دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

تاسیس كارگروه توانبخشی ایسا برای مواجهه با آثار كرونا در جهان
 
اتحادیه بین المللی تامین اجتماعی (ISSA) باتوجه به نقش همه گیری بیماری كرونا در افزایش نیازها و ظرفیت های حوزه توانبخشی، فعالیت های خود را در این حوزه با راه اندازی «كارگروه توانبخشی» افزایش داد. به گزارش اداره كل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی كشوری و به نقل از اتحادیه بین (...) ...


باهدف اشتراك گذاری تجربه های بین المللی تامین اجتماعی صورت گرفت؛تاسیس كارگروه توانبخشی ایسا برای مواجهه با آثار كرونا در جهاناتحادیه بین المللی تامین اجتماعی (ISSA) باتوجه به نقش همه گیری بیماری كرونا در افزایش نیازها و ظرفیت های حوزه توانبخشی، فعالیت های خود را در این حوزه با راه اندازی «كارگروه توانبخشی» افزایش داد.

به گزارش اداره كل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی كشوری و به نقل از اتحادیه بین المللی تامین اجتماعی (ISSA)، امروزه به دلیل گسترش بیماری كرونا و آثار مختلف اقتصادی، بهداشتی و اجتماعی ناشی از آن، خدمات بهداشتی و درمانی در بسیاری از كشورها به شدت مختل شده و در نتیجه امكانات توانبخشی كمتری در درسترس بیماران قرار دارد؛ به همین دلیل، جهان با افزایش نیازهای توانبخشی مواجه شده است.

عدم توانبخشی سریع در بازه زمانی حساس، می تواند فرصت بهبودی فرد را از دست بدهد. همچنین و از سوی دیگر، بحران اقتصادی ممكن است بر فرصت های توانبخشی افرادی كه از بیماری های مزمن دیگری هم رنج می برند، اثر گذارد.

توانبخشی نقش بسزایی در مراقبت و بهبودی افراد مبتلا به COVID-19 دارد. در این زمینه نظام های توانبخشی نیازمند تطبیق خود با چالش های جدید و توسعه استراتژی های توانبخشی پس از بیماری كرونا به ویژه در توسعه سندرم كووید مستمر خواهند بود.

امروزه، همه گیری ویروس كرونا بر اهمیت حیاتی توانبخشی صحه گذاشته است، چراكه میلیون ها بیمار كرونایی برای بازگشت به زندگی عادی و كار نیازمند اقدامات توانبخشی هستند. این پاندمی بزرگ، بسیاری از موسسات و خدمات توانبخشی در سراسر جهان را تحت فشار قرار داده است، درحالی كه آنها برای مدیریت افزایش تقاضا تلاش می كنند باید از قوانین محدودیت دسترسی به امكانات، فاصله گذاری اجتماعی و اقدامات بهداشتی نیز پیروی كنند.

اكنون، اتحادیه بین المللی تامین اجتماعی در حوزه توسعه علم توانبخشی گامی نو برداشته و كارگروه ویژه توانبخشی ایسا را تاسیس كرده است كه اهداف و برنامه های بلندپروازانه ای برای دو سال آینده دارد.

در مجمع تامین اجتماعی جهانی كه در اكتبر 2019 برگزار شد، برای نخستین بار اعلام شد كه كارگروه ویژه توانبخشی ایسا در میانه پاندمی COVID-19 در سال 2020 تاسیس خواهد شد.

این كارگروه، در 27 ژانویه 2021 وبیناری با عنوان "تمركز بر استراتژی های توانبخشی پس از COVID-19" برگزار كرد كه فرصت مهمی برای اشتراك گذاری تجربه های بین المللی در میان اعضای ایسا فراهم كرد.

درحالی كه COVID-19 به ناچار یك نقطه كانونی مهم تلقی می شود، اما كارگروه توانبخشی دیدگاه گسترده تری دارد؛ ایجاد یك بستر نوسنجی برای تبادل تجربه های موفق در حوزه توانبخشی، ارتقاء دید جامع توانبخشی به عنوان ستون مهم تامین اجتماعی و انجام فعالیت های مربوطه در پاسخ به نیازهای اعضای ایسا از اهداف اصلی كارگروه ویژه توانبخشی است.

ماهیت چندرشته ای بودن توانبخشی شامل آسیب های ناشی از كار، سلامت، اشتغال و مزایای بیماری برای ایجاد و ادامه فعالیت های این كارگروه، انگیزه ایجاد می كند تا با كمیسیون های فنی ایسا هماهنگ باشند و كارهای مهم آنها را تكمیل كنند. به ویژه اینكه، كارگروه توانبخشی به نقش توانبخشی برای داشتن زندگی فعال و مشاركت بیشتر در بازار كار توجه دارد كه این امر منجر به توسعه و به روزرسانی دستورالعمل های ایسا در حوزه سازمان های تامین اجتماعی شده و اطمینان حاصل می كند كه توانبخشی از جایگاهی شایسته در این زمینه برخودار باشد.

با افزایش جمعیت، ترویج سالمندی فعال و سیاست های زندگی سالمندان در محل های شخصی، «توانبخشی» به عنوان یك مساله اصلی حتی فراتر از COVID-19 برای سازمان های تامین اجتماعی تلقی می شود. این كارگروه به طوری عملی به رویدادهای مهم كمك می كند تا اطمینان حاصل كنند كه در زمینه مشاركت بین المللی و تبادل تجرب های موفق در این زمینه ها، یك گام به جلو برداشته شده است.

ترجمه: فریبا بهزاد

منبع: سایت رسمی ایسا
   تاریخ: ۱۳:۵۴ - ۲۴/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۴