دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

نقطه نظرهای رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری
 
در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، با دكتر"حمیدرضا خانكه " رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و رئیس رصدخانه اجتماعی كووید 19 به گفت وگو نشستیم تا علاوه بر كسب نقطه نظرهای ایشان در این خصوص، هر چه بیشتر به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری پی ببریم، كه حاصل این گفت وگو از نظر می گذرد.
به گزارش پایگاه خبری اطلاع رسانی روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نقطه نظرهای رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری
در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، با دكتر"حمیدرضا خانكه " رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و رئیس رصدخانه اجتماعی كووید 19 به گفت وگو نشستیم تا علاوه بر كسب نقطه نظرهای ایشان در این خصوص، هر چه بیشتر به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری پی ببریم، كه حاصل این گفت وگو از نظر می گذرد.

نقطه نظرهای رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری

خبرنگار وبدای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در ابتدای این گفت وگو و به عنوان اولین سئوال از دكتر خانكه پرسید: از نظر جنابعالی، شركت در انتخابات با چه هدفی انجام می شود؟

دكتر خانكه رئیس دانشگاه در پاسخ به این سئوال، گفت: كشور ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران، دارای یك بعد جمهوریت و یك بعد، اسلامی است. ما با توصیه های اسلامی و مذهبی، تمایل داریم با مردم سالاری دینی، الگوی موفقی از تلفیق دین در زندگی و در سیاست داشته باشیم. مشاركت مردم در انتخابات، یعنی سهم داشتن در سرنوشت خودشان، انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات دیگر، بنوعی فرصت ایجاد می كند كه ما مشاركت كنیم، سهم داشته و نقش خود را در سرنوشت خودمان، ایفاء كنیم. نمایندگان و نخبگان خودمان را حمایت كنیم تا مسیر اجرایی كشور و سكان اجرایی كشور را به دست بگیرند.

وی افزود: بنابراین، هر ایرانی وظیفه دارد با هر دینی، آئینی، باوری و تمایلات سیاسی خودش در انتخابات مشاركت كند و هر كسی حق دارد كه در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تمایلات متفاوتی داشته باشد. و با مشاركت همه در انتخابات، می توانیم نشان بدهیم كه این كشور چقدر بالنده و قدرتمند است و نشان بدهیم كه این كشور دارای فرهنگ غنی است و تاثیرگذار برای خود و دیگر كشورهای دنیا است.

رئیس دانشگاه تصریح كرد: اگربه وضعیت كشورهای منطقه دقت كنیم، در میان این كشورها، بندرت مردم سالاری مشابه ایران را می بینیم و توسعه یافتگی مشابه ایران را نمی بینیم، و این خصوصیت را باید در انتخابات نیز نشان بدهیم كه كشوری پیشرفته، برجسته و توسعه یافته ای هستیم.

سئوال دومی كه مطرح شد: از نظر جنابعالی، چه ویژگی هایی را می توان برای رئیس جمهوری آینده در نظر گرفت؟

دكتر خانكه در پاسخ گفت: وقتی ما می خواهیم رئیس قوه مجریه و عالی ترین مقام بخش اجرایی كشور را انتخاب كنیم، باید فردی باشد كه در وهله اول، از جنس مردم باشد، این فرد باید مسیر اجرایی را طی كرده باشد و در پست های مختلف تجربه كسب كرده باشد، علاوه بر اینكه دانش و تخصص كافی، و تحصیلات مناسب را دارد، مسیر كسب تجربه ، مسیر انجام فعالیت های اجرایی در سطوح مختلف را طی كرده باشد، دارای كارنامه ای موفق باشد، درد آشنا و صادق باشد، پایبند اصول باشد، ولایی باشد و حاكمیت نظام مقدس جمهوری اسلامی را بپذیرد.

وی افزود: این فرد باید تعهد داشته باشد كه به مشكلات مردم رسیدگی كند. بهرحال بواسطه شرایط تحریم و در برخی اوقات به دلیل سوء مدیریت هایی كه اتفاق افتاده، عدم توجه به منابع داخلی و عدم استفاده از ظرفیت های داخلی، مردم شرایط اقتصادی خوبی را طی نمی كنند، تورم افسار گسیخته ای داریم، وجود بیماری كووید در كنار تحریم ها و فشار قدرت های بزرگ دنیا، عرصه زندگی را برای مردم تنگ كرده و لذا فردی كه مسئولیت ریاست جمهوری را می پذیرد، باید تعهد داشته باشد كه در وهله اول، نیازهای مردم را در اولویت بگذارد، و به اجرای برنامه هایی كه در فعالیت تبلیغاتی اش اعلام می كند، متعهد باشد، اولویتش، زندگی و معیشت مردم باشد، اولویتش تسهیل زندگی بهتر برای مردم باشد، چرا كه این مردم، لایق زندگی بهتر هستند و در كنار آن، ارتباطات بین المللی را با عزت توسعه بدهد، در جهت توسعه علمی و توسعه پایدار كشور تلاش كند، از خام فروشی پرهیز كرده و از منابع ملی صیانت كند و از فرهنگ كشور حمایت و دفاع كند.

از رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی سئوال شد كه آیا رئیس جمهوری می تواند در به حداقل رساندن تاثیرات تحریم ها، سیاست های پولی و ارزی بر سیاست های بهداشت و درمان نقش داشته باشد؟

دكتر خانكه در پاسخ به این سئوال، اظهار داشت: به نظر من هر ایرانی می تواند نقش داشته باشد، رئیس جمهوری در عالی ترین جایگاه خود بیشترین اختیارات را دارد، قاعدتا رئیس جمهوری می تواند اینكار را انجام بدهد، نظام سلامت ایران، نظام بسیار پیشرفته و تاثیرگذاری است، حجم بسیاری از رضایتمندی مردم از مدیریت اجرایی كشور وابسته به نظام سلامت است.

وی افزود: یكی از مهمترین مطالبات مردم در تمام دنیا و در ایران، مطالبات مربوط به سلامتشان است، بنابر این وقتی نظام سلامت با مدیریت اجرایی رئیس جمهوری كه عالی ترین مقام اجرایی كشور است، بسمتی حركت كند كه نیازهای مردم را تامین كند، خدمات سلامتی در دسترس باشد، نابرابری در دسترسی به خدمات را كاهش بدهد، عدالت در سلامت را توسعه بدهد، از منابع و ظرفیت های داخلی استفاده كند، به جای تاكید بر درمان، بر پیشگیری تاكید كند، و اگر رفتار و شیوه زندگی مردم را، تغذیه سالم، هوای سالم، فعالیت بدنی مناسب و... را براساس الگوی زندگی ایرانی - اسلامی اصلاح كند، قاعدتا می تواند نیاز ما را به استفاده از منابع بیرونی، كاهش بدهد.

وی تصریح كرد: هیچ كشوری نمی تواند بگوید كه منحصرا و مستقلا قادر به اداره خود است، ما در یك جامعه جهانی زندگی می كنیم و باید ارتباطات همراه با عزت داشته باشیم. نظام سلامت هم در حوزه هایی وابسته به خارج از كشور است و ایرادی هم ندارد، تجهیزاتی وجود دارد كه ما فعلا قادر به ساخت آنها نیستیم، ولی منابع و استعداد زیادی در داخل كشور وجود دارد كه می توان از آنها بهره گرفت و وابستگی را به حداقل رساند. و حتی این امكان در كشور وجود دارد كه در حوزه سلامت، صادركننده خدمت باشیم و می توانیم تاثیرگذار برای كشورهای منطقه باشیم.

پرسش دیگری مبنی بر اینكه " به نظر جنابعالی، رئیس جمهوری چه حمایت مادی و معنوی می تواند از كادر درمانی كشور داشته باشد؟ ، در این گفت وگو مطرح شد.

دكتر خانكه در پاسخ گفت: ما در كشور خودمان چالش های بزرگی را تجربه كردیم، چه دوران دفاع مقدس كه مردم هشت سال برای حفاظت و صیانت از كشورشان سربازی كردند، و بعد وارد جنگ های اقتصادی و تحریم های مختلف شدیم، همه مردم درگیر شدند و در جنگ اخیر كه در مقابله با كووید بود، نظام سلامت در صف اول بود و كاركنان نظام سلامت، از مقام عالی وزارت، معاونان، روسای دانشگاه ها و كاركنان نظام سلامت در كلیه سطوح، پرستاران و پزشكان سربازی كردند و با حداقل امكانات، ایثارگری كردند، و در شرایطی كه دارو، واكسن و امكانات حفاظتی نبود، جنگیدند و عرصه را خالی نكردند.

وی افزود: این درحالی است كه در خیلی از كشورهای مترقی جهان دیده شد كه كاركنان نظام سلامت، تحصن و اعتصاب كردند، و محیط كارشان را خالی گذاشتند، برای اینكه از منابع بیشتر منتفع بشوند، ولی همكاران ما با شجاعت و ایثار ایستادند، جنگیدند و صحنه را خالی نكردند و همچنان هم در این عرصه هستند.

