دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

سیل مراجعه بیماران عادی بیشتر از كرونایی ها!
 
تهران- ایرنا- روزنامه ایران در گفت وگو با روسای بیمارستان ها نوشت: ترس مردم از مراجعه به علت بیماری كووید19 به مراكز درمانی به حداقل رسیده... اما با توجه به اینكه بیماران مدتی به بیمارستان مراجعه نكرده بودند شدت بیماری ها افزایش پیدا كرده است.
سیل مراجعه بیماران عادی بیشتر از كرونایی ها! تهران- ایرنا- روزنامه ایران در گفت وگو با روسای بیمارستان ها نوشت: ترس مردم از مراجعه به علت بیماری كووید19 به مراكز درمانی به حداقل رسیده... اما با توجه به اینكه بیماران مدتی به بیمارستان مراجعه نكرده بودند شدت بیماری ها افزایش پیدا كرده است.

روزنامه ایران 20 خرداد به گفت وگو با رؤسای بیمارستان ها و پزشكان درباره عوارض تأخیر در مراجعه بیماران به مراكز درمانی پرداخت و نوشت: دكتر خسرو صادق نیت رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) با بیان اینكه حدود 15 درصد تخت ها در اختیار بیماران كرونایی است، عنوان می كند: در حال حاضر خدمات غیر كووید19 با تمام ظرفیت ادامه پیدا می كند و بخش های كرونایی كاملاً از بستری های غیركرونایی جدا شده است. به طوری كه اتاق های عمل مثل سابق فعال شده و عمل های جراحی، پیوندها، جراحی پیشرفته كبد و قلب و كلیه انجام می گیرند. این در حالی است كه تا چند هفته پیش و بنا به دستور وزارت بهداشت مریض های غیركرونایی بجز موارد اورژانسی پذیرش نمی شدند و ملزم بودیم خدمات غیركرونایی را تعطیل كنیم تا تخت بیشتری داشته باشیم.

وی درباره چرایی افزایش شدت بیماری ها نسبت به روزهای قبل اپیدمی نیز عنوان می كند: علت اصلی ترس و نگرانی بیماران بود كه می ترسیدند اگر مراجعه كنند در مواجهه با مبتلایان كرونا درگیر بیماری شوند. علاوه بر این داشتن بیماری زمینه ای موجب شد به دلیل عدم پیگیری درمان شدت این بیماری ها زیاد شود در حالی كه بیماران سعی می كردند از ابتلا به بیماری كرونا دور بمانند اما می بینیم كه مراجعه این بیماران به مراكز درمانی ضروری بود و عوارض بیماری های زمینه ای با شدت بیشتری بروز كرده است.

پیشرفت بیماری های سرطان و شیمی درمانی هایی كه رها شده
رئیس بیمارستان سینای تهران با اشاره به كاهش اشغال تخت های بستری از سوی بیماران كرونایی در عین حال از افزایش سرعت عمل های جراحی بیماران غیركرونایی در روزهای اخیر خبر می دهد و به «ایران» می گوید: در فاز اوج بیماری از 480 تخت 220 تخت به بیماران كرونا اختصاص داشت و فشار كاری پرستاران و پزشكان متوجه بیماران كرونایی بود. برای همین خدمات به مریض های غیركرونایی كاهش پیدا كرد. بعد از آرام شدن سیر بیماری در حال حاضر تنها 40 تخت برای كرونایی ها است و بقیه تخت ها به مریض های عادی اختصاص پیدا كرده و پرستاران و پزشكان نیز عمل های جراحی بیماران غیركرونایی را با شیب تند و بالایی انجام می دهند.به گفته دكتر محمد طالب پور؛ پیك كرونا غیر از صدمه ای كه به مریض های كرونایی زد و موارد فوت را افزایش داد ضرر مضاعفی داشت و آن پرهیز بیماران ارجاعی به بیمارستان های دانشگاهی بود كه از لحاظ پرداخت هزینه ها مأمنی برایشان حساب می شود. انصراف بیماران از مراجعه به مراكز درمانی گاهی موجب می شود بیماری پیشرفت كند و اتفاقات ناخوشایندی برای بیماران می افتد. عواقب چنین وضعیتی به گردن آنهایی است كه پروتكل های بهداشتی را رعایت نمی كنند و باعث گسترش ویروس كرونا می شوند.

