دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

اضطراب، مهمترین فشار روانی كادر درمان در دوران كرونایی است
 
قزوین - ایرنا - مدیر كل بهزیستی استان قزوین گفـت: كادر درمان از زمان شیوع ویروس كرونا فشارهای روانی زیادی را متحمل شده اند كه مهمترین آنها اضطراب است.
اضطراب، مهمترین فشار روانی كادر درمان در دوران كرونایی است قزوین - ایرنا - مدیر كل بهزیستی استان قزوین گفـت: كادر درمان از زمان شیوع ویروس كرونا فشارهای روانی زیادی را متحمل شده اند كه مهمترین آنها اضطراب است.

علیرضا وارثی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: كادر درمان از زمان شیوع كرونا تاكنون، استرس ناشی از ابتلا به این ویروس را بیشتر از سایر اقشار تحمل كرده اند.

وی افزود: دوری از خانواده، نوبت های كاری متوالی و طولانی، محدودیت استفاده از مرخصی، مواجهه مكرر با فوت بیماران و ناراحتی ناشی از آن منجر به فرسودگی روانی كادر درمان می شود.

این مسوول با بیان اینكه استرس های شغلی و مواجهه با عوامل خطر می تواند آسیب جدی به سلامت روان این افراد وارد كند، گفت: از آنجایی كه شرایط ایجاد شده، چالش و استرس های جدی به ویژه برای كادر درمان ایجاد كرده است، غربالگری نشانه های رفتاری، هیجانی و فیزیولوژیكی اضطراب در این افراد برای مداخلات به موقع و كاهش نشانه های مذكور ضروری است، در غیر این صورت منجر به اختلالات اضطرابی مزمن و آسیب زا شده و تاثیرات مخرب زیادی بر روی سلامت جسم نیز خواهد داشت.

وارثی اضافه كرد: كادر درمان با چالش هایی در حوزه های هیجانات، روابط بین فردی، خانوادگی، محیط شغلی و سختی كار مواجه هستند و لازم است از راهكارهایی مانند بهره گیری از متخصصان سلامت روان برای این افراد و خانواده های آنها و ایجاد مشوق های متعدد استفاده شود.

وی با اشاره به مهمترین موضوعاتی كه اعضای كادر درمان بابت آن مشاوره های حضوری و تلفنی دریافت كرده اند، اظهار داشت: اضطراب یكی از مهمترین موضوعاتی است كه این افراد به دلیل خارج از كنترل بودن اوضاع و شیوع بسیار سریع و وسیع ویروس كرونا آن را تجربه می كنند و به رغم به كار گرفتن تمام توان شغلی، حرفه ای، روانی و جسمانی، علایم آزار دهنده هیجانی و فكری اضطرابی در این افراد بروز پیدا كرده است.

این مسوول گفت: همچنین به علت ترس از ابتلای خود و بررسی مداوم شرایط جسمانی خود، نشانه های خود بیمار انگاری نیز در این افراد مشاهده می شود.

وارثی افزود: ساعات كاری طولانی، فرسودگی روانی و جسمی ناشی از كار پر استرس منجر به كاهش ظرفیت های روانی و مقابله ای این افراد شده و روابط بین فردی و زوجی را با اختلال مواجه كرده و ناراحتی و نگرانی و شكایت همسران و اعضای خانواده را در پی داشته است.

برچسب ها
- ویروس كرونا
- استان قزوین
- مراكز مثبت زندگی
- وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی
- سازمان بهزیستی كشور
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۳:۴۴ - ۰۸/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۷