دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

اپلیكیشنی برای تشخیص افسردگی از روی صدای افراد
 
یك برنامه كاربردی تلفن همراه در آینده نزدیك می تواند با تجزیه و تحلیل صدای افراد، ابتلای آنان به افسردگی را شناسایی كند.
اپلیكیشنی برای تشخیص افسردگی از روی صدای افراد به گزارش ایسنا و به نقل از آی ای، بیش از 264 میلیون نفر در سراسر جهان از اختلال افسردگی عمده(MDD) رنج می برند و 20 میلیون نفر دیگر نیز به اسكیزوفرنی مبتلا هستند. این دو گرفتاری از رایج ترین مقدمه های خودكشی هستند و یافتن راه هایی برای شناخت علائم افراد دارای هر یك از این موارد برای جلوگیری از یك پایان بد بسیار مهم است. اكنون یك سیستم جدید قصد دارد دقیقاً همین كار را انجام دهد.

اختلال افسردگی عمده یا اختلال افسردگی ماژور، اختلالی است كه دو مشخصه اصلی آن یعنی حالت افسردگی(خُلقِ پایین) در وضعیت ها و موقعیت های مختلف و بی علاقگی به انجام فعالیت هایی كه قبلاً برای فرد، لذت بخش بوده، به مدت دست كم دو هفته است. افسردگی معمولاً همراه با علائمی مثل عدم اعتماد به نفس، اختلالات خواب، اختلالات خوردن، خستگی، بی حالی و احساس درد بدون دلیل همراه است.

بر اساس یك مطالعه جدید كه به شكل مجازی در 180امین نشست انجمن صوتی آمریكا در روز سه شنبه 8 ژوئن ارائه شده است، یك سیستم وارونگی گفتار، سیگنال های صوتی(اصوات) را به شكل متغیرهای خاص آهنگ صوتی تجزیه و تحلیل می كند كه حركت و زمان حالات گفتاری را تجسم می كند.

مسئله خودكشی دومین علت اصلی مرگ و میر در كودكان و بزرگسالان 10 تا 34 ساله است. این مسئله همچنین دومین علت اصلی مرگ و میر در كودكان سیاه پوست 10 تا 14 ساله و سومین علت اصلی مرگ در نوجوانان سیاه پوست 15 تا 19 ساله است.

"كارول اسپی-ویلسون" از دانشگاه مریلند در 180امین جلسه انجمن صوتی آمریكا كه امسال به صورت مجازی برگزار شد، عنوان كرد كه چگونه ممكن است سلامت روان فرد در حالات گفتاری وی قابل تشخیص باشد.

وی ادعا كرد كه هماهنگی گفتاری هنگام ابتلای فرد به افسردگی عمده تغییر می كند و پیشنهاد كرد كه یك سیستم وارونگی گفتار با قابلیت نگاشت سیگنال های صوتی به متغیرهای آهنگ صوتی و تجزیه و تحلیل حالات گفتاری فرد می تواند این تغییرات را شناسایی كند.

وی گفت: افسردگی با كاهش سرعت حركات روانی همراه است. در نتیجه آنها نمی توانند به سرعت فكر كنند و سرعت مكالمه آنها با مكث طولانی تری همراه است.

هدف این مطالعه با استفاده از تكنیك های یادگیری ماشین برای تهیه داده ها برای یك مدل یادگیری عمیق از طبقه بندی سلامت روان، این است كه یك فناوری ردیابی افسردگی را به چیزی مانند یك برنامه در تلفن های هوشمند تبدیل كند كه بتواند به بیماران و متخصصان روانپزشكی كمك كند تا سلامت روان افراد را بسنجند.

"اسپی-ویلسون" ادعا می كند كه این فناوری می تواند تأثیر قابل توجهی در شناسایی افراد مبتلا به MDD و در نتیجه، كاهش چشمگیر میزان خودكشی داشته باشد.

وی افزود: در حالت ایده آل می توان با این برنامه وضعیت سلامت روان افراد جامعه را ردیابی كرد و اگر برنامه تشخیص دهد كه میزان افسردگی در حال افزایش است، هشدارهای مناسب را به آنها ارائه دهد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۹:۱۱ - ۲۰/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۰