دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

خبرها/ عیدی بازنشستگان تأمین اجتماعی پرداخت شد
 
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: عیدی بازنشستگان به فاصله كمتر از 24ساعت پس از تعیین مبلغ و ابلاغ مصوبه هیأت وزیران پرداخت شد.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: عیدی بازنشستگان به فاصله كمتر از 24ساعت پس از تعیین مبلغ و ابلاغ مصوبه هیأت وزیران پرداخت شد. به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی سالاری گفت: مطابق با مصوبه هیأت وزیران عیدی برای هر پرونده فعال مستمری اعم از بازنشستگی، از كارافتادگی كلی و بازماندگان مبلغ یك میلیون و500هزار تومان تعیین شده است. وی افزود: با تعیین مبلغ عیدی بازنشستگان در هیأت دولت، بلافاصله نسبت به اخذ مصوبه هیأت مدیره و تأمین نقدینگی برای پرداخت عیدی بازنشستگان تأمین اجتماعی اقدام شد. تأمین نقدینگی در حساب های سازمان تأمین اجتماعی انجام و واریز عیدی بازنشستگان صورت گرفت. سالاری با بیان اینكه میزان عیدی مستمری بگیران براساس مصوبه هیأت وزیران یك میلیون و500هزار تومان تعیین شده است، افزود: درخصوص پرونده های مستمری برقرارشده جدید و یا پرونده های مستمری كه به هر علت در طول سال جاری مجددا فعال شده اند، میزان عیدی پرداختی متناسب با ماه های دریافت مستمری در سال جاری بوده و كسری ماه به صورت یك ماه كامل محاسبه شده است. مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: مبلغ عیدی مشمولان بند91 قانون بودجه سال1390 كل كشور، بند66 قانون بودجه سال1391 كل كشور و قانون تعیین تكلیف تأمین اجتماعی اشخاصی كه 10سال و كمتر حق بیمه پرداخت كرده اند، به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه آنان خواهد بود.

پیشگیری از بیماری های متابولیك ارثی با غربالگری نوزادان
رئیس گروه پیشگیری و كنترل بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، در سومین سالگرد آغاز برنامه كنترل بیماری های متابولیك ارثی نوزادان از غربالگری بیش از 70هزار نوزاد در 3 سال گذشته در دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی خبر داد. به گزارش ایسنا، فرزانه فربخش ضمن بیان این موضوع به تشریح تاریخچه اجرای این طرح در كشور پرداخت و گفت: اجرای طرح پیشگیری و كنترل بیماری های متابولیك ارثی نوزادان در كشور از سال95 به صورت پایلوت در دانشگاه علوم پزشكی مازندران آغاز شد. دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی به عنوان دومین مجری طرح مذكور از 14بهمن ماه سال96 در شهرستان ورامین شروع كرد و از مهر ماه97 به تمام مراكز و شبكه های بهداشت تابعه دانشگاه گسترش یافت. وی هدف از طراحی این برنامه را شناسایی، تشخیص و درمان زودرس نوزادان مبتلا به 53بیماری متابولیك ارثی برشمرد و تأكید كرد: هدف غایی این طرح پیشگیری از تولد نوزاد مبتلا به بیماری به ویژه در خانواده های دارای فرزند مبتلا و یا خویشاوندان در معرض خطر آنان است كه از طریق مداخلاتی نظیر مشاوره ژنتیك و انجام آزمایشات ژنتیك قبل و حین بارداری صورت می گیرد. وی با بیان اینكه بیماری های متابولیك ارثی عمدتا ناشی از نقص ژنتیك در تولید یا عملكرد یكی از پروتئین ها در بدن است، افزود: متأسفانه نوزادان مبتلا در بدو تولد فاقد هرگونه علایم بالینی بوده و كاملا سالم به نظر می رسند.
فربخش در ادامه گفت: پس از مدتی، از چند روز تا چندین هفته، به دلیل تجمع تركیبات سمی در بافت های مختلف بدن، علایم بیماری در نوزاد مبتلا ظاهر می شود كه اكثرا غیراختصاصی و شامل خواب آلودگی، بی اشتهایی، استفراغ و تشنج است كه در نهایت منجر به عقب ماندگی ذهنی و حتی مرگ نوزاد می شود. رئیس گروه پیشگیری و كنترل بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی، تشخیص بیماری های متابولیكی را بسیار مشكل ذكر كرد زیرا علایم آنها غیراختصاصی است و در سایر بیماری ها نیز مشاهده می شود. به گفته وی، نوزادان مبتلا به بیماری های متابولیك معمولا در بدو تولد نرمال هستند اما معمولا در اواخر هفته اول كه نوزاد به مقدار كافی شیر خورده است علایم بیماری ظاهر می شود. متأسفانه این بیماری ها در نهایت می تواند منجر به عقب ماندگی ذهنی، ناهنجاری های روانی شدید و حتی مرگ نوزاد شود. فربخش غربالگری نوزادان را بهترین راه پیشگیری از عوارض بیماری های متابولیك برشمرد و بر لزوم انجام تست های غربالگری در روزهای ابتدایی تولد به ویژه در نوزادان با سابقه خانوادگی بیماری یا ازدواج های فامیلی تأكید كرد.
وی با اشاره به نحوه انجام تست غربالگری بیماری های متابولیك ارثی نوزادان گفت: در مراكز غربالگری از نوزادان 3 تا 5روزه نمونه گیری می شود. 3 تا 5قطره خون از كف پای نوزاد روی كاغذهای مخصوصی قرار می گیرد و نمونه ها به آزمایشگاه های متابولیك ارثی ارسال می شوند.