رئیس دانشگاه تاكید كرد كه نقطه قوت كشور ما، داشتن یك نظام قوی سلامت و افرادی با باورهای قوی، میهن دوست، كشور دوست، و وابسته به عقاید و باورهای مذهبی است، و در عین حال كه از این سرمایه انسانی حفاظت و صیانت می شود، باید حقوقشان تامین بشود، نیازهای اولیه شان تامین بشود، باید از آنان تقدیر مناسبی صورت بگیرد و اگر كسی آسیب دیده و یا شهادتی در خانواده اش پیش آمده، باید جبران مادی و معنوی بشود و حقوق این قشر باید تامین شود تا به بالندگی بیشتری برسیم.

وی ادامه داد: نظام سلامت ایران، این توان را دارد كه خدمات خودش را در كشورهای دیگر و با قیمت مناسب عرضه كند و یا حتی توریست سلامت داشته باشد و شاید درآمد از این بخش، كمتر از درآمد فروش نفت نباشد و عزت بیشتری هم برای ما ایجاد می كند، چرا كه ما مجبور به خام فروشی نفت بوده و وابسته هستیم، ولی تخصص پزشكی را می توانیم در بالاترین شرایط ارائه بدهیم، مشاركت كنیم و گزارش خوبی را از فرهنگ غنی و فرهنگ پزشكی خودمان ارائه بدهیم.

خبرنگار وبدای دانشگاه همچنین از دكتر خانكه پرسید: با توجه به مسئولیت جنابعالی به عنوان رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و رئیس رصدخانه اجتماعی كووید 19، نظرتان در مورد نقش دولت آینده در تقویت شبكه بهداشتی كشور، ادغام خدمات توانبخشی در این شبكه، و ارتقای سلامت روانی و اجتماعی جامعه چیست ؟

وی در پاسخ به این سئوال گفت: 30 درصد از مردم دنیا نیازمند خدمات توانبخشی هستند، 10 درصد مردم دنیا معلولند و ایران هم مستثنی نیست، از طرفی ما رشد سریع جمعیت سالمندی و متاسفانه كاهش جمعیت را در كشور داریم، یعنی ما افرادی داریم كه نیاز به خدمات توانبخشی دارند و این نیازها، روز به روز در حال افزایش است.

دكتر خانكه افزود: خدمات سطح اول كه پیشگیری و بهداشت است، خدمات سطح دوم كه درمان است، و حمایت از این بخش بخوبی در وزارت بهداشت نهادینه شده، ولی خدمات توانبخشی به درستی در دسترس مردم نیست، حمایت سیستم های بیمه ای از این خدمات كم است، تجهیزات و دستگاه ها تحت پوشش نظام سلامت قرار ندارد، بنابر این هزینه ها روز به روز افزایش پیدا می كند، پس دسترسی اقشار متوسط رو به پائین، به این خدمات كاهش پیدا می كند.

وی تصریح كرد: توقع ما این است كه دولت جدید، خدمات توانبخشی را در شبكه بهداشتی كشور ادغام كند، پوشش بیمه ای مناسب ایجاد كند، عدالت در تامین خدمات توانبخشی ایجاد شود، گسترش خدمات توانبخشی در كشور اتفاق بیافتد و مردم به همان راحتی كه به خانه های بهداشت دسترسی دارند، باید بتوانند به خدمات توانبخشی و تشخیص اولیه مربوط به مشكلات و بیماری های معلول كننده و ناتوان كننده نیز دسترسی داشته باشند.

رئیس رصدخانه اجتماعی كووید 19 درباره حوزه بعدی، یعنی "سلامت اجتماعی" اظهار داشت: بیش از 75 تا 80 درصد عوامل تاثیرگذار بر سلامت، در خارج از نظام سلامت است، مثل " سواد سلامت، فقر، تغذیه، هوای سالم، اقتصاد مناسب، اشتغال "، اینها فاكتورهایی هستند كه بر سلامت مردم تاثیرگذار هستند. و اگر قرار باشد كه ما یك جامعه سالم و پویا داشته باشیم، ابعاد سلامت نباید نادیده گرفته شوند، پیشنهاد ما این است كه دولت جدید كمك كند و رصدخانه اجتماعی سلامت با محوریت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی راه اندازی شود، ما دیده بانی در استان های مختلف داشته باشیم، شاخص ها و عوامل تاثیرگذار بر سلامت را شناسایی كنیم، رصد كرده و دیده بانی كنیم، و بتوانیم بموقع در قالب سیاست های ملی، امكان سیاستگذاری و مداخله را فراهم كنیم تا ان شاالله جامعه سالم تری داشته باشیم.

در ادامه، نظر دكتر خانكه درباره " نقش رئیس جمهوری و دولت آینده در تقویت بخش های آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها و بخصوص تقویت شركت های دانش بنیان درجهت رفع نیازهای جامعه " را جویا شدیم.

