دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

این بیماری كودكان را جدی بگیرید!
 
سحرانه جوادی آسایش، روانشناس كودكان استثنایی در گفت وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس درباره بیماری «اوتیسم» بیان داشت: اوتیسم یك اختلال عصبی -رشدی است كه در 3 سال اول زندگی كودك خود را نشان می دهد.

وی ادامه داد: در خصوص ارتباط و تعامل كودك دچار مشكلاتی می شود و رفتارهای كلیشه ای یا رفتارهایی از خود نشان می دهد كه  با كودكانی كه رشد نرمال دارند، متفاوت است.

این روانشناس كودكان استثنایی افزود:این كودكان اگر در همان 3 سال اول زندگی شناسایی شوند و بلافاصله مداخلات توانبخشی صورت گیرد، شدت اختلال كمتر خواهد بود.

جوادی اضافه كرد: اما اگر منتظر باشند كه این كودك سالم بوده و خود بخود خوب می شود و هیچ اقدامی نكنند، متاسفانه روز به روز طیف بیماری به سمت شدیدتر حركت می كند.



این روانشناس كودكان استثنایی درباره علائم این بیماری،گفت:بیشتر كودكان اوتیسمی تعاملات ضعیفی دارند؛مثلا وقتی صدایشان می كنید توجه نكرده و ارتباط چشمی برقرار نمی كنند و نمی توانند به اندازه كودكی كه رشد نرمالی دارد واضح صحبت كنند و بتوانند یك گفت وگویی را تا پایان انجام دهند.وی تأكید كرد:بنابراین خیلی مهم است خانواده ها رفتارهای یك كودك اوتیسمی را بدانند و بلافاصله در جهت مداخله درمانی اقدام كنند؛ البته چون علت مشخصی ندارد، درمان مشخصی نیز ندارد.

جوادی خاطرنشان كرد: رفتارهای كلیشه ای خاصی دارند؛ مانند بال بال زدن،پریدن و دور خود چرخیدن؛ در نتیجه وقتی مادری متوجه می شود كه فرزند زیر سه ساله اش را صدا می كند اما به سمتش برنمی گردد و درك دستوری نداردمثلا برو آب بیاور ندارد؛ اینها مواردی است كه باید شك كند.

وی متذكر شد:همچنین اگر گفتاری دارد اما گفتار كودك ادامه پیدا نمی كند و اگر هم در حد محدود گفتاری داشته باشد و دوباره آن را تكرار می كند؛ بنابراین كودكان اوتیسمی به لحاظ گفتاری و ارتباطی دچار مشكل می شوند.

این روانشناس كودكان استثنایی درباره «خیره شدن كودكان اوتیسمی به لباسشویی»،ابراز داشت: كلا به چرخش علاقه دارند و این بر می گردد به حركات كلیشه ای كه دارند؛ یا خودشان را می چرخانند یا دوست دارند چیزهایی را بچرخانند؛ مثل تسبیح . اینها به خاطر تغییرات سیناپسی است كه در مغز اتفاق می افتد.

جوادی تصریح كرد: اختلالات اوتیستیك سه طیف خفیف، متوسط و شدید دارد و به ترتیب  به سمت خفیف كه می رویم درگیری های شناختی كمتر می شود و در طیف شدیدتر مشكلات شناختی بیشتر است.

وی درباره اینكه «آیا این بیماری درمانی دارد؟»، اظهار داشت: چون علت مشخصی ندارد، درمان مشخصی نیز ندارد؛ بلكه تنها راه مداخله، توانبخشی مثل كار درمانی، گفتار درمانی و رفتار درمانی است كه باید بلافاصله صورت گیرد تا كودك را از دنیایی كه خودش در آن زندگی می كند بیرون بیاورد و به دنیای محیطی جلب توجه كند.

این روانشناس كودكان استثنایی گفت: از خانواده ها درخواست داریم در حال حاضر كه دنیای دیجیتال است كودكان را جلوی تلویزیون،موبایل و لپ تاب رها نكنند؛چراكه خود بخود آنها را به سمت در خود ماندگی سوق می دهیم و خیلی حواس شان باشد كودكان به بازی، توجه محیطی و ارتباط نیاز دارند و باید با كودك ارتباط برقرار كنند.

جوادی یادآور شد: اینكه یك كودك سه چهار ساله روبروی تلویزیون نشسته و همه آفرین می گویند اصلا كار درست و خوبی نیست؛ بلكه توصیه می كنیم آنها را از این دنیا بیرون بیاورند و تا ارتباط  را یاد گیرند و اگر علائم یاد شده را دیدند، حتما اقدام كنند.

انتهای پیام/
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۱:۳۳ - ۰۸/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۲۷۰