دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

راهی برای بهبودی زبان در بازماندگان سكته مغزی
 
راهی برای بهبودی زبان در بازماندگان سكته مغزی

راهی برای بهبودی زبان در بازماندگان سكته مغزی منبع: گلوبال نیوز / ترجمه: روزنامه نوآوران
نوآوران آنلاین- در دانشگاه بوستون، تیمی از محققان در تلاشند تا درك بهتری از نحوه پردازش زبان و گفتار در مغز و چگونگی بهتر توانبخشی افرادی كه به دلیل آسیب مغزی ناشی از سكته مغزی، ضربه یا نوع دیگری توانایی ارتباط خود را از دست داده اند داشته باشند. آسیب مغزی این نوع از دست دادن زبان آفازی نامیده می شود، یك اختلال عصبی طولانی مدت است كه در اثر آسیب به بخشی از مغز كه مسئول تولید و پردازش زبان است و بیش از یك میلیون نفر در ایالات متحده تأثیر می گذارد، ایجاد می شود.

طی دهه گذشته، ""كی یران"" و تیم او مغز را بررسی كرده اند تا ببینند با پیشرفت مهارت های زبانی افراد با گفتاردرمانی، چگونه این مغز تغییر می كند. اخیراً آنها روش های جدیدی را برای پیش بینی توانایی بهبود فرد حتی قبل از شروع درمان ایجاد كرده اند. در مقاله جدید منتشر شده در گزارش های علمی ""كی یران"" و همكارانش در BU و دانشگاه تگزاس در آستین گزارش می دهند كه می توانند بهبودی زبان را در بیماران اسپانیایی تبار كه انگلیسی و اسپانیایی را روان صحبت می كنند پیش بینی كنند گروهی از بیماران آفازی به ویژه در معرض خطر طولانی مدت از دست دادن زبان با استفاده از مدل های پیچیده رایانه ای مغز. آنها می گویند این دستیابی به موفقیت می تواند تغییراتی در زمینه گفتاردرمانی و بازماندگان سكته مغزی تحت تأثیر آفازی باشد.

""كی یران"" می گوید: این (مقاله) از مدل سازی محاسباتی برای پیش بینی نتایج توان بخشی در جمعیتی از اختلالات عصبی كه واقعاً كم است استفاده می كند.

""كی یران"" می گوید: در ایالات متحده، احتمال زنده ماندن بازماندگان سكته مغزی اسپانیایی تقریباً دو برابر از سایر گروه های نژادی یا قومی كمتر است. بنابراین مشكلات بیشتری در دسترسی به توان بخشی زبان دارند. علاوه بر این، اغلب اوقات گفتاردرمانی فقط به یك زبان در دسترس است، حتی اگر بیماران در خانه به چندین زبان صحبت كنند این امر برای پزشكان دشوار است كه اولویت زبان بیمار را برای درمان در نظر بگیرند.

وی افزود: این كار با این سؤال آغاز شد كه اگر كسی در این كشور سكته كرده باشد و (بیمار) به دو زبان صحبت كند، باید به كدام زبان درمان شود؟ آیا در صورت دریافت درمان به زبان انگلیسی، احتمال بهبود آنها بیشتر است؟ یا به زبان اسپانیایی؟

این فناوری از نوع اول خود با استفاده از مدل های پیچیده شبكه عصبی كه شبیه سازی مغز یك فرد دوزبانه دارای اختلال در زبان و پاسخ مغز آنها به درمان به زبان انگلیسی و اسپانیایی است، به این نیازها می پردازد. سپس این مدل می تواند زبان بهینه برای هدف قرار دادن در طول درمان را شناسایی كند و نتیجه را پس از درمان پیش بینی كند تا پیش بینی كند كه فرد مهارت های زبانی خود را به خوبی بازیابی می كند. آنها دریافتند كه این مدل ها اثرات درمانی را به طور دقیق به زبان درمان شده پیش بینی می كنند، به این معنی كه این ابزارهای محاسباتی می توانند ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی را برای تجویز بهترین برنامه توان بخشی ممكن راهنمایی كنند.

""كی یران"" می گوید: با توجه به همه گیری بیشتر تشخیص داده می شود كه افراد از جمعیت مختلف اعم از نژاد، قومیت، ناتوانی متفاوت، وضعیت اقتصادی اجتماعی از سطح مراقبت های بهداشتی یكسانی برخوردار نیستند. مشكلی كه ما در اینجا درصدد حل آن هستیم این است كه برای بیماران ما اختلافات سلامتی در بدترین حالت است؛ آنها از جمعیتی هستند كه داده ها نشان می دهد، دسترسی زیادی به مراقبت ندارند و آنها به عنوان بخشی از این كار، تیم در حال بررسی چگونگی بازیابی در یك زبان بر بهبود زبان دیگر است آیا یادگیری كلمه ""سگ"" در انگلیسی منجر به یادآوری بیمار كلمه ""perro"" (كلمه سگ) در اسپانیایی می شود؟

""كی یران"" می گوید: اگر دوزبانه هستید، ممكن است بین زبانها به عقب و جلو بروید و آنچه ما در آزمایشگاه خود انجام می دهیم استفاده از آن به عنوان یك قطعه درمانی است.

آزمایشات بالینی با استفاده از این فناوری در حال انجام است كه به زودی تصویری حتی واضح تر از چگونگی پیاده سازی بالقوه مدل ها در بیمارستان و مراكز بالینی ارائه می دهد.

""كی یران"" می گوید: ما در حال تلاش برای توسعه برنامه های درمانی ثمربخش هستیم، اما همچنین سعی می كنیم با بیمار به عنوان یك كل برخورد كنیم. به همین دلیل است كه ما عمیقاً به این ناهماهنگی در سلامتی و سلامت عمومی بیمار اهمیت می دهیم.

دوشنبه 7 ژوئن 2021

(برابر با 17 خرداد 1400)
   تاریخ: ۰۵:۱۱ - ۱۷/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۲۳۶