دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

آیا ابتلا به كرونا بر كبد اثر می گذارد؟
 
تهران - ایرنا - كرونا عوارض جسمی و روانی مختلفی در بهبودیافتگان برجای گذاشته و هر چه علم نسبت به مبارزه با این ویروس افزایش می یابد، زوایای جدیدی از آن شناسایی می شود؛ از آن جاییكه كبد عضو حیاتی بدن به شمار می رود، سئوال این است كه آیا ویروس كرونا بر روی آن عوارضی داشته است؟
آیا ابتلا به كرونا بر كبد اثر می گذارد؟ تهران - ایرنا - كرونا عوارض جسمی و روانی مختلفی در بهبودیافتگان برجای گذاشته و هر چه علم نسبت به مبارزه با این ویروس افزایش می یابد، زوایای جدیدی از آن شناسایی می شود؛ از آن جاییكه كبد عضو حیاتی بدن به شمار می رود، سئوال این است كه آیا ویروس كرونا بر روی آن عوارضی داشته است؟

متخصصان مختلف برای درمان كرونا و عوارض ناشی از آن توصیه هایی ارائه كرده و طی دو سال گذشته كه این ویروس بشر را هدف قرار داده، آنها بر علم خود افزوده و حتی به موارد ناشناخته ای پی برده و آن را رسانه ای كرده اند، یكی از این موارد تاثیرات كرونا بر كبد افراد است.

دكتر سید امیرپاشا طباییان فوق تخصص گوارش و كبد بزرگسالان روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا تصریح كرد: این ویروس بر روی كبد به صورت التهاب (التهاب سلول های كبدی) یا نوعی هپاتیت اثرگذاری دارد كه البته این نوع هپاتیت افزایش آنزیم های كبدی است كه مورد حادی نیست و بدون عارضه است و با بهبود كرونا نیز از بین می رود.

وی ادامه داد: برخی داروهایی كه برای بیماران كرونایی تجویز می شود، از جمله قرص های ناپروكسن، بر روی معده آنها تاثیر منفی گذاشته و با درد یا خونریزی گوارشی مواجه شده و به پزشك مراجعه می كنند.

طباییان افزود: بیماری كرونا به صورت طبیعی بر سیستم گوارش تاثیر دارد كه شامل درد معده، بی اشتهایی، بی حالی و تهوع است كه احتمال رفع مشكلات پس از بهبودی و در برخی افراد نیز تا چند ماه پس از رفع بیماری ادامه دارد.

این متخصص داخلی تصریح كرد: پس از بهبود بیماری كرونا، اگر بیمار بدون اشتها باشد یا علایمی از جمله تهوع، درد شكمی، درد معده و خونریزی را مشاهده كند، نیاز است به متخصص گوارش مراجعه كند.

طباییان در خصوص كسانی كه بیماری زمینه ای كبد دارند، گفت: هر فردی كه بیماری مزمن كبدی دارد مانند كبد چرب غیرالكلی، كبد چرب الكلی، انواع هپاتیت و نارسایی كبدی نسبت به افرادی كه مشكلات كبدی ندارند بیشتر در معرض بیماری های حاد كبدی هستند.

وی افزود: هرگونه التهاب و هپاتیت بر افرادی كه مشكلات كبدی داشته نیز تاثیر گذاشته و این بیماری را تشدید می كند. كرونا در برخی بیماران، التهاب كبد ایجاد كرده كه نوعی هپاتیت گذرا است و اگر فرد مشكلات زمینه ای كبد داشته باشد، التهاب و هپاتیت حاصل از كرونا در فرد تشدید می شود.

این متحصص داخلی تصریح كرد: شایع ترین مشكل كبدی در ایران، كبد چرب غیرالكلی نام دارد كه بیشتر در افراد چاق مشاهده می شود. این بیماری 25 تا 30 درصد در كشور شیوع دارد و علت اینكه افراد چاق زودتر از سایرین به كرونا مبتلا می شوند و این بیماری بر آنها تاثیرات بیشتری دارد، چربی كبد غیرالكلی است.

طباییان اضافه كرد: تشخیص این نوع از بیماری كبد در افراد چاق و دیابتی، با غربالگری ممكن نیست بلكه در زمان تشخیص بیماری كرونا و انجام آزمایش بر این بیماران، این عارضه خود را نشان می دهد.

این فوق تخصص گوارش برای جلوگیری از این بیماری شایع توصیه كرد: رعایت رژیم غذایی مناسب، كاهش وزن و ورزش از این نوع بیماری جلوگیری می كند.

طباییان تاكید كرد: هیچ داروی گیاهی یا مواد غذایی خاصی برای افراد دارای بیماری كرونا مورد تایید قرار نگرفته و در صورت مشاهده علایم گوارشی و درد در ناحیه شكم، معده و روده لازم است بیمار به مراكز درمانی یا پزشك متخصص گوارش مراجعه كند.

برچسب ها
- بیماری های گوارش و كبد
- ویروس كرونا
- انجمن متخصصین گوارش و كبد ایران
- كبدچرب
- پرسش از خبر
- كبد چرب
- علائم كرونا
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۱۱ - ۲۵/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۹