دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

واكسیناسیون سالمندان بالای 65 سال از هفته آینده
 
سخنگوی ستاد ملی مقابله با كرونا با بیان این كه سفر بین استانی از 12 تا 17 خردادماه ممنوع و مشمول جریمه است، از آغاز واكسیناسیون افراد بالای 65 سال از هفته آتی خبر داد.
دكتر علیرضا رئیسی در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با كرونا اظهار داشت: سفر بین استانی از ساعت 12 ظهر روز چهارشنبه ( 12 خرداد) تا 12 ظهر دوشنبه (17 خرداد ماه) ممنوع است. جریمه یك میلیون تومانی برای تردد در شهرهای قرمز و 500 هزار تومانی برای تردد در شهرهای نارنجی در نظر گرفته است. وی افزود: این محدودیت تردد بین همه استان ها و بدون در نظر گرفتن رنگ بندی شهرهاست.
رئیسی ادامه داد: امروز جلسه ستاد ملی مقابله با كرونا به ریاست رئیس جمهور برگزار شد و مروری بر وضعیت بیماری در سطح دنیا داشتیم؛ متاسفانه تعداد مرگ و میرهای ناشی از كرونا در هندوستان با سرعت بالایی در حال افزایش است و میزان موارد ابتلا در این كشور نیز همچنان بالاست. كشور انگلستان موج ویروس جهش یافته انگلیسی را پشت سر گذاشته و مجدداً در اكثر شهرهای این كشور ویروس جهش یافته هندی وجود دارد و این ویروس دارد جایگزین می شود. جایگزین شدن ویروس جهش یافته هندی نكته مهمی است و سوش غالب، دیگر ویروس انگلیسی نیست و ویروس هندی در انگلستان جایگزین سوش انگلیسی شده است اما با توجه به اینكه در انگلستان حجم واكسیناسیون بالا رفته، علیرغم درگیری با ویروس هندی، میزان مرگ و میر ناشی از بیماری بالا نرفته است و این نشان دهنده تاثیر واكسیناسیون است كه نكته امیدبخشی است.
وی با اشاره به روند كرونا در ایران تشریح كرد: در كشور خودمان، اكثر استان ها خوشبختانه همچنان روند نزولی بیماری را طی می كنند و میزان مرگ و میر ناشی از بیماری در حال كاهش است اما نكته مهم این است كه در برخی استانها به بویژه جنوب و جنوب شرق كشور مواردی از افزایش بیماری در برخی شهرها را مشاهده می كنیم.
رئیسی با بیان این كه استان های جنوبی و شرقی كشور باید پروتكل های بهداشتی را بیشتر رعایت كنند تا روند صعودی تبدیل به نزولی شود، گفت: در استان های بوشهر، سیستان و بلوچستان، كرمان، كرمانشاه و هرمزگان موارد ابتلا به كرونا در برخی شهرها در حال افزایش است. وضعیت كرونا در كنگان، چابهار، جیرفت، سیرجان، شهر بابك، سرپل ذهاب، بندرعباس، جاسك، دَیِّر، بندر خمیر، رودان، قشم، میناب، از نارنجی تبدیل به قرمز شده است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت هشدار داد: اگر كوچكترین غفلتی صورت بگیرد سوش هندی می تواند اغلب شهرها را درگیر كند، باید از تجمعات به ویژه در فصل گرما كه درب و پنجره ها بسته و كولرها روشن و فضا بسته است؛ پرهیز شود.

آخرین خبرها از واكسیناسیون كرونا
رئیسی درباره واكسیناسیون كرونا نیز بیان كرد: تا امروز بالغ بر سه میلیون و 850 هزار دوز واكسن كرونا به كادردرمان و سالمندان بالای 70 سال تزریق شده است و در این هفته نیز افراد بالای 70 سال كه هنوز برای دریافت نوبت واكسیناسیون كرونا اقدام نكرده اند حتماً به سایت salamat.gov.ir مراجعه و ثبت نام كنند و منتظر پیامك نوبت دهی باشند و بر اساس نوبت دهی انجام شده در مراكز بهداشت حضور پیدا كنند و بدون نوبت به مراكز مراجعه نكنند زیرا ممكن است تجمع ایجاد شود و سلامتی شان به خطر بیفتد.

