دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

خدمات توانبخشی پزشكی، بیمه شود
 
مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی با تاكید بر اینكه خدمات توانبخشی پزشكی باید به تدریج تحت پوشش بیمه قرار گیرد، گفت: بر اساس این نكات قرار شد برنامه كشوری توانبخشی پزشكی تدوین شود كه بیش از 2 سال برای آن زمان گذاشتیم و حاصل آن به دانشگاه های علوم پزشكی ابلاغ شد.
خدمات توانبخشی پزشكی، بیمه شود به گزارش ایسنا، دكتر محمدتقی جغتایی در نشستی خبری در پاسخ به سوال ایسنا درباره نقش طرح تحول سلامت در گسترش خدمات توانبخشی، گفت: برنامه توانبخشی ابلاغ شده كشوری است و پیگیری می كنیم تا بخش هایی از برنامه توانبخشی در قانون هفتم توسعه كشور گنجانده شود تا به تغییرات دولت ها ربطی پیدا نكند. از سوی دیگر خرسندیم كه در مناظرات انتخاباتی اغلب كاندیداها به موضوع توانبخشی پرداختند و این نشان می دهد كاندیداها به این ضرورت ها پرداختند.

وی افزود: برنامه كشوری توانبخشی پزشكی توسط مقام محترم وزارت به دانشگاه های پزشكی ابلاغ شده است. حوزه توانبخشی ابعاد گوناگونی دارد كه بخش سلامت آن متوجه ما در وزارت بهداشت است. از طرفی در رهنمودهای كلی سلامت كه توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد یكی از بندها این است كه خدمات سلامت اعم از درمان، پیشگیری یا توانبخشی به شكل عادلانه به مردم ارائه شود و برای اقشار آسیب پذیر در دسترس باشد. از طرفی در برنامه های تشریحی وزیر محترم به مجلس شورای اسلامی نیز در بندی به تعیین برنامه كشوری توانبخشی پزشكی اشاره شده بود.

جغتایی ادامه داد: در طول سالیان قبل بویژه از 2014 به بعد سازمان بهداشت جهانی برنامه ای ویژه در حوزه توانبخشی تعیین كرد تا این خدمات در دسترس باشد و گسترش یابد. در سال 2017 این موضوع دقیق تر بررسی شد و اصل هایی برای آن تعیین شد و مشخص شد كه خدمات توانبخشی پزشكی باید در تمام سیاست های درمانی تسری یابد و همچنین درون ساختارهای ارائه خدمات سلامت، ساختار خدمات توانبخشی هم وجود داشته باشد. خدمات توانبخشی دیگر نباید سطح سوم ارائه خدمات باشد و باید در سطوح ارائه خدمات پیشگیری و درمان ادغام شود.

جغتایی افزود: همچنین اصل دیگری می گوید كه خدمات توانبخشی پزشكی باید به تدریج تحت پوشش بیمه قرار گیرد. از طرفی وسایل كمكی توانبخشی مانند سمعك، ویلچر و... در اختیار قرار گیرد. بر اساس این نكات قرار شد برنامه كشوری توانبخشی پزشكی تدوین شود كه بیش از 2 سال برای آن زمان گذاشتیم و حاصل آن به دانشگاه های علوم پزشكی ابلاغ شد.

ادامه دارد
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۳:۳۷ - ۱۹/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۸