دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

غربالگری "مشكلات قامتی دانش آموزان" در برنامه سنجش سلامت
 
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: فقر حركتی یكی از بزرگترین مشكلات دانش آموزان است و در سال جاری با همكاری معاونت تربیت بدنی، غربالگری مشكلات قامتی دانش آموزان در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی انجام خواهد شد و به زودی شیوه نامه غربالگری مشكلات قامتی به استان ها ارسال و مدیران مراكز سنجش ...
غربالگری عكس آرشیوی است. به گزارش ایسنا، در نشست مشترك حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش و حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كه در محل سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد بر سنجش صلاحیت های حركتی نوآموزان بدو ورود به دبستان در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی سال جاری تاكید شد.

دكتر سید جواد حسینی در این نشست با بیان اینكه تربیت بدنی و ورزش یكی از ساحت های شش گانه سند تحول بنیادین است كه به طور مستقیم بر روی پنج ساحت دیگر تاثیر دارد اظهار كرد: نگاه معاونت تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش در فعالیت ها نوآورانه، ریسك پذیر و سنجش پذیر است و برنامه های بسیار خوبی در سطح ملی در این حوزه انجام شده است كه نمونه موفق آن طرح كنترل چاقی كودكان است.

حسینی با بیان اینكه انجام فعالیت های ورزشی از ضروریات دانش آموزان استثنایی است گفت: دانش آموزان با نیازهای ویژه به دلیل شرایط جسمانی خود بیش از دیگر دانش آموزان به فعالیت های ورزشی و تربیت بدنی نیاز دارند.

وی افزود: در سال جاری بسته تحولی تربیت بدنی دانش آموزان استثنایی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی تدوین و اجرایی خواهد شد.

معاون وزیر با بیان اینكه فعالیت های آموزش و پرورش استثنایی مینیاتوری از فعالیت های وزارت آموزش و پرورش است گفت: آموزش و وپرورش استثنایی علاوه بر خدمات تعلیم و تربیت و توانبخشی به دانش آموزان استثنایی خدماتی دیگری نیز به آموزش و پرورش عادی ارائه میكند كه یكی از بزرگترین این خدمات برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی تمامی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی است.

وی گفت: سال گذشته و علیرغم شرایط كرونایی 98.8 درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان مورد سنجش قرار گرفتند.

حسینی با اشاره به نوآوریهای برنامه سنجش در سال جاری گفت: غربالگری نشانگان مشكلات یادگیری نوآموزان در 5 استان به صورت پایلوت و انجام تست های نارسا خوانی و پردازش شنیداری از جمله نوآوریها در برنامه سنجش سال جاری است.

وی افزود: فقر حركتی یكی از بزرگترین مشكلات دانش آموزان است و در سال جاری با همكاری معاونت تربیت بدنی، غربالگری مشكلات قامتی دانش آموزان در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی انجام خواهد شد.

حسینی تصریح كرد: به زودی شیوه نامه غربالگری مشكلات قامتی به استان ها ارسال خواهد شد و مدیران مراكز سنجش نیز آموزش های لازم در این خصوص را خواهند دید.

حسینی در پایان تصریح كرد: نتایج حاصل از سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی اطلاعات گرانبهایی است كه باید این اطلاعات در اختیار تمامی بخش های آموزش و پرورش قرار گیرد.

در این نشست حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش نیز با بیان اینكه توانایی های حركتی كودكان از 2 سالگی تا 6 سالگی شكل می گیرد اظهار كرد: همانند رشد شناختی و ذهنی در حوزه حركت هم دوران طلایی وجود دارد و بسیاری از دانش آموزان با فقر حركتی وارد مدرسه می شوند

‏وی افزود: توانایی حركتی دوران قبل از مدرسه برخی دانش آموزان ضعیف است و این دانش آموزان با ناتوانی حركتی وارد مدرسه شود كه موجب مشكلات عدیده ای در سال های بعدی این دانش آموزان می شود.

حمیدی ادامه داد: باتوجه به اینكه سازمان آموزش و پرورش استثنایی هرساله برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی را در دستور كار دارد می توان از این فرصت برای سنجش شایستگی های حركتی نوآموزان بدو ورود به دبستان استفاده كرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، وی افزود: تمامی فرایند اجرای این برنامه از سوی معاونت تربیت بدنی و با نظارت و راهبری سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پایگاه های سنجش انجام خواهد. شد.

حمیدی تصریح كرد: هدف از انجام این برنامه این است كه مشخص شود الفبای حركتی كودكان در چه وضعیتی قرار دارد تا بتوان برای حل مشكلات دانش آموزان دارای مشكلات حركتی برنامه ریزی كرد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۶:۳۶ - ۱۹/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۸