دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

شایع ترین مشكل سالمندان اختلال حافظه است
 
مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی وزارت بهداشت گفت: شایع ترین مشكل سالمندان اختلال های حافظه است.
شایع ترین مشكل سالمندان اختلال حافظه است
مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی وزارت بهداشت گفت: شایع ترین مشكل سالمندان اختلال های حافظه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «محمد تقی جغتایی» مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی وزارت بهداشت در نشست خبری روز چهارشنبه با موضوع سیاست ها و اقدامات كشوری توسعه توانبخشی پزشكی كشور، در پاسخ به خبرنگار ایلنا، در مورد مهم ترین اولویت های سالمندان كشور، بیان كرد: سالمندان یك مسئله ی مهم برای كشوری هستند و حتی در این رابطه نیاز به دادن آمار نیست چون تا الان آمار های زیادی در رابطه با سالمندان اعلام شده است و روز به روز هم بیشتر می شود، حتی همكاران سازمان بهزیستی به ماجرای سونامی سالمندان اشاره كرده بودند كه درست هم بود و به دنبال آن بود كه من اعلام كردم برنامه ملی سالمندان تصویب و ابلاغ شده و الان در این مورد سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت در حال انجام و بررسی كارهای مربوط به خودش است.

وی ادامه داد: در حوزه بهداشت و درمان هم مهم ترین اولویت این است كه اول نیروی انسانی مورد نیاز تكمیل شود، یعنی باید رشته های تخصص سالمندی را تاسیس كنیم كه چند سال فعال شده بود ولی الان متوقف شده، همچنین دوره های كوتاه مدت كه الان همكاران متخصص بالینی در چند دانشگاه برگزار می كنند تا از این طریق ما متخصصینی داشته باشیم كه در حوزه ی سالمندی كار كنند.

جغتایی افزود: به عبارتی طب سالمندی باید جایگاهش در كشور گسترش پیدا كند و ما در زمینه ی نیروی انسانی متخصصین مختلف داریم ولی آموزش تخصصی لازم برای مداخلات خدمات درمانی و توانبخشی سالمندان كم داریم.

وی گفت: نكته دیگر به پرستارهایی مربوط است كه اختصاصاً با سالمندان كار می كنند، فوق لیسانس این رشته سال هاست كه ایجاد شده و باید گسترش پیدا كند تا در این حوزه بتوانند بهتر كار كنند.

جغتایی افزود: موضوع دیگر این است كه باید برای سالمندان در مراكز ارائه ی خدمات در بیمارستان یا كلینیك ها، ساختارهای درست شود تا خدمات اختصاصی سالمندان را بگیرند كه این هم همكاران دفتر سالمندی در حال پیگیری هستند تا این اتفاق بیفتد و مهم تر از آن این است كه این خدمات در نظام شبكه ادغام شود.

وی ادامه داد: شایع ترین مشكل كه باید به آن توجه شود، اختلال های حافظه است كه برنامه ایی برای آنها در نظر گرفته شده، افرادی كه در معرض این مشكل هستند غربالگری می شوند و به دنبال آن خدمات توانبخشی به آنها داده می شود.

ادامه دارد...
منبع خبر:
ایلنا
   تاریخ: ۱۳:۵۳ - ۱۹/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۰