دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

5 هزار كودك دیواندره ای در طرح پیشگیری از تنبلی چشم غربالگری می شوند
 
سنندج - ایرنا - رییس اداره بهزیستی دیواندره گفت: در قالب طرح پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی) پنج هزار كودك در این شهرستان با اولویت روستاهای سخت گذر غربالگری می شوند.
5 هزار كودك دیواندره ای در طرح پیشگیری از تنبلی چشم غربالگری می شوند سنندج - ایرنا - رییس اداره بهزیستی دیواندره گفت: در قالب طرح پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی) پنج هزار كودك در این شهرستان با اولویت روستاهای سخت گذر غربالگری می شوند.

چنور مهدوی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح پیشگیری از تنبلی چشم یا آمبلیوپی در دیواندره همزمان با سراسر كشور از 15 اردیبهشت شروع شده و تا پایان سال ادامه دارد.

وی با اشاره به اینكه این طرح در بین كودكان سه تا 6 ساله انجام می شود افزود: هرساله این طرح از اوایل آبان شروع می شد اما امسال به دلیل شیوع ویروس كرونا و به دلیل محدودیت های كه در راستایی اجرای طرح ایجاد می شود از 15 اوردیبهشت آغاز شد.

رییس اداره بهزیستی دیواندره اضافه كرد: با توجه به سخت گذر بودن روستاهای این شهرستان در نیمه نخست سال این طرح در روستاها انجام می شود و پس از پایان مناطق روستایی در مناطق شهری نیز این طرح شروع خواهد شد.

مهدوی گفت: سال گذشته چهار هزار كودك در این شهرستان در طرح تنبلی چشم غربالگری شده و 76 درصد را از كودكان سه تا 6 ساله با كسب رتبه اول استان تحت پوشش قرار داده است .

وی اضافه كرد : از چهار هزار كودك 3تا 6 ساله غربالگری شده طرح تنبلی چشم سال گذشته 80 نفر كودك عینك دریافت كرده و پنج نفر جهت جراحی به متخص چشم پزشكی معرفی شده و برای این طرح 280 میلیون ریال هزینه شد.

رییس بهزیستی دیواندره اظهار داشت: تنبلی چشم اگر به موقع تشخیص داده شود قابل درمان است لذا از خانواده ها می خواهیم نسبت به شركت در غربالگری بینایی سنجی كودكان خود اقدامات لازم را انجام داده و به پایگاه ها مراجعه كنند.

وی تاكید كرد: آمبلیوپی یا همان تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است كه چشم به ظاهر سالم كودك را درگیر كرده و اگر به موقع درمان نشود باعث اختلال دید طبیعی او می شود.

آمبلیوپی یا تنبلی چشم یك مشكل بینایی است كه حدود 2 تا سه درصد افراد جامعه گرفتار آن هستند و اگر به موقع درمان نشود باعث اثرات جدی بر زندگی آنان می شود.
در این بیماری یك چشم كه به آن چشم تنبل یا آمبلیوپ می گویند، باعث می شود دید مركزی به خوبی تكامل پیدا نكند.

اگر چه چشم آمبلیوپ ظاهری طبیعی و توانایی دیدن را دارد ولی مغز این چشم را خاموش می بیند و تنها چشم بهتر را برای دیدن انتخاب می كند در صورت عدم درمان آمبلیوپی، كاهش دید تا آخر عمر باقی می ماند.

پیشگیری از تنبلی چشم و اختلال های بینایی به عنوان یكی از اهداف سازمان بهداشت جهانی تا سال 2020 تعیین شده است.

شهرستان دیواندره با جمعیت 80 هزار نفری در 85 كیلومتری شهر سنندج مركز كردستان قرار دارد.

برچسب ها
- دیواندره
- تنبلی چشم
- طرح غربالگری تنبلی چشم
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۵۰ - ۱۹/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۰