دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

چطور خودمان را بین استرس های روزمره شاد كنیم؟
 
در مطلب زیر قصد داریم با چند نكته ساده به شما آموزش دهیم كه با وجود انبوه گرفتاری ها و مشكلات ناشی از همه گیری كرونا چگونه خود را شاد كنید.
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حدود یك سال ونیم است كه دنیا، لبخند نمی زند. نیستی، آن قدر به هستی نزدیك شده كه هر روز صبح با ترس ازدست دادن عزیزی به خاطر ابتلا به كرونا چشم باز می كنیم. شادی راهش را گم كرده و به همین دلیل بار خستگی را بیش ازپیش روی شانه های خودمان احساس می كنیم. اكنون با گذشت این مدت، تقریبا همه به این نتیجه رسیده ایم كه خودمان باید از روش هایی دوباره به شادی برگردیم و آن را تمرین كنیم، اما با چه روش هایی می توانیم كمی شاد شویم؟

بیشتر بخوانید

- تست شخصیت شناسی بر اساس اولین چیزی كه در عكس ها می بینید + تصاویر تازه ها را تجربه كنید
چقدر از خریدن یك جفت جوراب نو خوشحال می شوید؟ از آن هایی هستید كه خریدتان را جایی بگذارید كه چند روز آن را ببینید و ذوق كنید؟ اگر نیستید این كار را امتحان كنید. هر اتفاق تازه درحد اضافه كردن چند طعم دهنده جدید به فنجان چای همیشگی تا اتفاقات تازه بزرگ می تواند باعث شادی شود؛ بنابراین سعی كنید تجربه های تازه داشته باشید و از كوچك ترین تا بزرگ ترین تجربه و اتفاق را امتحان كنید.

به خودتان برسید
مسأله ای در ظاهر شماست كه اذیت تان كند؟ برای مثال از وزن، رنگ مو، شكل ناخن ها، سرووضع و لباس و... خود راضی هستید؟ اگر نیستید، سعی كنید حتما مورد را برطرف كنید. درست است كه بعضی از آن ها به هزینه و بعضی دیگر به زمان نیاز دارد، اما هدف گذاری كنید و برای رسیدن به آن، پله پله پیش بروید. همین كه در مسیری كه دوست دارید قدم بگذارید، احساس شادی خواهید كرد.

با برقی ها خداحافظی كنید
شاید تكراری باشد، اما تمرین كنیم برای ساعت هایی در روز، گوشی همراه، تبلت، لپ تاپ و... را خاموش كنیم؛ البته زیر بار آن نمی رویم و تصور می كنیم با خاموش كردن این وسایل ارتباطی مجازی، بسیاری از اخبار و اتفاقات را از دست خواهیم داد. علاوه بر این كه ضرورت رعایت فاصله اجتماعی باعث شده فضای مجازی و ارتباط های مجازی جایگزین آن شود، اما با این حال در ساعت هایی از روز حتما از این وسایل فاصله بگیرید و اخبار و حوادث تلخ را دنبال نكنید. گاهی بی خبری از آنچه اطراف ما می گذرد، باعث

آرامش و شادی می شود.
1. حداقل دو ساعت صبح و دو ساعت عصر، گوشی را خاموش كنید.
2. حتما شب ها یا در میانه روز، گوشی را خاموش یا از دسترس خارج كنید.
3. از ساعت 9شب به بعد، گوشی را كنترل نكنید و اخبار را نخوانید. به این ترتیب خواب آرام تری خواهید داشت.

نفس ها را از شماره درآورید
در طول روز، درمعرض استرس و اضطراب های گوناگون قرار داریم؛ بنابراین ممكن است دچار تپش قلب شده یا از نظر تنفسی دچار مشكل شویم. از سوی دیگر استفاده از ماسك، این حالت را تشدید می كند. یكی از راهكار های كسب آرامش و نشاط، تمرین های تنفسی است.
صبح پس از بیدارشدن از خواب، تمرین ها را برای چند دقیقه انجام دهید.
شب پیش از خواب تمرین ها را تكرار كنید.
درطول روز هرزمان دچار افت خلق شدید برای چند دقیقه تمرین های تنفسی انجام دهید.

آب بازی كنید تا آرام شوید
یكی از توصیه های روانپزشكی برای كسب نشاط و شادی، دوش گرفتن است. پیش از كرونا یكی از توصیه های مهم، سونا و استخر بود، اما در حال حاضر چنین امكانی وجود ندارد؛ بنابراین سعی كنید هر روز صبح یا هر شب پیش از خواب دوش بگیرید. گاهی بد نیست وان را كمی پر كنید و برای دقایقی در وان دراز بكشید. می توانید در همین حین موسیقی گوش كرده و از عصاره های آرامش بخش معطر مانند اسطوخودوس نیز به آب وان اضافه كنید.

بنویسید، هرچه در ذهن دارید
بار ها ماجرا ها را مروركرده و به پاسخ هایی كه می توانستیم بدهیم و ندادیم، فكر می كنیم. گریه كرده، قهر و آشتی می كنیم و... حرف ها در سر ما تكرار می شود. یكی از راهكار های خلاص شدن از این افكار، نوشتن است، اما به چه شكل؟
نوشتن به قصد راه حل: مسائل را روی كاغذ بنویسید و درمقابل هركدام اگر راه حلی به نظر شما می رسد، بنویسید.
نوشتن به قصد رهایی: اگر راه حلی وجود ندارد و مسأله قابل بازگشت نیست، بنویسید و بعد برگه ها را پاره كنید و دور بریزید.
نوشتن به قصد مشورت: گاهی خودتان راهی به ذهن تان نمی رسد. مسائل را یادداشت كنید و از مشاور یا دوستی كه به او اطمینان دارید، برای حل مشكل كمك بگیرید.

راه شادی را پیدا كنید
شادی های كوچك را دست كم نگیرید. این نكته مهمی است. برای مثال اگر با نوشیدن یك فنجان چای با شیرینی ای كه دوست دارید، خوشحال می شوید، حتما این كار را بكنید.

اگر با خرید یك خودكار، یك كتاب، یك دفتر یا هر چیز كوچك دیگری شاد می شوید، حتما این شادی را به خودتان هدیه دهید. احساس خوب ناشی از شادی های كوچك اثر بزرگی روی روند زندگی و حال آن روز ما دارد.

هدف گذاری كنید و پیش بروید
به هیچ وجه از اهداف بزرگ شروع نكنید و از هدف های كوچك برای تغییر شروع كنید؛ مانند تغییر زمان خواب و بیداری و به تدریج به تحولات بزرگی كه می خواهید برسید. حركت در مسیر اهداف، شادی آفرین است.
استراحت كنید تا شاد شوید

حتما ساعت هایی از روز را فقط برای خودتان وقت بگذاریدو در این فرصت فقط به علایق تان برسید؛ اگر حتی این علاقه درازكشیدن و انجام ندادن كاری است!

بپذیریم كه نمی شود
پذیرش به معنی عقب نشینی نیست. به معنی این است كه بپذیریم بعضی كار ها و اتفاقات از عهده و توان ما خارج است. بپذیریم بعضی از كار ها به زمان و بعضی دیگر نیاز به فراهم شدن مقدماتی نیاز دارد. دراین صورت با آرامش می توانیم قدم برداریم و به اهداف برسیم و شاد باشیم.

منبع: روزنامه جام جم
   تاریخ: ۰۲:۵۶ - ۱۰/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۸