دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

نحوه برخورد با همسری كه دچار بیماری روحی است
 
در برخورد با همسری كه دچار بیماری روحی است، شریك وی باشید نه پرستار.
اگر شریك عاطفی تان به بیماری روحی همچون اضطراب، افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه مبتلا است، می دانید كه ارتباط برقرار كردن با آن ها گاهی سخت است. با این حال این افراد نیز مانند دیگران دارای رویا، ترس، نیاز، عشق و تنفر هستند.

این 10 مورد را هنگام ارتباط با این افراد به یاد داشته باشید.

1- سعی در درمان آن ها نداشته باشید

شما دكتر نیستید. تنها متخصصان روانپزشكی می توانند برای درمان این افراد قدم بگذارند و مشاوران سال های زیادی را برای درمان و كمك به این افراد آموزش دیده اند. علاوه بر آن، درمان او از جانب شما جنبه منفی دارد. شما به اوعلاقه دارید حتی اگر دچار بیماری روحی باشد. آن ها خودشان هستند و وظیفه شما نیست كه تغییرشان دهید.

2- عادات او را بیابید

عادادت شما و او متفاوت است. در واقع، عادات همه ی افراد متفاوت است. نحوه عملكرد او را بیابید. این بدان معنی نیست كه علایق خود را قربانی او كنید. او را به آرامی با چیز هایی كه آشنا نیست معرفی كنید تا احساس ناراحتی و ناامیدی نكند.

3- درمورد احساساتتان صحبت كنید

افكار و احساسات شما به اندازه ی افكار و احساسات او مهم است. هیچوقت اجازه ندهید كه بیماری روحی او بر شما چیره شود. یك رابطه به دو نفر نیاز دارد و هر دو نفر باید برابر باشند تا رابطه به درستی پیش رود. با شریك عاطفی تان درمورد اینكه چگونه بیماری او بر شما تاثیر می گذارد و چه احساسی دارید، صحبت كنید.

4- درمورد بیماری اش تحقیق كنید

دانستن درمورد دلایل، علائم و گزینه های درمانی بیماری روحی شریك عاطفی تان می تواند در ارائه مشاوره و حمایت از او در مطب دكتر سودمند باشد. شما تشویق می شوید كه در درمان او نقش فعالی داشته باشید (در حدی كه همسرتان با آن احساس راحتی كند). در این صورت بهتر متوجه خواهید شد كه چرا همسرتان رفتار خاصی را بروز می دهد.

5- نفس عمیقی بكشید و صبور باشید

آن ها روز های خوب و بد دارند. مانند شما نیازمند تشویق، عشق وحمایت هستند. آن ها نیاز دارند كه بدانند شما پشتشان هستید و همیشه برایشان وقت دارید حتی اگر كمی از شما دور شده باشند. هیچ رابطه ای ساده نیست.

مطمئناً از همسرتان و بیماری روحی او ناامید خواهید شد، اما باید نفسی عمیق بكشید و آرام باشید تا اجازه دهید رابطه ادامه یابد.

6- بدون گفتن تجربه های مشابه خودتان، فقط شنونده باشید

شنونده خوب بودن می تواند به شما در زندگی كمك كند. هنگامی كه به همسرتان گوش می دهید توضیح دهید چگونه احساس می كند و بیماری اش چگونه بر او اثر گذاشته است. از مقایسه ی گرفتاری همسرتان با دیگران بپرهیزید.

برای مثال: نباید جملاتی مانند "می توانست بدتر باشد، من فردی را می شناسم كه سرطان داشت" یا "این دقیقا همان حسی است كه من زمانی كه دستم شكسته بود، داشتم".

خوب است كه همدلی كینم، اما این جملات درد كسانی كه از بیماری روحی رنج می برند را كوچك می شمارد. تنها شنونده باشید.

7- شما همسر او هستید نه پرستار

اگرچه دوست دارید به همسرتان كمك كنید تا بر چالش بیماری اش پیروز شود، اما نباید این ذهنیت را داشته باشید كه مراقب یا پرستارش هستید. شما شریك عاطفی او هستید. شریك شما حمایت تیم پزشكی، خانواده و بقیه ی افرادی كه حاضر به كمك به او هستند را دارد. با او شاد باشید و اجازه ندهید بیماری رو حی اش ارتباط میان شما را تحت تاثیر قرار دهد و كنترل كند.

8- بدانید چه موقع باید درخواست كمك كنید

گاهی اوقات، افراد مبتلا به بیماری های روانی نیاز به كمك حرفه ای در قالب مشاوره یا دارو دارند. اگر نمی توانید به همسرتان كمك كنید و فكر می كنید او به توجه و مراقبت شخصی احتیاج دارد، در پی آن باشید. ممكن است شما در این كار برای شریك زندگی خود خوب نباشید پس به دنبال راه درست بگردید.

9- سعی كنید مسائل را شخصی نگیرید

افراد مبتلا به بیماری های روانی، بسته به بیماری كه دارند، ممكن است گاهی رفتار بدی داشته باشند آن ها ممكن است پرخاشگری كنند و ناراحتی به وجود آورند و یا فقط در درون خود فرو روند.

ممكن است كه تصور كنید شما دلیل این عمل شریك زندگی خود هستید، اما باید این واقعیت را بپذیرید كه بیماری های روانی قابل پیش بینی نیستند. شما دلیل این احساسات وی نیستید.

10- تصدیق كنید كه بیماری روانی آن ها با معجزه برطرف نخواهد شد

شاید توقع داشته باشید بیماری شریك عاطفی تان بهتر شود و یا حداقل بعد از مدت كوتاهی بهبود یابد، اما با واقعیت مطابقت ندارد. حقیقت بیماری روانی این است كه در تمام طول زندگی فرد وجود دارد و گاهی بروز پیدا می كند.

درك اینكه بیماری روانی یك مبارزه مادام العمر است، اولین قدم برای داشتن یك زندگی موفق با آن است. افراد می توانند علائم بیماری های روانی خود را كنترل كنند و حتی بهبود یابند، اما جای زخم ها همیشه باقی خواهد ماند.
   تاریخ: ۱۳:۱۲ - ۲۴/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۲