افزایش ثبت ازدواج و كاهش طلاق پس از 25سال
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: در 9 ماه سال جاری، 5درصد رشد ثبت ازدواج و 3درصد كاهش ثبت طلاق را داشتیم و پس از 25سال شاهد افزایش نرخ ازدواج بوده ایم. به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی تندگویان گفت: در موضوع اوقات فراغت، بزرگداشت های هفته جوان را داشتیم كه در سال92، 347رویداد در هفته جوان داشتیم اما سال98 حدود 14هزار و 231رویداد برگزار شد. در اردوهای گردشگری و هویتی نیز سال92 و ابتدای دولت در كل كشور 45اردو و سال98، 1061اردو برگزار شده است. وی افزود: سال92 نیز 166جلسه گفت وگوی جوانان برگزار شده كه سال98 این رقم به 5233مورد رسیده است. برگزاری ویژه برنامه های فراغتی دهه كرامت نیز از سال97 آغاز شده كه در سال98 نیز 5312ویژه برنامه برگزار شده است. ویژه برنامه های فراغتی دهه ولایت نیز از سال97 آغاز شده كه بیش از 3هزار برنامه در این زمینه داشته ایم. وی با اشاره به خانه های جوان نیز عنوان كرد: سال92 در كل كشور هیچ خانه جوانی نداشتیم اما حال 130خانه جوان فعال در كشور داریم كه احتمالاً تا پایان دولت 200خانه جوان خواهیم داشت. اجرای طرح ها و برنامه های جوانان در این خانه ها انجام می شود و سال98 بیش از 2100برنامه برگزار كردیم. معاون ساماندهی امور جوانان ابراز داشت: برای نخستین بار در كشور سند اوقات فراغت برای تقسیم كار دستگاهی با رویكرد اجرایی تدوین شد. این سند به مراحل پایانی رسیده و در صورت تصویب در شورای عالی جوانان، از سال آینده شرح وظایف برای تمام دستگاه ها اجرایی خواهد بود. بحث اوقات فراغت همیشه یك عنوان كلی داشت و از سال آینده می توان عملكرد تك تك نهادها را بررسی كرد. وی افزود: در حوزه اشتغال و كارآفرینی نیز سیاستگذاری اشتغال با ماست اما از سال97 به بحث ایجاد اشتغال ورود كردیم و در مقطع و گام اول با نگرش به تشكل های مردم نهاد و ایجاد اشتغال و این تشكل ها آغاز به كار كردیم. اقدام دیگر ما نیز بحث آموزش های مهارتی بود كه در راستای فرمان رهبری برای مهارت آموزی سربازان با همكاری ستاد كل نیروهای مسلح اقدام كردیم.
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۰۰:۳۵ - ۱۸/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۴