دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

700 كودك كار و خیابانی در تهران ساماندهی شده است
 
تهران- ایرنا- مدیر بهزیستی شهر تهران گفت: از سال گذشته تاكنون حدود 900 كودك جذب و شناسایی و پرونده آنها تشكیل و اسكن عنبیه آنها گرفته شده است و با همراهی اداره كل اتباع و شهرداری و قوه قضایی بیش از 700 كودك از مراكز بهزیستی تهران ترخیص و ساماندهی شده اند.
700 كودك كار و خیابانی در تهران ساماندهی شده است تهران- ایرنا- مدیر بهزیستی شهر تهران گفت: از سال گذشته تاكنون حدود 900 كودك جذب و شناسایی و پرونده آنها تشكیل و اسكن عنبیه آنها گرفته شده است و با همراهی اداره كل اتباع و شهرداری و قوه قضایی بیش از 700 كودك از مراكز بهزیستی تهران ترخیص و ساماندهی شده اند.

سید سعید آرام روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح حمایت از كودكان كار و خیابانی از اواسط سال 1399 شروع شده تا كنون این تعداد شناسایی و جذب شده اند و خانواده های آنها مورد حمایت و چرخه توانبخشی قرار گرفته اند.

وی افزود: تنها 19 كودك از این تعداد كودك ساماندهی شده دوباره به چرخه كار بازگشته اند كه در نهایت به قوه قضایی معرفی شدند و احكام لازم برای این كودكان و خانواده های آنها صادر شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: بر اساس قوانین و آیین نامه ساماندهی كودكان كار متولی اصلی كودكان كار سازمان بهزیستی است و در این مسیر دستگاه های مختلف از جمله شهرداری، نیروی انتظامی، دانشگاه علوم پزشكی و فرمانداری همیار این سازمان هستند.

وی با بیان اینكه اكنون 2 مركز غربالگری كودكان كار داریم گفت: در مرحله اول كودكان وارد این مراكز می شوند و بعد از تشكیل پرونده و غربالگری، در پنج مركز اسكان موقت شبانه روزی تعیین تكلیف و نگهداری می شوند.

آرام ادامه داد: اگر كودكی فاقد سرپرست و یا از اتباع باشد و یا نتوانیم خانواده اش را شناسایی كنیم در مراكز یاسر، بعثت و ولیعصر حداكثر به مدت 21 نگهداری می شوند تا نسبت به وضعیت آنها تعیین و تكلیف شود.

وی با اشاره به روند ساماندهی كودكان كار گفت: امكان دارد كودكی كه وارد مراكز غربالگری می شود در همان روز خانوده اش شناسایی شود از این رو پس از گرفتن تعهد از خانواده اش، پرونده جهت انجام خدماتی از جمله مشاوره، روانشناسی، مددكاری و توانمندسازی به سازمان های مردم نهادی كه در این زمینه فعالیت می كنند، معرفی شود.

مدیر بهزیستی شهر تهران بیان داشت: حدود 83 درصد كودكانی كه جذب كرده ایم از اتباع و تنها 17 درصد آنها ایرانی هستند.

وی مهمترین علت فعالیت كودكان كار و خیابانی را نیاز اقتصادی و معیشتی عنوان كرد و گفت: این كودكان به خاطر شرایط خاص خانواده ها مجبور به فعالیت شده اند اینكه به صورت گروهی و یا توسط لیدر مدیریت و هدایت می شود به صورت قطع وجود دارد.

وی تاكید كرد: در طرح ساماندهی كودكان كار اقداماتی از جمله خدمات آموزش، حمایت های روانی از كودكان، حمایت های مادی و معیشتی و ایجاد اشتغال برای یكی از اعضای خانواده كه منجر به توانمندی كودك و خانواده آنها شود، صورت می گیرد.

این مقام مسئول با بیان اینكه آمار دقیقی از تعداد كودكان كار نداریم گفت: بر اساس بانك اطلاعاتی كه وجود دارد اكنون حدود 2 هزار و 300 كودك هستند كه از این سازمان و سازمان های مردم نهاد خدمات دریافت می كنند.

برچسب ها
- شهر تهران
- كودكان كار
- اداره كل بهزیستی استان تهران
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۳۰ - ۱۸/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۱