دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

2 هزار كودك كار و 2 هزار كودك زباله گرد
 
آماری كه باید چندین برابر باشد؛ 2 هزار كودك كار و 2 هزار كودك زباله گرد مدیر كل بهزیستی استان تهران درباره آمار كودكان كار و زباله گرد در سطح استان تهران نیز گفت: این كودكان حدود 4 هزار نفر هستند كه دو هزار نفر آنها كودك كار و دو هزار نفر كودك زباله گرد هستند.
شاهرخی مدیر كل بهزیستی استان تهران در نشست خبری كه به مناسبت روز جهانی مبارزه با كار كودكان در مركز نگهداری كودكان كار یاسر برگزار شد، گفت: هیچ انسانی حاضر نیست كه كودكش در معابر اقدام به كار كردن كند.
وی بیان كرد: در دوره ای كه مسئولیت سازمان بهزیستی كشور به قبادی دانا واگذار شده است، انصافاً اقدامات موثری را در رابطه با شناسایی، ساماندهی و حمایت از كودكان كار و خیابان شاهد هستیم كه یك تكلیف قانونی نیز هست.
وی تصریح كرد: سازمان بهزیستی در كنار سایر فعالیت های خود كه بسیار گسترده است، توجه ویژه ای به پدیده كودكان كار و خیابانی داشته است كه بر همین اساس طرح جذب، شناسایی و حمایت از كودكان كار و خیابانی را در دستور كار خود قرار داده است.
شاهرخی ادامه داد: سازمان بهزیستی به دنبال وظیفه قانونی خود از اسفند ماه سال 98 شناسایی و جذب و ساماندهی كودكان كار و خیابان را در دستور كار خود قرار داد كه همزمان با شیوع كرونا اجرای این طرح ادامه پیدا كرد.
وی گفت: شناسایی، جذب و حمایت از كودكان كار و خیابان آنقدر مهم است كه در حال حاضر به یك كار فراسازمانی تبدیل شده است. اما متاسفانه از گذشته یك ساختار معیوبی در این زمینه وجود داشته است و خوشبختانه در فرآیند جدید معایب و نقص ها رفع شده و نتایج قابل قبولی در این طرح به دست آمده است.
مدیركل بهزیستی استان تهران با اشاره به آمارهایی كه در طرح شناسایی، جذب و حمایت از كودكان كار و خیابان به دست آمده است، بیان كرد: تا هفته گذشته 923 نفر در این طرح شناسایی و مورد حمایت قرار گرفتند كه از این تعداد 763 نفر كودكان اتباع و 160 نفر كودكان ایرانی بودند كه همین آمار نشان از جمعیت بالای كودكان اتباع در این حوزه دارد و نیازمند رسیدگی جدی است.
وی ادامه داد: بر اساس آمار به دست آمده همانطور كه گفتم 85 درصد از این كودكان افراد بیگانه بودند كه به صورت غیرقانونی وارد كشور شدند و در حال حاضر به یكی از معضلات ما در این حوزه تبدیل شده است.
شاهرخی بیان كرد: چرخه توانمندسازی كودكان كار و خیابان در طرح مذكور مورد تاكید است به ویژه مورد تاكید سازمان بهزیستی قرار دارد. برای نخستین بار در این طرح ما به ثبت عنبیه این كودكان پرداختیم تا تمام اطلاعات آنها از طریق عنبیه ثبت شود و مشخص شود كه یك كودك چند بار توسط بهزیستی جمع آوری می شود و چه تعداد كودكان در چند نوبت مورد شناسایی قرار می گیرند.
وی در رابطه با آمار ترخیص كودكان و بازگشت آنها به خانواده هایشان نیز گفت: 724 كودك از 923 كودكی كه شناسایی شدند ترخیص و به خانواده هایشان بازگشتند كه حمایت سازمان بهزیستی از آنها ادامه خواهد داشت و توانمندسازی خانواده توسط مددكاران اجتماعی در اولویت خواهد بود. وی در ادامه با تاكید بر اینكه یكی از اهداف این طرح عدم بازگشت این كودكان به سطح معابر است، در این باره بیان كرد: از همین رو حمایت و توانمندسازی این كودكان از اهداف قابل اجراست.
در ادامه این نشست خبری مدیركل بهزیستی استان تهران از شهروندان تهرانی درخواست كرد در اجرای طرح شناسایی، جذب و حمایت كودكان كار و خیابان به مشاركت با بهزیستی بپردازند.
وی گفت: از شهروندان می خواهیم هر كجا كودكان كار را مشاهده می كنند به جای دلسوزی و پرداخت پول به آنها با شماره 123 كه اورژانس اجتماعی است تماس بگیرند و این موارد را اطلاع دهند تا همكاران ما در اسرع وقت در این مكان ها حاضر شوند و به جذب این كودكان اقدام كنند.
وی ادامه داد: چندین مركز جدید برای سازماندهی كودكان كار و خیابان توسط بهزیستی راه اندازی شده و ظرفیت بالایی در این بخش فراهم شده است.
وی همچنین درباره آمار كودكان كار و زباله گرد در سطح استان تهران نیز گفت: این كودكان حدود 4 هزار نفر هستند كه دو هزار نفر آنها كودك كار و دو هزار نفر كودك زباله گرد هستند. ما جلسات متعددی با شهرداری تهران و با موضوع برخورد با پیمانكاران متخلف و سوءاستفاده گر از كودكان زباله گرد برگزار كرده ایم و قرار است شهرداری تهران با پیمانكاران متخلف برخورد كند. هدف ما در این فرآیند كاهش كودكان زباله گرد است كه امیدواریم در این راه موفق شویم.
منبع خبر:
روزنامه کائنات
   تاریخ: ۰۹:۴۰ - ۲۳/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۵