وی تأكید می كند كه اگرچه وضعیت پذیرش بیماران غیركرونایی به حالت عادی برگشته اما به دلیل آنكه عمل های جراحی به تأخیر افتاده سرطان ها و بویژه وضعیت بیماران دیابت، دیالیز، روماتیسم، نورولوژی و بیماری های مزمن پیشرفت كرده است به این دلیل كه بسیاری از این بیماران در طول اپیدمی سرخود داروهایشان را كم و زیاد می كنند یا خوددرمانی می كنند. همه اینها خطرآفرین است. در حال حاضر ما با مواردی مواجه هستیم كه در كنفرانس ها مطرح می شود كه اگر فلان بیمار 5 ماه پیش عمل می شد شانس زنده ماندنش بیشتر بود و بیماری اش عود نمی كرد. ما مریض هایی داریم كه عملاً از بیماری شان آگاه هستند ولی عنوان می كنند به خاطر ترس از كرونا مراجعه نكرده اند.

طالب پور با بیان اینكه تأخیر در عواقب درمانی بیماری ها دو دسته است می گوید: دسته اول بیماری هایی است كه نیازمند جراحی است و پزشك در شرایط بسیار نامناسب پیشنهاد جراحی دستگاه گوارش، زنان و اورولوژی و ارتوپدی را می دهد تأخیر در انجام این نوع جراحی ها گاهی عواقب ناخوشایندی ایجاد می كند ما از این رده بیماران كم نداریم كه باید 6 ماه پیش عمل می شدند ولی هنوز عمل نشدند چون كه ترسیدند و جلو نیامدند.رئیس بیمارستان سینا در ادامه می افزاید: دسته دوم بیماران داخلی مزمن هستند كه باید مرتب ماهیانه چك شوند و اگر فاصله ای بیفتد و حرمت ویزیت پزشك توسط بیمار كمرنگ شود از این لحاظ كه بیمار 6 ماه مراجعه نكند و داروها را درست مصرف نكند دردسرهایش بتدریج خودش را نشان می دهد. توصیه ما به همه بیماران این است وضعیت بیماری شان را مرتب كنترل كنند. با كاهش شیوع پیك چهارم و با رعایت ایمنی مراجعه به پزشكان را فراموش نكنند تا دوباره داروهایشان تنظیم و شرایطشان توسط پزشكان كنترل شود. وی هشدار می دهد: بیماران قلبی كه داروی فشار خون مصرف می كنند كم و زیاد كردن داروها آنها را دچار مرگ ناگهانی می كند. همچنین بیماری های غدد و هورمونی به شكل مرتب نیاز به ویزیت دارند و حتماً مراجعه مستقیم باید انجام شود. همچنین بیماری های شایع مثل دیابت و تیروئید و بیماری های خود ایمنی به واسطه اینكه ناشناخته هستند و كنترلشان با آزمایش مرتب میسر است نباید رها شوند. از آن طرف سرطان ها و شیمی درمانی ها رها شده و مغفول مانده و افراد جرأت نمی كنند مراجعه كنند در حالی كه انتظار این است ریسك ویزیت را با رعایت موارد ایمنی به عود بیماری باید ترجیح داد.

تأثیر معنادار اشغال تخت های مراقبت های ویژه در پذیرش بیماران غیركرونایی
رئیس بیمارستان حضرت رسول اكرم(ص) با بیان اینكه اشغال تخت های مراقبت های ویژه از سوی بیماران كرونایی تأثیر معناداری در ارائه خدمات به سایر بیماران داشته است؛ به «ایران» می گوید: ما چهار پیك را در 16 ماه گذشته در استان تهران تجربه كردیم. در پیك چهارم كه از اسفند 99 شروع شد تا 50 درصد ظرفیت بیمارستان را به بیماران كرونایی اختصاص دادیم. در حال حاضر میزان بیماران بستری در بخش های تنفسی و مراقبت ویژه مختص كرونا به یك سوم بیماران در حداكثر مراجعه پیك چهارم كاهش پیدا كرده است. از این میزان نزدیك به 50 درصدشان بیمارانی هستند كه نیاز به تخت های مراقبت ویژه و خاص دارند. شاید به این دلیل است كه بیماران بدحال ماندگاری شان به نسبت مریض های خوش حال بیشتر است. اثر این اتفاق تأثیر بسیار معنی داری در مورد خدمات سایر بیماران داشته است.

تقی ریاحی عدم مراجعه بیماران و دستورات بالا دستی برای تعطیلی موارد جراحی و بستری غیراورژانسی را دو علت مهم كاهش میزان مراجعه در بخش های غیركرونایی عنوان می كند و می گوید: در سه ماه گذشته تنها در یك هفته اخیر فرصت پیدا كردیم بخش ها را برای خدمات پزشكان در رشته های مختلف باز كنیم. پیش از این محدودیت هایی را ایجاد كرده بودیم تا بتوانیم به بیماران كرونایی خدمات ارائه دهیم.وی در ادامه به كاهش درآمد بیمارستان ها به دلیل كاهش مراجعه بیماران غیركرونایی اشاره می كند و می افزاید: منبع درآمد بیمارستان از محل تعرفه های رسمی وزارت بهداشت است كه قاعدتاً می توان نتیجه گیری كرد كه در دوماه پایانی سال 98 و طی سال 99 و تا امروز بیمارستان متأثر از خدمات بیماران كرونایی است و اقتصاد بیمارستان بشدت آسیب دیده است و میزان هزینه ها بسیار بیشتر از میزان درآمدهای كسب شده است و قریب به 20 تا 30 درصد از شرایط عادی و به طور متوسط 30 تا 40 درصد نسبت به حالت عادی زیاندهی داریم.

