دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

اثربخشی روشی برای درمان مشكلات بلع بیماری پاركینسون
 
یك دانشجوی دكترای تخصصی گفتاردرمانی در پژوهشی كه برای نخستین بار در جهان انجام شده با استفاده از شیوه نامه جدید به بررسی اثربخشی تركیبی تحریك الكتریكی (tDCS) و درمان رایج بلع بر بهبود اختلال بلع بیماران مبتلا به پاركینسون پرداخت.
اثربخشی روشی برای درمان مشكلات بلع بیماری پاركینسون به گزارش ایسنا، علی اكبر دشتله ئی، دانشجوی دكترای تخصصی گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشكی تهران با راهنمایی دكتر احمدرضا خاتون آبادی، در یك پژوهش كه برای اولین بار در جهان و با استفاده از پروتكلی جدید در بیماران مبتلا به پاركینسون طراحی و انجام شد، به بررسی اثربخشی درمان تركیبی تحریك الكتریكی (tDCS) و درمان رایج بلع بر بهبود اختلال بلع بیماران مبتلا به پاركینسون پرداخت.

دشتله ئی در توضیح ضرورت انجام این پژوهش با اشاره به شیوع یك درصدی این بیماری در افراد بالای 60 سال و با توجه به افزایش جمعیت سالمندان در كشور طی سال های آتی و متعاقباً افزایش مبتلایان به این بیماری افزود: یكی از مشكلات شایع در بیماران پاركینسون، اختلال بلع است كه حدوداً در بیش از 80 درصد از این بیماران در طول دوره بیماری، گزارش شده است.

وی تصریح كرد: اختلال بلع عوارض متعددی همچون كاهش وزن، كمبود آب بدن و عفونت ریه ناشی از آسپیراسیون در این بیماران به وجود می آورد و حتی در حدود 30 درصد گزارش شده است كه عفونت ریه در بیماران پاركینسون می تواند منجر به فوت این بیماران شود. بنابراین درمان اختلال بلع و پیشگیری از عوارض آن می تواند كمك شایانی به این بیماران كند و در كیفیت زندگی آن ها اثر مطلوبی داشته باشد.

وی در ادامه در توضیح نتایج این پژوهش گفت: نتایج مطالعه نشان داد درمان تركیبی اختلال بلع می تواند باعث ماندگاری اثرات مطلوب درمان و بهبود عملكرد بلع در این بیماران شود و از طرفی با ماندگاری نتایج درمانی، هزینه های درمانی را در این بیماران را كاهش می دهد.

توضیح اینكه این پژوهش زیر نظر پروفسور مایكل نیچه، رئیس دپارتمان روانشناسی و علوم اعصاب مركز تحقیقاتی لایبنیتز شهر دورتموند آلمان به عنوان استاد مشاور پایان نامه انجام شد. وی از سال 2000 با مطرح كردن اثربخش بودن تحریك الكتریكی(tDCS) بر قشر حركتی مغز برای اولین بار، به عنوان فردی پیشگام، زمینه ساز تحولات بزرگ و جدیدی در این حیطه محسوب می شوند. وی از سال 2017 به عنوان استاد مدعو گروه گفتاردرمانی در این دانشكده مشغول فعالیت است و در برگزاری كارگاه های آموزشی و همچنین استاد مشاور پایان نامه های دانشجویان دكترای تخصصی همكاری دارد.

پروفسور نیچه ضمن تأیید نتایج پژوهش انجام شده، این مطالعه را در نوع خود مطالعه ای بی نظیر و موفق در زمینه درمان اختلال بلع در بیماران پاركینسون توصیف كرد.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی تهران، نتایج این پژوهش در دو مجله Experimental and clinical sciences(EXCLI Journal) و Archives of Neuroscience به چاپ رسیده است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۷:۱۶ - ۰۸/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۶