دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

استمرار خدمات مراكز روزانه توان بخشی در دوران پاندمی بیماری كووید 19
 
به گزارش خبرنگار جامعه خبرگزاری فارس؛ معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی كشور با اشاره به شرایط بحرانی ناشی از شیوع بیماری كووید 19 گفت: به منظور پیشگیری از سرایت بخشی بیماری و با توجه به محدود شدن خدمات حضوری مراكز روزانه آموزشی، «بسته آموزش و توان بخشی از راه دور مراكز روزانه آموزشی توان بخشی» با همكاری كارشناسان ستادی، استانی و كمیته های علمی مراكز روزانه، تدوین شده است و از فروردین ماه سال 1399 در دسترس مراكز فوق قرارگرفته است.

محمد نفریه افزود: بسته خدماتی توان بخشی از راه دور، باهدف برآورد نیاز توان خواهان خدمت گیرنده از مراكز توان بخشی و استمرار ارائه خدمات و جلوگیری از افت عملكرد ناشی از انقطاع خدمات طراحی شده و شامل خدمات ارزیابی، پایش، پیشگیری، مداخله، نظارت و ارائه آموزش و مشاوره توان بخشی به توان خواهان و خانواده های ایشان از طریق برقراری ارتباط دوسویه با كاركنان تخصصی مراكز یادشده (شامل مسئول فنی، كارشناسان توان بخشی، آموزشی، هنری، ورزشی و مربیان) و با بهره گیری از بستر اینترنت و مخابرات است.

نفریه گفت: این بسته در بستری از همكاری های منسجم گروه های كارشناسی در تمام سطوح مراكز شامل كمیته های علمی، اتاق های فكر، كلاس های مجازی و گروه های كارشناسی ستاد، استان و شهرستان و نیز خانواده ها، اجرایی می شود و نتایج عملكردی آن در قالب برنامه های پایش هفتگی و ماهیانه به سطوح كارشناسی مذكور ارائه می شود.

معاون امور توان بخشی سازمان بهزیستی همچنین به استمرار خدمات حضوری این مراكز اشاره كرد و افزود: به منظور پیشگیری از پسرفت خدمت گیرندگان مراكز یادشده، علاوه بر این بسته، خدمات حضوری (با رعایت پروتكل های بهداشتی متناسب با شرایط مناطق رنگی در كشور) بر اساس دستورالعمل های ابلاغی از سوی كمیته پیشگیری از بیماری های واگیر سازمان؛ ارائه می شود.

وی افزود: بر همین اساس در شرایط آبی و سفید 90 درصد خدمت گیرندگان و كلیه كاركنان مراكز، در شرایط زرد 75 درصد خدمت گیرندگان و دوسوم كاركنان و در شرایط نارنجی 50 درصد خدمت گیرندگان و 50 درصد كاركنان در مركز حاضرشده و خدمات تخصصی به صورت حضوری به خدمت گیرندگان ارائه می شود. همچنین در شرایط قرمز نیز به رغم عدم حضور خدمت گیرندگان، 30 درصد كاركنان برای پایش و برنامه ریزی خدمات و همچنین پاسخگویی به خانواده ها، در مركز حاضر هستند.

نفریه گفت: در شرایط كنونی 1400 مركز (با كاربری های روزانه آموزشی توان بخشی معلولان ذهنی، معلولان جسمی حركتی، معلولان ضایعه نخاعی، خانواده و كودك مبتلا به اختلالات شنوایی، خانواده و توان خواه كم بینا و نابینا، اختلال طیف اتیسم، بیماران روانی مزمن، سالمندان، چند معلولیتی، حرفه آموزی و كارگاه های تولیدی حمایتی) با همكاری 15 هزار نفر كاركنان، به 55 هزار مددجو خدمات ارائه می كنند.

وی اظهار امیدواری كرد كه با گسترش دامنه واكسیناسیون در كشور، در آینده نزدیك شاهد بازگشت شرایط عادی به مراكز مذكور و افزایش دامنه اثربخشی خدمات تخصصی موضوع باشیم.

 

انتهای پیام/
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۰:۴۹ - ۲۴/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۹