دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

علائم افسردگی در مردان
 
افسردگی یكی از معضلاتی است كه افراد زیادی با آن درگیر می شوند اما هر شخصی آن را به گونه ای متفاوت تجربه می كند.
افسردگی یكی از معضلاتی است كه افراد زیادی با آن درگیر می شوند اما هر شخصی آن را به گونه ای متفاوت تجربه می كند.

افسردگی بالینی هم در زنان و هم در مردان می تواند آزاردهنده باشد. این اختلال سبب می شود كه فرد نسبت به فعالیت ها و كار هایی كه قبلا دوست داشته بی علاقه شود. با این حال، گاهی هم افسردگی می تواند در آدم های متفاوت، به گونه ای متفاوت نمود پیدا كند. به عنوان مثال آقایان در صورت تجربه این اختلال نشانه های خاص خودشان را بروز می دهند.

ایان ایكوك، استاد روانپزشكی دانشگاه كالیفرنیا معتقد است هرچند علائمی كه برای تشخیص افسردگی مورد استفاده قرار می گیرند، فارغ از جنسیت یكسان است، اما اغلب شكایت اصلی بین زنان و مردان می تواند متفاوت باشد.

خواب خیلی زیاد یا خیلی كم

مشكلات خواب مانند بیخوابی، صبح زود بیدار شدن، یا خواب بیش از حد- علائم شایع افسردگی هستند. برخی از افراد 12 ساعت در روز می خوابند و باز هم احساس خستگی می كنند یا هر دو ساعت یكبار غلت می زنند و از خواب بیدار می شوند. متخصصان میگویند، مثل خستگی، مشكلات خواب نیز یكی از علائم اصلی هستند كه مردان افسرده ممكن است درباره ی آن با پزشكشان صحبت كنند.

خستگی

مردانی كه افسرده هستند متحمل یك سری از تغییرات فیزیكی و عاطفی می شوند. آن ها ممكن است خستگی، و همین طور كندی حركت، یا كاهش در حركات جسمی، تكلم، و فرآیند های فكری را تجربه كنند.

بنا به گفته جاش كلاپو، روانشناس بالینی دانشگاه آلاباما در دانشكده ی بهداشت بیرمنگام، مردان بیشتر از زنان احتمال دارد خستگی یا دیگر علائم جسمی افسردگی را به عنوان مشكل اصلیشان گزارش دهند.

احساس درد در ناحیه معده و كمر

اختلالاتی مثل یبوست و اسهال و همچنین سردرد و درد كمر، در آدم هایی كه افسرده هستند شایع است اما مطابق با مطالعات صورت گرفته مردان اغلب نمی دانند كه درد مزمن و اختلالات گوارشی شانه به شانه افسردگی حركت می كنند.

نورمان سوسمان، استاد روانپزشكی مركز پزشكی لانگون NYU، می گوید كسانی كه افسردگی دارند واقعا از نظر جسمانی احساس بدی دارند.

كج خلقی یكی از علائم افسردگی در مردان

مردانی كه دچار افسردگی هستند، به جای آن كه گرفته و غمگین به نظر برسند، اغلب از خودشان نشانه های كج خلقی بروز می دهند. اگر آن ها بخواهند درباره یك مولفه عاطفی صحبت كنند، آن مولفه ممكن است ناراحتی یا كج خلقی باشد.

افكار منفی نیز جنبه شایعی از افسردگی هستند. مردان احساس كج خلقی از خود نشان خواهند داد، چون مدام افكار منفی در سر دارند.

خشم و عصبانیت

بعضی از مردان افسردگی را از طریق خشم، عصبانی، یا پرخاشگری بروز می دهند. مردی كه می فهمد مشكلی وجود دارد ممكن است لازم باشد این نقص و مشكل را با تظاهر به قوی و توانا بودن جبران كند. عصبانیت و خشم با كج خلقی متفاوت هستند.

خشم احساس قویتری است اما كج خلقی، نوعی ناسازگاری است. مردانی كه در نتیجه افسردگی منزوی شده اند و از سوی دوستان یا خانواده برای برگشتن به جامعه احساس فشار كرده اند، خشمگین تر می شوند.

مشكل تمركز

كندی روانی حركتی می تواند توانایی یك مرد را برای پردازش اطلاعات آهسته كند و از این طریق تمركز روی كار یا دیگر امور را مختل كند. افسردگی تقریبا به شخص هجوم می آورد و او را از افكار منفی پر می كند. حركات شما كند می شود و پیوسته به چیز های منفی در جهان خود فكر می كنید. در نتیجه افسردگی تمركز كردن روی هر چیزی را دشوار می كند.

استرس

احتمال آن كه در مردان افسردگی با بروز علائمی مثل استرس گزارش شود، بیشتر است. طبق نظر كوك، استرس و افسردگی می توانند یك وضعیت متقابل باشند.

او معتقد است احساس استرس می تواند نشان از داشتن افسردگی بالینی و البته بخشی از علت آن باشد. مطالعات نشان داده اند كه به صورت طولانی مدت در معرض استرس بودن می تواند به تغییراتی هم در بدن و هم در مغز منجر شود كه ممكن است به افسردگی تبدیل شود؛ بنابراین استرس را به عنوان یكی از علائم افسردگی در مردان جدی بگیرید.

اضطراب

تحقیقات نشان داده است كه بین اختلال اضطراب و افسردگی رابطه ای قوی وجود دارد. اختلالات اضطرابی در زنان حدود دو برابر است اما اغلب برای مردان صحبت كردن درباره احساس اضطراب از احساس غم و اندوه راحت تر است. مردان ممكن است درباره كار صحبت كنند و درباره اینكه از دست دادن شغل توانایی آن ها را در تامین مالی خودشان و خانوداه شان دچار اختلال خواهد كرد.

دشواری در تصمیم گیری

بعضی از آدم ها موقع تصمیم گیری اوضاع سختی را می گذرانند. با این حال عدم توانایی در انتخاب كردن معمولا فقط وقتی آزاردهنده است كه مربوط به رفتار جدیدی باشد. این یك مسئله مربوط به پردازش اطلاعات است و افسردگی توانایی تصمیم گیری شما را كاهش می دهد.

افكار خودكشی

آمار خودكشی زنان بیشتر است اما اگر مردان اقدام به خودكشی كنند احتمال مردن شان چهار برابر بیشتر است. یكی از دلایل این است كه مردان شیوه های مرگبارتری را انتخاب می كنند. آن ها اغلب از سلاح گرم استفاده می كنند و در همان تلاش اول ،خودشان را می كشند.

مردان مسن تر بیشتر در معرض خطر خودكشی هستند و پزشكان ممكن است علائم افسردگی را در این گروه متوجه نشوند.
   تاریخ: ۱۳:۱۲ - ۲۴/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۸