست خود یك مسئله حساس را مطرح كنید، سعی كنید زمان و مكانی را انتخاب كنید كه هر دو راحت و آرام باشید. در صورتی كه صحبت در مورد مسائلی او را آزرده خاطر می كند از بیان این موضوعات اجتناب كنید.

«بیخیال شدن»، «سرحال آمدن» یا «فراموش كردن» برای افراد مبتلا به افسردگی امكان پذیر نیست. زمانی كه به صحبت های این افراد گوش می دهید به جای به كار بردن چنین عباراتی سعی كنید از جملاتی هم چون «این موضوع باید واقعاً سخت باشد» یا «من اینجا هستم تا به حرف های تو گوش كنم» استفاده كنید تا این حس را به آن ها منتقل كنید كه احساسات آن ها را جدی گرفته اید.

در صورتی كه دوست افسرده شما به روانشناس یا روانپزشك مراجعه كرده باشد، بسیار عالی است. می توانید به او بگویید كه خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی نیز برای او در هر زمان در دسترس است. در این مورد تحقیق كرده و تمامی خدمات حمایتی در دسترس را به او معرفی كنید.

اگر فكر می كنید دوست شما ممكن است در معرض خطر باشد یا در معرض خطر آسیب رساندن به خود یا شخص دیگری باشد، فوراً به دنبال كمك باشید و به فردی قابل اعتماد و هم چنین خدمات اضطراری و حمایتی این موضوع را اطلاع دهید.

برخورد با شخصی كه دچار افسردگی است، می تواند بسیار ناامید كننده ، فرسوده كننده و ناراحت كننده باشد. شما تنها در صورتی قادر به كمك و حمایت از دوست افسرده خود خواهید بود كه در ابتدا مراقب سلامت روان خود باشید.

موارد زیر را انجام دهید تا مطمئن شوید كه از سلامت روان مطلوبی برای این اقدام برخوردار خواهید بود:

روحیه خود را كنترل كنید: ممكن است واقعاً نگران یك دوست مبتلا به افسردگی باشید اما مهم این است كه بر میزان روحیه و استرس خود نیز مدیریت داشته باشید. می توانید به میزان روحیه خود هر 10 روز یك بار نمره دهید تا راحت تر بتوانید نحوه عملكرد خود را ارزیابی كنید.

موضوعاتی كه از آن ها لذت می برید را فراموش نكنید: همیشه اطمینان حاصل كنید كه وقت كافی را به انجام كارهای مورد علاقه خود اختصاص داده اید.

برای استراحت وقت بگذارید: آرامش برای كمك به شما در حل كردن مشكلات و مقابله با استرس بسیار مفید است.

مرزها را تعیین كنید: قرار نیست 24 ساعت شبانه روز و هفت روز هفته خود را برای كمك به دوست افسرده خود در اختیار او بگذارید. محدودیت هایی را تعیین و مشخص كنید كه مایل به انجام چه كارهایی برای او هستید و تمایل به انجام چه كارهایی را ندارید.

ممكن است برخی ساعات شبانه روز نخواهید در دسترس این فرد باشید یا نخواهید از انجام برخی فعالیت ها یا شركت در برخی از رویدادها، بواسطه این كار محروم شوید. بنابراین بهتر است زمان بندی مناسبی برای كمك به این افراد داشته باشید.

درخواست حمایت كنید: برای شما هم مهم است كه حمایت عاطفی خود را دریافت كنید. پس با افرادی كه به آن ها اعتماد دارید در این ارتباط صحبت كنید و از آنها كمك بگیرید.
منبع خبر:
روزنامه اعتماد
   تاریخ: ۰۸:۴۰ - ۰۸/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۵