دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

فشار های اقتصادی از دلایل بروز خشونت های اجتماعی
 
محبی به عمق آسیب های ناشی از خشونت های عاطفی و روحی اشاره كرد و گفت: فشارهای اقتصادی، ناعدالتی های مادی و در حال حاضر محدودیت های همه گیری كرونا موضوعی تحمیل شده برای بروز بیشتر خشونت های اجتماعی و خانوادگی است.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، جلسه كمیسیون حمایت قضایی، مالكیت فكری، مسئولیت اجتماعی و حاكمیت شركتی اتاق بازرگانی فارس با حضور اعضای آن و با دستور جلسه گزارش عملكرد كمیسیون و فعالیت های آن و بررسی دلایل و عوامل موثر در بروز خشونت های خانوادگی و اجتماعی به صورت وبینار برگزار شد.

سهیلا محبی عضو هیات نمایندگان و رئیس كمیسیون حمایت قضایی، مالكیت فكری، مسئولیت اجتماعی و حاكمیت شركتی این اتاق در این جلسه مقدمه ای پیرامون خبر های اخیر در كشور و التهاب بوجود آمده در جامعه در خصوص چرایی و چگونگی بروز قتل های خانوادگی، اهمیت سلامت روانی و اجتماعی جامعه و كیان خانواده و مسئولیت اجتماعی افراد مطرح كرد.

او گفت: خشنونت زوایای پنهان بسیاری دارد كه از علل اصلی بروز خشونت های منجر به جرایم خشن می توان عدم توانایی گفت وگو و بحث و مذاكره و نداشتن مهارت ارتباطی صحیح، ساختار غلط فرهنگی، نگرش های بی مورد سنتی و مشكلات شخصیتی و فردی عنوان كرد.

محبی افزود: سلامت از فاكتور های مهم در رشد و توسعه یافتگی است و سلامت روانی و اجتماعی دو مقوله جدایی ناپذیر از سلامت جسم است كه باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا اصلاح ساختار های اجتماعی و اقتصادی خانواده می تواند خشونت را كاهش دهد.

او بیان كرد: سلامت فردی و اجتماعی یكی از عوامل اصلی تعیین كننده میزان مسئولیت پذیری اجتماعی افراد است و با استفاده درست از مولفه های سلامت فردی و اجتماعی می توان زمینه بروز و تقویت مسئولیت اجتماعی افراد در جامعه و به تبع آن موفقیت جامعه و خرد جمعی را تصمین كرد.

محبی با تاكید براینكه مسئولیت پذیری افراد در مقابل جامعه و یكدیگر موضوع است كه باید مد نظر قرار گیرد اظهارداشت: مسئولیت پذیری اجتماعی بیانگر احساس و عملی است كه افراد در چارچوب موقعیت و نقش های خود به طور آگاهانه و آزادانه نسبت به امور گوناگون بروز می دهند و این مفهوم می تواند بسیاری از تعهد و وظائف را در برگیرد.

او ادامه داد: مسئولیت پذیری اجتماعی به ویژه در نسل جوان به دلیل اهمیت آن ها در تعیین نیروی فعال و آینده سازان جامعه ضرورت بیشتری دارد كه این مهم باید مورد توجه قرار گیرد.

محبی به عمق آسیب های ناشی از خشونت های عاطفی و روحی اشاره و اضافه كرد: فشار های اقتصادی، ناعدالتی های مادی و در حال حاضر محدودیت های همه گیری كرونا موضوعی تحمیل شده برای بروز بیشتر خشونت های اجتماعی و خانوادگی است.

جلسه مژگان جعفریان نائب رئیس كمیسیون حمایت قضایی، مالكیت فكری، مسئولیت اجتماعی و حاكمیت شركتی اتاق بازرگانی فارس به ارائه گزارش عملكرد و تشریح برنامه های كمیسیون امسال پرداخت.

جعفریان از جمله برنامه های كمیسیون در سال 1400 را شناسایی انجمن ها و تشكل های اجتماعی، فرهنگی و تهیه بانك اطلاعاتی تشكل های فعال و معتبر شیراز و استان فارس جهت هدفمند كردن حمایت ها، بازدید از مؤسسات و تشكل های در راستای رصد عملكرد و همكاری متقابل، برگزاری دوره های آموزشی در كمیته های زیرمجموعه، برگزاری وبینار ملی مسئولیت اجتماعی و بررسی و پیگیری موضوع مساعدت شركت ها در قالب مسئولیت اجتماعی به عنوان مالیات مستقیم كه می بایست در سطح ملی برشمرد.

نجیبی استاد دانشگاه و وكیل دادگستری نیز با تقدیر از این كمیسیون در خصوص بررسی موضوع فوق، بازنگری و كنكاش طرح موضوع قتل های خانوادگی را در ریشه یابی و رفع چنین مسائل و مشكلات موثر عنوان كرد.

او با اشاره به آموزه های دینی و مذهبی گفت: اقدامات بسیاری برای ایجاد سلامت افراد در جامعه می توان در نظر گرفت، اما مهمترین آن ها كنترل خشم و بردباری اجتماعی است كه در وهله اول راهگشا امور اجتماعی است.

نجیبی افزود: از سوی دیگر تاكید بر تغییر تفكر مسئولان و افراد اجتماع جهت فرهنگ سازگاری، تعامل و گذشت كه میبایست در راس سایر امور قرار گیرد.
   تاریخ: ۱۰:۲۰ - ۲۳/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۸