نظم مراجعات بیماران قلبی به پزشك به هم خورده است
دكتر حسن آقاجانی فوق تخصص قلب و عروق با بیان اینكه نظم مراجعات بیماران سرپایی به پزشك در طول اپیدمی كووید19 تا حدودی خدشه دار شده است، به «ایران» می گوید: مشاهدات ما در مركز قلب تهران كه مركز درمانی ریفرال و ارجاعی است نشان می دهد در مواقعی بویژه در روزهای پیك بیماری مراجعات بیماران به دلیل احتیاط كمتر می شود و زمان های مراجعه برای ویزیت را به تعویق می اندازند. به گفته این استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران؛ بیماران در اوایل كرونا با سردرگمی زیادی مواجه بودند و ما با افرادی مواجه بودیم كه به علائمشان توجه نمی كردند، مراجعه بهنگام نداشتند و سكته قلبی می كردند یا مواردی داشتیم كه سكته قلبی مستقر شده و شرایط بدتری ایجاد شده بود آنگاه به بیمارستان می آمدند. افراد فكر می كردند محیط بیمارستان آلوده است و اگر مراجعه كنند به بیماری كرونا مبتلا می شوند.

وی با بیان اینكه زمان مراجعه بهنگام به پزشك در بیماری های قلبی و عروقی بسیار مهم است می افزاید: در روزهایی كه با پیك بیماری مواجه هستیم مراجعات بیماران تا اندازه ای نظم خودش را از دست می دهد. ما در مركز قلب به شكل فعال وضعیت بیماران را پیگیری می كنیم و از طریق تماس نوبت دهی شان تنظیم می شود. با این حال كماكان بیماران با فاصله مراجعه می كنند و وقتی علت را جویا می شویم پاسخشان این است: «از ترس كرونا مراجعه نكردیم.»

خانواده ها مراجعه نمی كنند؛ بچه ها مجبورند با بیماری شان كنار بیایند
حجت درخشان فر فوق تخصص ریه كودكان بیمارستان مسیح دانشوری از كاهش مراجعه سرپایی به مطب های متخصص های كودكان خبر می دهد و به «ایران» می گوید: یكی از دلایل كاهش مراجعه سرپایی كودكان به مطب ها ناشی از مراقبت های بیشتری است كه در طول اپیدمی به وجود آمد. زدن ماسك و رعایت شیوه نامه های بهداشتی از جمله تعطیلی مدارس و كاهش ورود به جامعه، شیب بیماری های تنفسی و عفونی را در بین كودكان كاهش داده. برای مثال آبله مرغان كه در فصل مدارس بین بچه ها شیوع پیدا می كند و همچنین بیماری گال و شپش در كودكان كم شده است.

وی با بیان اینكه مطب ها در بحران كووید19 همچنان با كاهش درآمد مواجه هستند، می افزاید: با گذشت بیش از یك سال از اپیدمی هنوز هم خانواده ها از مراجعه به مطب ها و بیمارستان ها ترس دارند. خیلی از بیماران ما به ویزیت های آنلاین روی آورده اند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در ادامه می افزاید: همزمان با شیوع ویروس كرونا اسامی برخی از بیمارستان ها از جمله مسیح دانشوری بر سر زبان ها افتاد. برای همین هنوز هم بسیاری از خانواده ها از مراجعه كودكان شان به این بیمارستان اجتناب می كنند. این تصور همچنان وجود دارد اگر كسی وارد بیمارستان مسیح دانشوری شود كرونا می گیرد. در نتیجه همه اینها باعث شد جراحی های الكتیو نیز كمتر شود اگرچه چندین بار دستورالعمل آمد كه جراحی های الكتیو در پیك های كرونا تعطیل شود ولی بعد از آن هم وضعیت به این ترتیب پیش رفته است برای مثال كودكی كه فتق نافی یا عمل جراحی خاصی دارد سعی می كند فعلاً مراجعه نكند. در این موارد نیز خانواده ها، فرزندان شان را مجبور می كنند كه بعد از ریشه كنی اپیدمی یا واكسیناسیون به نحوی با مشكل و بیماری شان كنار بیایند.

منبع: روزنامه ایران
برچسب ها
- كرونا
- بیمارستان مسیح دانشوری
- بیمارستان سینا
- وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی
- دیابت
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۰:۳۳ - ۲۰/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۶