وی در این خصوص اظهار داشت: ما متاسفانه سالانه شاهد خروج حجم زیادی از نخبگان از كشور هستیم، كه تحت عنوان خروج نخبگان، مهاجرت نخبگان و یا فرار مغزها، از آن نام برده می شود. و براساس برآورد بانك جهانی، سالانه حدود 50 میلیارد دلار میزان خسارت ما ناشی از مهاجرت نخبگان به سایر كشورهاست، و این نخبگان در كشورهای دیگر، شكوفا می شوند، تولید ثروت و سرمایه می كنند، و در همان سیستم ها جذب می شوند، و تاسف بار است كه هزینه آموزش و پرورش این افراد در ایران داده شده و باروری آنان در كشور دیگری اتفاق می افتد.

رئیس دانشگاه افزود: دولت آینده باید به مهاجرت نخبگان فكر بكند، نه با بستن مرزها، بلكه با ایجاد جاذبه، با تامین نیازهای اولیه، با تامین اشتغال، با حمایت از تولید داخلی موثر، كارا و با كیفیت، مهاجرت نخبگان را كاهش بدهد و ما باید این نهال را حمایت كنیم. باید از شركت های دانش بنیان حمایت واقعی بشود. دانشگاه ها می توانند نقش انكواتور را برای شركت های دانش بنیان بازی كنند، كه بیایند در دانشگاه ها حمایت بشوند و بعد از اینكه به رشد و بلوغ كافی رسیدند، وارد بازار كار بشوند، در بازار از آنها حمایت بشود، خرید از آنها، در اولویت قرار بگیرد، و شركت هایی باشند كه بتوانند در نهایت، ارتباطات بین المللی برقرار بكنند، هم انتقال تكنولوژی داشته و هم فروش محصولات و بازاریابی داشته باشند.

وی تاكید كرد: این ظرفیت كاملا در كشور وجود دارد و همانطور كه همیشه عرض كردم، كشور ایران، كشوری با ظرفیت و منابع بسیار است و مانند منبعی از انرژی و حركت است. و دولت جدید، نه تنها كه نباید مانع این حركت و جوشش بشود، بلكه تسهیل كننده باشد تا منابع داخلی بتوانند خود را نشان بدهند.

دكتر خانكه با اشاره به اینكه درصد تحصیلكرده و درصد نخبگان كشورمان نه تنها نسبت به كشورهای منطقه، بلكه در سطح بین الملل نیز بالاست، گفت: چرا ما توان استفاده از این ظرفیت را نداریم ؟ چرا از ظرفیت دانشجویان تحصیلات تكمیلی در داخل كشورمان نمی توانیم برای حل مشكلاتمان استفاده كنیم ؟ چرا پژوهش در كشور ما، یك پدیده لوكس است ؟ و چرا پژوهش در خدمت صنعت و حل مشكلات جامعه نیست ؟ چرا دانشگاه ها گاها منفك از نیازهای اجتماعی هستند ؟

وی افزود: بلكه باید یك دوستی بین مراكز آموزشی و پژوهشی، نیازهای جامعه و نیازهای بین المللی برقرار بشود، آموزش ما باید مبتنی بر نیاز جامعه باشد، مدرك گرایی باید كاهش پیدا كند، نظام ارتقاء باید مبتنی بر تاثیر و حل مشكلات ملی باشد، نباید فقط در پی تولید مقاله باشیم و یا مسیری درست كنیم كه فقط افرادی وارد شده و فارغ التحصیل بشوند. چرا كه هم فسادآور بوده و هم تولید سرمایه نخواهد داشت.

به عقیده وی، باید دانشگاه ها جدی گرفته شوند، مراكز آموزشی و پژوهشی حمایت بشوند، و در عین حال كه انتظار داریم تا مسایل ما را حل كنند، مورد حمایت نیز قرار بگیرند و " پژوهش " را به عنوان یكی از ضروریات در سطح تصمیم گیری و مدیریت كوچك و كلان در نظر بگیریم.

در نهایت، رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در پایان این گفت وگو تاكید كرد كه شركت در انتخابات، هم حق و هم وظیفه همه ایرانیان است، آزادی و امكاناتی كه در كشورمان داریم، به راحتی بدست نیامده، ما از كشوری كه سالها تحت سیطره حكومت ستم شاهی بوده شروع كردیم، تصمیم گرفتیم تا سرنوشتمان را عوض كنیم، آمدیم با محوریت امام (ره) و بعد، با رهبر معظم انقلاب اسلامی مداخله كردیم، سعی كردیم و در این مسیر خطاهایی هم حتما داشتیم. هیچكس با كشورش قهر نمی كند، ما كشورمان را دوست داریم، پای كشورمان ایستادیم، همه باید در انتخابات مشاركت كنیم و همه در ساخت و توسعه كشورمان نقش داشته باشیم.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
منبع خبر:
وب دا
   تاریخ: ۲۰:۴۰ - ۲۳/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۲۳۸