واكسیناسیون افراد بالای 65 سال از هفته آینده
وی ادامه داد: به احتمال بسیار زیاد با تأمین واكسن كرونا در این هفته، از هفته آینده افراد بالای 65 سال را علیه كرونا واكسینه خواهیم كرد. وی با بیان این كه 878 مركز تجمیعی و 19 پایگاه خودرویی واكسیناسیون كرونا راه اندازی شده است، خاطرنشان كرد: به زودی تمام مراكز استان ها مركز واكسیناسیون خودرویی را راه اندازی خواهند كرد. 2900 تیم واكسیناتور مجهز شده اند و ظرفیت تزریق روزانه واكسن كرونا 300 هزار دوز است البته هنوز این ظرفیت پر نشده و تاكنون ركورد 200 هزار تزریق در روز را داشته ایم كه به شرط تأمین واكسن كرونا این عدد افزایش می یابد.

پایان واكسیناسیون كرونای سالمندان تا پایان خردادماه
وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به پایان واكسیناسیون كرونای سالمندان تا پایان خردادماه، ابراز كرد: امیدواریم كه از تیرماه بتوانیم افراد دارای بیماری های خاص، مانند افراد دیالیزی، مبتلایان به سرطان فعال، بیماران هموفیلی، تالاسمی و پیوندی و... را علیه كرونا واكسینه كنیم.
وی افزود: در پی شیوع كرونا آموزش كشور دچار صدماتی شد و مراكز آموزشی مانند مدارس و دانشگاه ها از ابتدا تعطیل شدند؛ هیچ آموزشی نمی تواند مانند آموزش حضوری مؤثر باشد؛ یكی از بحث هایی كه امروز شد این بود كه آموزش حضوری را بررسی كنیم و واكسیناسیون معلمان و اساتید دانشگاه ها را در مردادماه در اولویت قرار دهیم.وی افزود: امیدواریم بتوانیم برنامه ریزی خوبی برای بازگشایی مدارس و دانشگاه ها با رعایت پروتكل های بهداشتی و تضمین سلامت دانشجویان و دانش آموزان داشته باشیم.

واكسینه شدن 70 درصد مددجویان مراكز نگهداری از سالمندان و معلولان
از سوی دیگر مدیركل مراكز مراقبتی سازمان بهزیستی كشور، گفت: بیشترین میزان تحقق واكسیناسیون نسبت به تعداد پرسنل و افراد مقیم مراكز توانبخشی شبانه روزی به ترتیب استان های اردبیل، مازندران، مركزی، كرمانشاه، همدان و كمترین میزان تحقق مربوط به استان های هرمزگان، تهران، كهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی است.
مدیركل مراكز مراقبتی سازمان بهزیستی كشور با اشاره به فرآیند واكسیناسیون در مراكز تحت نظارت گفت: براساس آخرین آمار تا تاریخ 7 خردادماه جاری تعداد كل واكسیناسیون سالمندان و پرسنل این مراكز 17 هزار و 975 نفر(86 درصد) است.«مصطفی سراج» ادامه داد: تعداد كل واكسن تزریق شده به سایر گروه ها اعم از افراد دارای معلولیت و همچنین اختلالات روانی، 31 هزار و 180 نفر(62 درصد) است.
وی با بیان اینكه تمامی مراكز اعم از سالمندان، افراد دارای معلولیت 49 هزار و 155 نفر(70 درصد) تحت پوشش واكسیناسیون قرار گرفتند، تصریح كرد: 14 هزار و 671 نفر دوز دوم واكسن را دریافت كردند.
سراج، گفت: بیشترین میزان تحقق واكسیناسیون نسبت به تعداد پرسنل و افراد مقیم مراكز توانبخشی شبانه روزی به ترتیب استان های اردبیل، مازندران، مركزی، كرمانشاه، همدان و كمترین میزان تحقق مربوط به استان های هرمزگان، تهران، كهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی است.مدیركل توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی كشور با بیان اینكه استان های تهران و خراسان رضوی كمترین آمار واكسیناسیون را داشتند، در پایان یادآور شد: دانشگاه های علوم پزشكی بزرگی همچون مشهد، ایران و شهید بهشتی در این استان ها مستقر هستند و عمده باقی مانده واكسیناسیون مربوط به این 3 دانشگاه است كه امیدواریم با سرعت بخشی تمامی مراكز تحت نظارت بهزیستی واكسیناسیون شوند.
   تاریخ: ۰۳:۱۶ - ۰۹/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۶